AIM-9X Sidewinder؛ ریتون برنده قرارداد تولید موشک هوا به هوای ارتش ایالات متحده
 

بخش موشک ها و دفاع کمپانی ریتون برنده قرارداد ۱۱۳.۹ میلیون دلاری برای تولید و تحویل تعداد اضافی موشک AIM-9X Lot 22 شده است که توسط فرماندهی سیستم های دریا هوایی ارتش ایالات متحده ارائه شده بود. تاریخ پایان این قرارداد نوامبر ۲۰۲۵ اعلام شده و شامل موشک هایی برای ارتش ایالات متحده و فروش خارجی خواهد بود.

 

موشک هوا به هوای کوتاه برد AIM-9X Sidewinder

اهمیت موشک AIM-9X

موشک هوا به هوای کوتاه برد AIM-9X Sidewinder

موشک AIM-9X Block II یک فیوز بازطراحی شده و ابزار امنیت فعال کردن دیجیتالی انفجاری را برای بهبود حمل و امنیت پرواز آن خواهد داشت. این موشک به سیستم الکترونیکی روزآمد مجهز شده که شامل توانمندی قفل کردن بعد از پرتاب با استفاده از یک دیتالینک نظامی جدید به منظور درگیری فراتر از میدان دید است. به خاطر قابلیت های پیشرفته، موشک RTX با تقاضاهای بسیاری مواجه بوده و این قرارداد جدید شاهدی بر این مدعاست. در یک سال گذشته، سهم ریتون تکنولوجیز علیرغم کاهش ۰.۳ درصدی صنعت تولید سلاح در ایالات متحده با ۹.۹ رشد در این بازار همراه بوده است.

 

موشک هوا به هوای کوتاه برد AIM-9X Sidewinder

موشک Air Intercept Missile-9X (AIM-9X) تازه ترین نسخه در خانواده موشک های کوتاه برد هوا به هوای Sidewinder است که در بیش از ۴۰ کشور فعال بوده و عمدتاً به عنوان یک موشک هوا به هوا به کار می رود. اولین نمونه از موشک های Sidewinder در دهه ۱۹۵۰ توسعه یافت. نمونه اولیه با نام AIM-9A برای اولین بار در سپتامبر ۱۹۵۳ با موفقیت آزمایش شد. اولین نمونه تولید انبوه شده با نام AIM-9B در سال ۱۹۵۶ عملیاتی شد اگر چه تنها در بردهای نزدیک موثر بود. AIM-9X نهمین نسل از موشک Sidewinder است که قابلیت شلیک کن و فراموش کن دارد، تکنولوژی که از انرژی مادون قرمز غیرفعال برای پیدا کردن و تعقیب هواپیمای دشمن استفاده می کند.

موشک هوا به هوای کوتاه برد AIM-9X Sidewinder

AIM-9X اولین بار در نوامبر ۲۰۰۳ به قابلیت عملیاتی رسیده و تولید انبوه آن از می ۲۰۰۴ آغاز شد. این موشک دارای کلاهک انفجاری ترکشی WDU-17/B و سیستم پیشرانه Mk 139 Sidewinder ساخت کمپانی Orbital ATK است. در ژوئن ۲۰۱۳ بود که ریتون اعلام کرد ۵۰۰۰ فروند موشک AIM-9X را تحویل ارتش ایالات متحده و ۹ مشتری بین المللی داده است. این کمپانی در سپتامبر ۲۰۱۵ اعلام کرد که ۱۸ مشتری بین المللی برای موشک AIM-9X داشته که ۹ کشور مشتری نسخه اورجینال Block I بوده و ۱۴ مشتری قدیمی و جدید نیز برای خرید نسخه Block II اعلام آمادگی کرده اند.

موشک هوا به هوای کوتاه برد AIM-9X Sidewinder

وزن موشک AIM-9X از ۷۰ تا ۸۸ کیلوگرم و طول ۲.۸۳ تا ۲.۸۷ متر متفاوت بوده و وزن کلاهک آن بین ۴.۵ تا ۱۱ کیلوگرم بسته به نسخه آن است. برد این موشک هوا به هوا نیز از ۴.۸ کیلومتر در نسخه های اولیه به ۱۸ کیلومتر در نسخه های جدید افزایش یافته است.