مقامات اوکراینی مدعی هستند که یک اسنایپر اوکراینی توانسته از فاصله ۱.۷ مایلی (۲.۷۱ کیلومتر) یک سرباز روسی را هدف قرار دهد و بدین ترتیب دومین رکورد طولانی ترین شکار توسط یک اسنایپر شکسته شده است. در ویدیویی که منتشر شده، یکی از اعضای نیروهای اسنایپر اوکراین دیده می شود که از فاصله ۱.۷ مایلی که ۲۶ برابر طول استادیوم شهر ویمبلی است، هدف خود را که یک سرباز روسی است از پای در می آورد.

 

شلیک موفق اسنایپر اوکراینی از فاصله 2.71 کیلومتری

دفتر ارتباطات استراتژیک نیروهای نظامی اوکراین گفته است که این اسنایپر به شکستن رکورد طولانی ترین شلیک موفق تک تیراندازی نزدیک شده بود اما نتوانست این رکورد را بشکند. در بیانیه این ارگان آمده است: «اشغالگر توسط شلیک دقیق نیروهای ویژه ما از فاصله ۲,۷۱۰ متری کشته شد، فاصله ای که اکنون در رتبه دوم جهان قرار دارد که توسط فرماندهی نیروهای نظامی تایید شده است».

 

شلیک موفق اسنایپر اوکراینی از فاصله 2.71 کیلومتری

شلیک موفق اسنایپر اوکراینی از فاصله 2.71 کیلومتری

 

تک تیراندازان اوکراینی در حال استفاده از برخی از قدرتمندترین تفنگ های اسنایپری هستند که تاکنون ساخته شده است، تفنگ هایی به نام های Snipex Alligator با طول ۱۹۵.۵ سانتیمتر و Sniper T-Rex با طول ۱۷۴.۵ سانتیمتر. هر دوی این تفنگ ها دارای سرعت بیش از ۹۷۵ متر در ثانیه هستند و این یعنی که تنها سه ثانیه پس از شلیک به هدف برخورد خواهند کرد. این تفنگ ها می توانند گلوله های ۱۴.۵ میلیمتری را تا فاصله ای بیش از ۴ مایل شلیک کنند. اینکه یک اسنایپر بتواند هدفی را از فاصله ۱.۷ مایلی شکار کند به بینایی بسیار قوی، دقت گلوله و اسلحه و آموزش بسیار بالا نیاز دارد.

رکورد کنونی طولانی ترین شلیک اسنایپری موفق با بیش از ۳,۵۴۰ متر در اختیار یک نیروی ویژه اوکراینی است که در سال ۲۰۱۷ در کانادا به ثبت رسید. پیش از این رکورد تایید شده طولانی ترین شلیک مرگبار اسنایپری متعلق به یک سرباز بریتانیایی به نام کریگ هریسون بود که یک شبه نظامی طالبان را از فاصله ۱.۵ مایلی در سال ۲۰۰۹ با یک تفنگ ۳۳۸ Lapua Magnum هدف قرار داد. پیش تر نیز یک سرباز کانادایی به نام راب فورلانگ در سال ۲۰۰۲ از فاصله ۲,۴۳۰ متری توانسته بود یک شبه نظامی افغان را در جریان عملیات آناکوندا از پای دربیاورد.

چند هفته قبل تر، این رکورد در اختیار یک سرباز اوکراینی دیگر به نام آرون پری بود که یکی از اعضای طالبان را در همان عملیات از فاصله ۲,۳۱۰ متری بکشد. به گفته مقامات اوکراینی، اکنون تک تیرانداز این کشور توانسته رتبه دوم طولانی ترین شلیک اسنایپری موفق را از آنِ خود کرده و شلیک هریسون را به رتبه سوم بفرستد.