اولین روز سال نو ١٩٤٥ براى نیروى هوایى متفقین در غرب با حمله ٨٥٠ شکارى و شکارى بمب افکن آلمانى آغاز شد. ١٧ فرودگاه متفقین واقع در بلژیک، فرانسه و هلند مورد حمله قرار گرفتند.
هدف کسب برترى هوایى و کاهش فشار حملات هوایى بر روى نیروهاى آلمانی بود که در بلژیک در حال پیشروى بودند (نبرد بلج).  این عملیات براى ١٦ دسامبر (شروع نبرد بلج) طرح ریزى شد اما به دلیل بدى اب و هوا در روز اول ژانویه انجام شد. این عملیات انقدر محرمانه بود که نیروى زمینى و دریایى آلمان از ان مطلع نبودند ! 
 
 واحدهاى اطلاعاتی و شناسایى انگلیس تحرکات لوفتوافه را در منطقه ثبت کرده بودند اما احتمال نمیدادند که یک حمله بزرگ در راه باشد. این عملیات بزرگترین حمله تاکتیکى در ارتفاع پایین در جنگ جهانی دوم بود. حمله بزرگ لوفتوافه در ابتدا یک پیروزى تاکتیکیٔ بود اما نتیجه اش فاجعه بار بود. لوفتوافه ٢٧١ شکارى و ٢١٣ خلبان خود را که ٦٠ نفرشان خلبانان مجرب بودند از دست داد در مقابل ٥٠٠ جنگنده متفقین از بین رفت که ٧٠ فروندشان در اسمان منهدم شدند. از انجا که بیش از ٩٠ درصد هواپیماهاى روى زمین منهدم شدند تلفات خلبانان متفقین اندک بود.
 
 جایگزینى خلبان و هواپیما براى متفقین مانند اب خوردن بود و در عرض یک هفته این تعداد هواپیما جایگزین شدند. جالب است بدانید از تاریخ ١٧ دسامبر تا ٢٧ دسامبر، نیروى هوایى آمریکا و انگلیس ٦٤٤ جنگنده را از دست دادند که ٣٦٥ فروند ان تنها در دو روز بود. ٥ روز بعد همانطور که گفته شد در جریان عملیات بودنپلیت متفقین ۵۰۰ فروند جنگنده دیگر از دست دادند یعنی متفقین در مجموع بیش از ۱۱۰۰ فروند جنگنده خود را در طی حدودا ۱۵ روز از دست دادند اما تنها ظرف یک هفته دوباره فرودگاهای متفقین مملو از جنگنده هاى جدید شدند
 
  این در حالی بود که لوفتوافه در ١٧ هفته مانده به پایان جنگ نتوانست نیروى شکارى خود را ریکاوری کند. تلفات خلبانان لوفتوافه در این عملیات برابر بود با تعداد خلبانان المانى کشته شده در ٦ هفته پایانى جنگ. عده اى از این عملیات به عنوان خودکشى لوفتوافه یا دوشنبه سیاه لوفتوافه یاد میکنند .ادولف گالاند درباره این عملیات میگوید: ما همه چیزى که داشتیم را فدا کردیم !!  این عملیات طرح ضربتى هیتلر بود که با ریسک بالا انجام شد و نتیجه حاصله از ان تیر خلاصى بود بر پیکر نیمه جان لوفتوافه که در ان زمان در بدترین دوران خود بود. چنانچه این عملیات کاملا موفق هم بود در نتیجه جنگ تاثیرى نداشت. بطورکلی هیتلر با پافشاری زیاد روی طرح های جاه طلبانه خود و بی توجهی به تصمیات فرماندهان و استراتژیست های ارتش آلمان باعث خسارات جبران ناپذیری به رایش سوم شد و زمینه سقوط آن را فراهم ساخت.