روز گذشته یک شناور کاوشی بدون سرنشین آمریکایی توسط شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه در آب های خلیج فارس توقیف و سپس رها شد. اقدامی که از سوی ایران با هدف ایمن سازی مسیر کشتیرانی انجام گرفت و آمریکا مدعی شد ایران قصد مصادره این شناور را داشت.

 

روز سه شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ شناور کاوشی بدون سرنشین ایالات متحده (Saildrone USV) از سوی شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه (شهید بازیار) در خلیج فارس کنترل و یدک کش شد و سپس با حضور ناوچه آمریکایی در منطقه و توجیه شدن نسبت به مسائل امنیتی و ناوبری بدون خطر، پهپاد فوق با تصمیم فرمانده ناو پشتیبانی سپاه رها شد. این اقدام با هدف ایمن‌سازی مسیر کشتیرانی و جلوگیری از وقوع حادثه احتمالی انجام شد.

جزئیات توقیف شناور آمریکایی در خلیج فارس و واکنش آمریکایی ها

 

طی هفته‌های اخیر تعداد زیادی از پهپادهای سطحی آمریکایی از مبدا بحرین و خارج از پروتکل‌های مربوط به استفاده از شناورهای بدون سرنشین و هدایت پذیر از راه دور به سمت آب‌ های بین‌ المللی و مسیر کشتیرانی بین‌المللی اعزام شده‌ و موجب بروز مشکلاتی در خطوط کشتیرانی شده است. براساس گزارش‌های رسیده از شناورهای ماهیگیری، تجاری، نفت‌کش و..‌.، تاکنون چندین مورد تصادف با این شناورها به وقوع پیوسته که نگرانی خدمه و صاحبان کشتی‌ های تجاری را به دنبال داشته است.

نیروی دریایی ایالات متحده ویدیویی از شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه منتشر کرده که در حال یدک کشی شناور بدون سرنشین آمریکایی است.

ادعای اقدام ایران برای مصادره شناور آمریکایی

در این میان رسانه های آمریکایی طور دیگری این خبر را پوشش داده و مدعی شدند نیروی دریایی ایالات متحده از توقیف (در برخی خبرگزاری ها به کلمه دزدی! اشاره شده است) شناور سطحی بدون سرنشین که توسط ناوگان پنجم ایالات متحده در خلیج فارس اداره می‌شد ممانعت کرد.

جزئیات توقیف شناور آمریکایی در خلیج فارس و واکنش آمریکایی ها

در بیانیه فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا آمده است: «کشتی ساحلی نظارتی نیروی دریایی، یو اس اس تاندربولت (USS Thunderbolt) در همان نزدیکی در حال عملیات بود و سریعا به این اقدام پاسخ داد.»

جزئیات توقیف شناور آمریکایی در خلیج فارس و واکنش آمریکایی ها

آمریکایی ها مدعی شده‌اند که اقدامات انجام‌شده توسط نیروی دریایی این کشور منجر به این شد که شناور سپاه، یدک کش دریایی را جدا کرده و حدود چهار ساعت بعد منطقه را ترک کند و آنها بدون حادثه دیگری عملیات خود را از سر گرفتند.

پهپاد کاوشی سطحی آمریکا با چه هدفی ساخته شده است؟

ایالات متحده ادعا می‌کند با این شناور کاوشی در حال یادگیری درس‌های مهمی در زمینه کشف، نوآوری و ادغام ناوگان خود است که به انتخاب های عملیاتی آینده‌اش کمک می‌کند و به دلیل جغرافیا، آب و هوا و اهمیت استراتژیک منحصر به فرد منطقه خاورمیانه، می‌تواند محیطی ایده‌ال برای ابتکار عمل‌ها از طریق همکاری های چندجانبه باشد.

جزئیات توقیف شناور آمریکایی در خلیج فارس و واکنش آمریکایی ها

این شناور که به صورت تجاری در دسترس است، مجهز به حسگرها، رادارها و دوربین‌هایی برای ناوبری و جمع‌آوری اطلاعات است و آمریکا مدعی است اطلاعات حساس یا طبقه‌بندی‌شده را ذخیره نمی‌کند.

معرفی شناور کاوشی ایالات متحده که Saildrone Explorer USV

روز گذشته خبر رسید که یک شناور کاوشی متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده توسط یکی از شناورهای پشتیبانی سپاه پاسداران یدک کش شده و پس از مدتی رها شده است. در حالی که رسانه های داخلی و خارجی به طور کامل به این ماجرا پرداخته و ابعاد آن را بررسی کرده اند، ما در ادامه این مطلب روزیاتو قصد داریم در مورد خود شناور کاوشی ایالات متحده که Saildrone Explorer USV نام دارد صحبت کنیم.

 

Saildrone Explorer USV شناور کاوشی آمریکا چه ویژگی هایی دارد؟

شناور کاوشی موسوم به Saildrone Explorer USV یک شناور سطحی بدون سرنشین است که توسط کمپانی آمریکایی Saildrone توسعه یافته که در زمینه ساخت سیستم های بدون سرنشین تخصص دارد. هدف از ساخت و توسعه این شناور کاوشی بدون سرنشین، جمع آوری اطلاعات با کیفیت بالا از اقیانوس ها به شکل خودکار اعلام شده که در ادامه پردازش شده و برای ماموریت های مختلف به کار گرفته می شود.  این شناور کاوشی یک بال بسیار محکم و بلند، یک دکل طولی و یک دم افقی دارد. زاویه بال از طریق ابزاری در انتهای دم قابل تغییر بوده تا در بهترین موقعیت مکانی نسبت به باد قرار گرفته و باله بلند را در موقعیت مناسب قرار دهد.

 

Saildrone Explorer USV شناور کاوشی آمریکا چه ویژگی هایی دارد؟

Saildrone Explorer USV شناور کاوشی آمریکا چه ویژگی هایی دارد؟

باله پشت شناور کنترل کننده مسیر بدنه است در حالی که دکل اصلی آن موقعیت شناور را حفظ می کند. طول بدنه Saildrone Explorer USV حدود ۷ متر بوده و ارتفاع بال آن ۵ متر می رسد در حالی که آبخور آن دو متر طول دارد. این شناور به صورت خودکار در دل اقیانوس و از طریق جریان باد و امواج به کمک مسیریابی نقطه ای مسیر خود را پیدا می کند. بدین ترتیب این شناور بسیار شبیه قایق های بادی عمل کرده اما بال های آن به شکل بال های هواپیمای و قابل تنظیم هستند. عملکرد این شناور به طور دائم توسط یک نفر کنترل می شود که با استفاده از ارتباطات ماهواره ای می تواند آن را کنترل کرده و به آن فرمان بدهد.

Saildrone Explorer USV شناور کاوشی آمریکا چه ویژگی هایی دارد؟

شناور کاوشی Saildrone Explorer USV مجهز به گیرنده فرستنده سیستم شناسایی خودکار، منعکس کننده های راداری، چراغ های مسیریابی، رنگ های باله ای بسیار شفاف و چهار دوربین است تا امنیت آن در حین انجام عملیات در اقیانوس ها حفظ شود. شناور کاوشی مورد نظر دارای سیستم GPS و یک کامپیوتر بوده که حرکت شناور در مسیرهای ایمن را تضمین می کنند. این شناور می تواند سنسورهای متفاوتی مانند بادسنج اولتراسونیک سه بعدی Gill Windmaster برای اندازه گیری سرعت و مسیر باد، دماسنج Rotronic HC2 – S3 با سپر تشعشع برای اندازه گیری دمای هوا و رطوبت، سنسور فشار Vaisala Barocap PTB210 برای اندازه گیری فشار بارومتریک، سنسور زیرآبی LI-COR LI-192SA برای اندازه گیری دقیق تشعشعات فعال فتوسنتزی و سنسور Seabird SBE 37 برای ثبت درجه شوری و دما را حمل کند.

Saildrone Explorer USV شناور کاوشی آمریکا چه ویژگی هایی دارد؟

Saildrone Explorer USV شناور کاوشی آمریکا چه ویژگی هایی دارد؟

البته سنسورهای دیگری برای اندازه گیری میزان اکسیژه حل نشده، دمای پوست، اندازه گیری ارتفاع و دوره امواج و میزان کربن را نیز می توان روی این شناور کاوشی نصب کرد. همچنین امکان نصب رشته ای از دوربین های هوشمند مانند دوربین های ۳۶۰ درجه ای با کیفیت بالا همراه با سیستم شناسایی هدف ML برای تصویربرداری هوشمند نیز روی این شناور بدون سرنشین تحقیقاتی وجود دارد. شناور Saildrone Explorer به سیستم های مجهز شده که انرژی خورشیدی و بادی را برای تامین نیرو جذب می کند. قدرت باد پیشرانه تولید شده از عبور باد از روی بال برای به پیش بردن کل پلتفرم استفاده می شود در حالی که انرژی خورشیدی پنل های نصب شده روی بال و بدنه برای راه اندازی سنسورها و سیستم های الکترونیکی به کار می رود.

Saildrone Explorer USV شناور کاوشی آمریکا چه ویژگی هایی دارد؟

این شناور می تواند با سرعت متوسط ۳ گره دریایی یا ۵.۵۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و در مدت بیش از ۱۲ ماه عملیات های درازمدت برای جمع آوری داده های اقیانوسی و آب و هوایی را در دریا های باز انجام دهد. استفاده از انرژی های تجدیدپذیر باعث شده که ردپای کربنی این پلتفرم کاهش یابد.