جنگ جهانی دوم برای خیلی ها شناخته شده است و می دانیم که چندین ابر قدرت جهان در آن درگیر بودند و پیشرفت های نظامی خود را در صحنه های جهانی به نمایش گذاشتند تا امید داشته باشند به عنوان کشوری با بهترین و پیشرفته ترین تجهیزات نظامی شناخته شوند.

این درست زمانی بود که یک اختراع منحصر به فرد و به ظاهر ناچیز برای تغییر روند جنگ کافی بود زیرا هر کشوری که در آن جنگ حضور داشت تقریبا از قدرت برابر نظامی با سایر کشورها برخوردار بود. ژاپن همراه با آلمان در میان بهترین کشورها در هنگام پیشرفت تکنولوژی قرار گرفت.

آنها نه تنها از تخصص برخوردار بودند بلکه از نیروی انسانی برای طراحی، توسعه و استفاده از سلاح های عصر جدید خود استفاده می کردند. علی رغم داشتن برخی از بهترین مسلسل ها، بمب ها و تانک های آن دوران، جنگنده های ژاپنی در این بین برجسته بودند.

بین سال های 1935 و 1945، ارتش ژاپن بهترین شرکت های با تکنولوژی پیشرفته مانند میتسوبیشی و شرکت هواپیمایی ناکاجیما را انتخاب کرد و توسعه بهترین نمونه های اولیه هواپیماهای جنگنده در آن زمان را به آن ها محول نمود.

در نتیجه، فقط در کمتر از یک دهه بیش از 48 مدل مختلف جت جنگنده تولید شد که برخی از آنها به عنوان نمونه اولیه رها شدند. در ادامه در مجله خبری و اطلاعات هواپیمایی هشت نمونه از معروف ترین هواپیماهای جنگنده ژاپنی جنگ جهانی دوم را معرفی خواهیم کرد که در آن زمان بر آسمان ها تسلط داشتند.

  • Nakajima Ki-43 Hayabusa

ناکاجیما کی 43 یا هایابوسا یک هواپیمای جنگنده تاکتیکی ژاپنی بود که توسط هیدئو ایتوکاوا طراحی شد. این جت نظامی تک موتوره در اکتبر سال 1941، یعنی تقریباً دو سال پس از موفقیت اولین پرواز خود در ژانویه 1939 تحریم شد. هایابوسا به گونه ای ظریف و بسیار سبک طراحی شده بود.

Hayabusa علاوه بر مهارت در انجام مانورهای پروانه ای، با موتور کاملاً جدید Nakajima Ha-25 همراه با یک پروانه دو تیغه مقاوم سازی شده بود. این جنگنده نظامی تک موتوره به اندازه ای قدرت داشت که می توانست به سرعت 495 کیلومتر بر ساعت برسد.

هایابوسا همچنین دارای دو مسلسل بود که همزمان کار می کردند. یکی مسلسل 7.7 میلی متری و دیگری مسلسل 12.7 میلی متری Ho-103 بود. هر دو در نوع خود ویرانگر هستند. در سال 1942، موتور این هواپیمای جنگی به یک موتور دو مرحله ای سوپرشارژ Nakajima Ha-115 برای مدل جدید Nakajima Ki-43-II ارتقا یافت.

این جت نظامی مورد علاقه بسیاری از ماموریت های کامیکازی بود که توسط نیروی هوایی ارتش امپریال ژاپن، نیروی هوایی مانچوکو و نیروی هوایی سلطنتی تایلند انجام می شد. قبل از بازنشستگی رسمی ناکاجیما کی 43 در سال 194، حدود 5919 فروند از آنها ساخته شده بود.

Nakajima Ki-43 Hayabusa

  • Nakajima Ki-27

ناکاجیما کی 27 یکی از هواپیماهای جنگنده مورد علاقه نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ژاپن، به ویژه در جنگ چین، هند و برمه بود. هواپیمای یکپارچه طراحی شده یاسوشی کویاما که نسخه بهینه شده هواپیمای جنگنده نوع 95 ارتش بود که قبلاً منهدم شده بود.

ناکاجیما کی -27 دارای تعداد زیادی نسخه جدید بود که بتواند به اندازه کافی مقامات ارتش را تحت تاثیر قرار دهد. این پیشرفت به صورت یک موتور شعاعی با خنک کننده هوا بود که یک روش کاملاً هوشمندانه برای از بین بردن مشکل گرم شدن هوا محسوب میشد.

این مورد پس از آنکه مقامات ارتش نمونه قبلی این جنگنده نظامی ژاپنی را رد کردند، پیشرفت قابل ملاحظه ای بود. همچنین این هواپیمای جنگی دارای بال های مستقیم با لبه های رو به جلو بود که بعداً به علامت تجاری هواپیمای جنگنده تبدیل شد.

هواپیمای جنگنده ناکاجیما کی 27 در سال 1945 با پایان یافتن جنگ جهانی دوم رسماً بازنشسته شد. تا آن زمان، ارتش ژاپن به شرکت هواپیمایی ناکاجیما ماموریت داده بود که حدود 3،368 هواپیمای ناکاجیما کی 27 را تولید کند.

کاربران اصلی این هواپیمای جنگنده شامل نیروی هوایی سلطنتی تایلند، نیروی هوایی ارتش امپریال ژاپن، نیروی هوایی مانچوکو و البته دولت اصلاح شده جمهوری چین بودند.

Nakajima Ki-27

  • Mitsubishi J2M

میتسوبیشی J2M که توسط جیرو هوریکوشی طراحی شده است و همچنین طراحی A6M Zero را نیز به خود اختصاص داده، هیچ مشکلی برای تسخیر عنوان یکی از بهترین جنگنده های نظامی ژاپن را ندارد. بدنه این جت  براق، ساده و محکم بود که باعث می شد با سرعت بالا پرواز کند و قدرت مانور بالایی داشته باشد.

این ویژگی توضیح می دهد که چرا میتسوبیشی J2M در جنگ جهانی دوم توسط ژاپنی ها بیشتر به عنوان هواپیمای جنگنده رهگیر دفاع محلی استفاده می شد.

موتور این هواپیمای جنگی با یک فن بسیار خوب طراحی شده بود که باعث خنک شدن آن میشد. J2M4 مدل نسخه بعدی J2M بود که توسعه یافت. J2M4 در سال 1944 معرفی شد که دارای پیشرانه سوپرشارژر توربوی Kasei 23c با قدرت 1420 اسب بخار بود.

همانطور که نیروهای متفقین به میتسوبیشی J2M اشاره می کردند، تنها سه سال پس از معرفی اولیه آن در جنگ جهانی دوم، در آگوست 1945 رسما بازنشسته شد. میتسوبیشی حدود 671 فروند از این هواپیمای جنگی را تولید کرده بود. اما متاسفانه، به دلیل مشکلات عدیده ای که در موتور آن بوجود آمد، تولید این محصول متوقف شد.  

Mitsubishi J2M

  • Nakajima J1N1 Gekko

ناکاجیما J1N1، که به آن Gekko نیز می گویند، به دلیل کارآیی خود در زمان کامیکازی و همچنین مأموریت های جنگ شبانه شهرت داشت. مورد دوم به دلیل طراحی منحصر به فرد آن بود. این واقعیت که این جنگنده نظامی ژاپنی قادر بود دو مسلسل را نیز حمل کند در برتری آن بی تاثیر نبوده است. یکی از مسلسل ها توپ 20 میلیمتری و دیگری قادر به پرتاب توپ 7.7 میلیمتری بود.

Gekko در ابتدا ساخته شده بود تا خدمه سه نفری را در خود جای دهد. تیم سرنشین وظیفه داشت مراقب هواپیماهای جنگنده دشمن باشد. همچنین انتظار می رفت که در صورت برخورد با دشمن، مسلسل های ویرانگر را اداره کنند.

چهار مسلسل عظیم نوع 7.7 میلی متری در این هواپیمای جنگی سوار شده بود که باعث می شد Gekko در حین انجام ماموریت ها کمی کند باشد. این کندی خط تولید را مجبور کرد تا مدل جدیدتری از این جت نظامی را ارائه دهد.

J1N1-C مجهز به دو موتور رادیال 14 سیلندر قوی بود که 1130 اسب بخار قدرت داشت. تا زمان بازنشستگی ناکاجیما J1N1 در سال 1945، شرکت هواپیماسازی ناکاجیما که در کنار میتسوبیشی کار می کرد، 479 فروند از این جنگنده نظامی ژاپنی را تولید کرده بود. از این هواپیما عمدتا توسط نیروی دریایی امپریال ژاپن و بیشتر برای اهداف شناسایی استفاده می شد.

  • Mitsubishi J8M1

میتسوبیشی J8M1 پروژه مشترکی بین سرویس هوایی نیروی دریایی سلطنتی ژاپن (JNAF) و سرویس هوایی ارتش امپریال ژاپن (JAAF) بود. این جنگنده نظامی ژاپنی دارای موتوری بود که شباهت زیادی به Walter HWK 509A داشت.

یکی دیگر از ویژگی های چشمگیر میتسوبیشی J8M1، بدنه سبک آن بود. در مجموع این هواپیما فقط 400 کیلوگرم وزن داشت، به این معنی که می توانست ماموریت هایی را با قابلیت پنهان شدن بالا انجام دهد.

اسپار ( عضو اصلی سازه بال) اصلی این هواپیمای جنگی از تخته سه لا ساخته شد که به کاهش شدید وزن کل هواپیمای فوق العاده J8M1 کمک کرده است. دم عمودی نیز به همان دلایل از چوب ساخته شد. شیشه ضد گلوله در کابین خلبان نیز قرار داده شد. این کارها به منظور کاهش هر چه بیشتر وزن این جنگنده نظامی ژاپنی صورت گرفت.  

طراحان همچنین این جت نظامی را برای حمل سوخت کمتر و همچنین مهمات طراحی کرده اند. قبل از بازنشستگی رسمی این پروژه، فقط هفت فروند میتسوبیشی J8M1 بین سال های 1944 و 1945 ساخته شد. با این حال، حداقل 60 نسخه آموزشی از J8M1 وجود داشت.

 

  • Mitsubishi A6M “Zero”

A6M باز هم یکی دیگر از ایده های معروف شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی است. جنگنده حامل نوع 0 در اول ژوئیه 1940 معرفی شد. هنگامی که اولین حضور خود را در جبهه جنگ آغاز کرد، به عنوان بهترین در نوع خود اعلام شد.

A6M به لطف بدنه دقیق خود با ویژگی های ساده، می تواند با سهولت و آرامش مانور دهد و سرنگونی آن را برای نیروهای دشمن سخت کند. عجیب نیست که Zero به سرعت چشمگیر خود در نسبت دوازده به یک کشته قبل از سال 1942 دست یافت.

اما متاسفانه نیروهای متفقین به سرعت توانستند خود را با این مدل سازگار کنند و با فناوری های بهتر این جنگنده نظامی ژاپنی را سرنگون سازند و به سلطنت 2 ساله آن پایان دهند. علاوه بر این، این واقعیت که A6M فاقد فلپ هیدرولیک بود، منجر به مشکلات زیادی در مانور، به ویژه هنگام پرواز با سرعت بالا می شد.

هنگامی که جنگ جهانی دوم به پایان رسید این هواپیمای جنگی در سال 1945 بازنشسته شد. در آن زمان، شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی 10939 جت نظامی دوربرد A6M را ساخته بود. A6M بیشتر توسط سرویس هوایی نیروی دریایی ژاپن امپریال بین سال های 1940 و 1945 مورد استفاده قرار گرفت.

  • Nakajima Ki-84

این هواپیمای جنگنده اولین بار در نوامبر سال 1944، یک سال قبل از پایان رسمی جنگ جهانی دوم، به جبهه جنگ وارد شد. این جنگنده نظامی ژاپنی برای سرعت ساخته شده بود و در نتیجه زیر آتش شدید مانور آسانی را می توانست انجام دهد.

در این جت نظامی چهار قبضه مسلسل شامل دو توپ 20 میلیمتری و دو توپ 30 میلیمتری در کنار هم قرار داشت. Ki-84 دارای زرهی به روز شده بود که ضعف مدل قبلی یعنی K-83 را پوشش می داد. این هواپیمای جنگی همچنین دو مسلسل 12.5 میلی متری اضافی را نیز با خود حمل می کرد. علاوه بر این، دارای یک سایبان شیشه زره پوش 65 میلی متری برای محافظت از خلبان بود.

این جنگنده نظامی ژاپنی به یک موتور شعاعی 18 سیلندر خنک کننده هوا 35.8 لیتری، Ha-45 Homare مجهز بود. پیش از بازنشستگی رسمی در ماه آگوست سال 1945، شرکت هواپیمایی ناکاجیما حدود 3514 ناکاجیما کی -84 را تولید کرده بود. سرویس هوایی ارتش امپریال ژاپن کاربر اصلی این هواپیما بود.

  • Kawasaki Ki-61

جنگنده نظامی ژاپنی کاوازاکی کی -61 در درجه اول توسط سرویس هوایی امپریال ژاپن بین سال های 1942 و45 مورد استفاده قرار گرفت. Ki-61 زیر نظر شرکت کاوازاکی Kokuki Kogyo K.K طراحی شد. این هواپیمای جنگی به عنوان پیشرفتی برای مدل قبلی آن یعنی کی 60 که دارای مشکلاتی بود، در نظر گرفته شد.

این هواپیمای جنگنده ژاپنی دارای یک بدنه فلزی مقاوم بود، که به معنای مناسب بودن آن در دفاع در ارتفاعات کم و متوسط محسوب میشد. این جنگنده نظامی ژاپنی دارای بدنه نیمه مونوکوک، آیلرون های روکش دار پارچه ای و بال های سه اسپار بود. سکان ها و بالابر آن نیز به صورت یکپارچه طراحی شده بود. این جت نظامی تنها یک صندلی برای خلبان داشت.

کاوازاکی کی 61 در درجه اول توسط نیروی هوایی ملی گرای چین، سرویس هوایی ارتش امپریال ژاپن و نیروی هوایی ارتش آزادی بخش خلق استفاده می شد. Kawasaki Kokuki Kogyo K.K قبل از بازنشستگی رسمی این شرکت حدود 3078 هواپیمای جنگنده کاوازاکی Ki-61 ساخته بود. به این ترتیب با بهترین جنگنده های نظامی ژاپن که در جنگ جهانی دوم حضور داشتند، آشنا شدیم.