از صبح روز گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور حمله تمام عیار ارتش این کشور به خاک اوکراین را صادر کرد.

حملات روسها با شلیک پرتعداد موشک‌های کروز و بالستیک آغاز شد؛ تمرکز حملات بر نابودی حداکثری توان هوایی و پدافندی ارتش اوکراین بود تا راه برای ورود جنگنده‌ها و بالگردهای روسی به عمق خاک این کشور باز شود.

 

عمده پایگاه‌های هوایی مهم این کشور در کی‌یف، ریون، چرنیوتسی، ایوانو و فرانکسویک هدف حملات سنگین موشکی قرار گرفته و بخش زیادی از توان آنها از دور خارج شد. به گفته منابع امریکایی، یگان موشکی دوربرد ارتش روسیه در روز نخست نبرد ۱۶۰ تیر انواع موشک‌های کروز و بالستیک نظیر کالیبر، اسکندر، توچکا و KH۳۱ را به سمت آشیانه‌های هواپیما، سامانه های پدافندی، رادارهای پیش اخطار و انبارهای مهمات ارتش اوکراین شلیک کرده است.

آغاز دومین روز نبرد روسیه و اوکراین/ جزئیات عملکرد ارتش سرخ در ۲۴ ساعت نخست؛ پیشروی‌ها و خسارات +نقشه و تصاویر
تصویر ماهواره‌ای از فرودگاه چرنیوتسی پس از حملات موشکی روسیه

وزارت دفاع روسیه مدعی است در نتیجه حملات موشکی این کشور در روز گذشته، ۷۴ هدف زمینی ارتش اوکراین شامل ۱۱ فرودگاه نیروی هوایی، ۳ پست فرماندهی، یک پایگاه نیروی دریایی، ۱۸ ایستگاه رادار و تعدادی از پرتابگرهای سامانه‌های پدافندی S-۳۰۰ و Buk M-۱ نابود شدند.

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تاکنون یک بالگرد و ۴ فروند هواپیمای بدون سرنشین TB۲ ارتش اوکراین نیز سرنگون شده‌اند.

بامداد امروز نیز یک فروند جنگنده سوخو۲۷ نیروی هوایی اوکراین بر فراز شهر کی‌یف پایتخت این کشور هدف قرار گرفته و سرنگون شد که به شکل دقیق مشخص نیست که توسط جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه رهگیری شده است یا پدافند هوایی دوربرد این کشور مستقر در خاک بلاروس نظیر سامانه اس۴۰۰ که از مدت ها قبل به بلاروس منتقل شده بود.

آغاز دومین روز نبرد روسیه و اوکراین/ جزئیات عملکرد ارتش سرخ در ۲۴ ساعت نخست؛ پیشروی‌ها و خسارات +نقشه و تصاویر
بقایای جنگنده سوخو۲۷ اوکراینی

حد پیشروی زمینی ارتش روسیه در روز نخست

در نبردهای عصر مدرن، معمولا کشور مهاجم تلاش می‌کند ابتدا و در روزهای نخست نبرد با استفاده از تسلیحات دورایستا نظیر موشک های کروز و بالستیک یا پهپادهای انتحاری دست به حملات به زیرساخت‌های رقیب زده و توان رزمی آنها را تا حد زیادی کاهش دهد و سپس موج حملات یگان‌های زمینی آغاز شود؛ پیش بینی می‌شد ارتش روسیه نیز حداقل ۲ تا ۳ روز تنها به حملات هوایی و موشکی اکتفا کند و سپس تهاجم بر روی زمین آغاز شود اما در اقدامی غافلگیرانه قوی زمینی روس از دو محور شهر خارکیف در شمال شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه در جنوب پیشروی خود را آغاز کردند.

در محور خارکیف، روسها با مقاومت سنگین نیروهای اوکراینی مواجه شدند و تعداد قابل توجهی از تجهیزات زرهی آنها منهدم شده و تعدادی از سربازان روسی نیز به اسارت درآمدند. ظاهرا اوکراینی‌ها بهترین یگان های دفاعی خود را که مجهز به موشک‌های ضد زره جاولین و NLAW هستند در جبهه شهر صنعتی خارکیف در ۲۰ کیلومتری مرز روسیه مستقر کرده‌اند.

اما در محور شبه جزیره کریمه به سمت دو شهر خرسون و ملیتوپل، به شکل عجیبی ارتش اوکراین مقاومت خاصی از خود نشان نداده و ارتش روسیه حدود ۹۰ کیلومتر در این محور پیشروی داشته و خود را به حاشیه رودخانه دنیپرو رسانده است. در این محور ارتش روسیه حداقل یک دستگاه پرتابگر سامانه پدافندی S۳۰۰ ارتش اوکراین و ۴ دستگاه تانک T۶۴ این کشور را نابود کرده است.


 

نفوذ نیروهای هوابرد روسی به پشت خطوط دشمن

اما مهمترین حادثه میدانی روز گذشته انتشار تصاویر عجیبی از پرواز ارتفاع پست تعداد زیادی از بالگردهای روسی در حومه کی‌یف و تصرف فرودگاه بین المللی آنتونوف در منطقه گوستومل در ۲۵ کیلومتری پایتخت اوکراین بود.

 
 
 

در حالی که تنها چند ساعت از شروع نبرد می‌گذشت، یگان هوابرد ارتش روسیه و بالگردهای ترابری و تهاجمی این کشور نظیر میل۸ و کاموف۵۲ دست به عملیاتی حیرت انگیز و بسیار پر ریسک زده و اقدام به تخلیه نیروهای ویژه روسی در منطقه گوستومل کردند. از عصر روز گذشته تا کنون اخبار ضد و نقیضی در خصوص نبرد در این منطقه منتشر شده است و اگرچه اوکراینی ها چند بار مدعی بازپسگیری این فرودگاه از قوای روسی شدند اما هیچ گونه اسناد تصویری برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده‌اند.

به نظر می‌رسد این اقدام حیرت انگیز ارتش روسیه به منظور ایجاد یک سرپل مهم در شمال کی‌یف پیش از رسیدن قوای اصلی از خاک بلاروس به این منطقه باشد.

در حال حاضر یگان های روسی حمله کننده از بلاروس خود را به شهر کوچک Dymer  در شمال غرب پایتخت رسانده اند که ۳۰ کیلومتر با کیف فاصله دارد.

آغاز دومین روز نبرد روسیه و اوکراین/ جزئیات عملکرد ارتش سرخ در ۲۴ ساعت نخست؛ پیشروی‌ها و خسارات +نقشه و تصاویر

در طول نبردهای روز گذشته در این منطقه، نیروی هوایی روسیه که ناچار به ایجاد پوشش هوایی سنگین و دائم برای قوای هوابرد در حومه کی‌یف بود ۲ فروند بالگرد رزمی کاموف۵۲ و یک فروند جنگنده سوخو۲۵ خود را از دست داد.

آغاز دومین روز نبرد روسیه و اوکراین/ جزئیات عملکرد ارتش سرخ در ۲۴ ساعت نخست؛ پیشروی‌ها و خسارات +نقشه و تصاویر

بر اساس فیلم‌های منتشر شده از سوی شهروندان اوکراینی، بخشی از نیروهای عملیات ویژه و هسته‌های مخفی ارتش روسیه خود را به شهرک Minsk massif در ۸ کیلومتری کی‌یف پایتخت اوکراین رسانده و مشغول درگیری با نظامیان اوکراینی هستند.

وزارت دفاع اوکراین در حساب توییتر خودش نوشت که نیروهای نظامی روسیه وارد شهر کی‌یف پایتخت این کشور شده‌اند. به گفته وزارت دفاع اوکراین نیروهای ویژه روسیه در منطقه اوبولون که در حدود ۹ کیلومتری شمال پارلمان کی‌یف در مرکز شهر قرار دارد، موضع گرفته است. ارتش اوکراین مردم محلی را تشویق کرده که برای مقابله اقدام به ساخت کوکتل مولوتف کنند و از سایرین خواسته که به دنبال پناهگاه باشند.

 
 

لاوروف: امکان به رسمیت شناختن مقام‌های فعلی اوکراین وجود ندارد

 وزیر خارجه روسیه در نشستی با دیپلمات‌های ارشد دو منطقه لوهانسک و دونتسک گفت: غرب در تلاش‌های رژیم کی‌یف برای خرابکاری و نابودی کامل توافقنامه‌های مینسک، کاملا در کنار رژیم کی‌یف قرار گرفت. لاوروف همچنین گفت: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده آماده گفت‌وگو با روسیه بدون پیش شرط است، اما دروغ گفت.

کرملین: اکثر روس‌ها حامی عملیات در اوکراین هستند
سخنگوی کرملین با بیان اینکه اکثر روس‌ها از به رسمیت شناخته شدن استقلال لوهانسک و دونتسک توسط مسکو حمایت کرده، اعلام کرد، سطح حمایت از عملیات نظامی در اوکراین نیز کاهش نمی‌یابد.

ارتش اوکراین در آستانه تسلیم شدن!

به گزارش منابع خبری نظامیان اوکراینی که در منطقه لوهانسک در شرق این کشور داوطلبانه تسلیم شدند.

گزارش دومین روز از نبرد روسیه و اوکراین/ جزئیات عملکرد ارتش سرخ در ۲۴ ساعت نخست؛ پیشروی‌ها و خسارات/ یگان‌های ویژه روس به کی‌یف رسیدند/ عملیات جوخه چچن آغاز شد +نقشه و تصاویر

بیانیه وزارت دفاع اوکراین: شهروندان مسلح شوند!
وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که تا به این لحظه تعداد ۱۸ هزار قبضه سلاح تهاجمی به همراه مهمات را بین شهروندان کیف تقسیم کرده است. آنتون هراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین هشدار داده است که امروز "سخت‌ترین روز مقاومت در برابر روسیه" خواهد بود. او می‌گوید که روسیه در تلاش است تا با ستون‌های تانک و یگان‌های زرهی از شمال شرق و شمال غرب به پایتخت وارد شود.

زلنسکی به پوتین برای گفت‌وگو پیشنهاد داد

رئیس جمهوری اوکراین  بار دیگر به همتای روس خود پیشنهاد داد تا پشت میز گفت‌وگو بنشینند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پیامی ویدئویی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر شد، گفت:‌ مایلم یکبار دیگر به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد دهم تا پای میز گفت‌وگو بنشینیم!

لاوروف با مقامات دو منطقه جدا شده دونتسک و لوهانسک دیدار کرد

وزارت خارجه روسیه ویدئویی از ملاقات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با نمایندگان دو منطقه کلیدی در اوکراین که توسط جدایی طلبان تحت حمایت روسیه اداره می‌شود، خبر داد. جدایی‌طلبان در سال ۲۰۱۴ کنترل بخش وسیعی از دو منطقه دونتسک و لوهانسک را در اختیار گرفتند.دنیس پوشیلین، در دونتسک، و لئونید پاسچنیک، در لوهانسک هر دو با حمایت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۸ به رهبری این دو جمهوری‌ خودخوانده رسیدند. انتخاباتی که جامعه بین‌الملل آن را به رسمیت نشناخت. هر دو سیاستمدار خواستار پیوستن سرزمین تحت فرمانروایی خود به روسیه بوده‌اند.

گزارش دومین روز از نبرد روسیه و اوکراین/ جزئیات عملکرد ارتش سرخ در ۲۴ ساعت نخست؛ پیشروی‌ها و خسارات/ یگان‌های ویژه روس به کی‌یف رسیدند/ عملیات جوخه چچن آغاز شد +نقشه و تصاویر

وزارت دفاع روسیه: اوکراین از مردم سپر ساخته است

 وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش روسیه کنترل فرودگاه گوستومل در حومه کیف را به دست گرفته است.وزارت دفاع فدراسیون روسیه همچنین اعلام کرد که  ارتش روسیه هیچ خسارت و تلفاتی در جریان تصرف فرودگاه در حومه کی‌یف متحمل نشده است.بر اساس این اطلاعیه کی‌یف از سمت غربی محاصره است و بیش از ۲۰۰ هلیکوپتر در این عملیات شرکت داشتند.همچنین در این بیانیه آمده است که دولت اوکراین از مناطق مسکونی برای پوشاندن مواضع شلیک توپخانه خود جنایت جنگی است. ما با این نکته آشنا هستیم. این روش ها به طور فعال توسط تروریست های تحت نظارت سیا در خاورمیانه و سایر کشورها استفاده می شود.

فرانسه: به خاطر اوکراین وارد جنگ با کشور دارای سلاح هسته‌ای نمی‌شویم

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد اروپا و امریکا وارد رویارویی نظامی مستقیم با روسیه نخواهند شد.«فلورنس پارلی»، وزیر دفاع فرانسه با بیان اینکه ماموریت نانو حمایت از اعضای خود است و اوکراین عضو ناتو نیست، تاکیدکرد فرانسه تلاش می کند حمله هولناک روسیه را متوقف کند.وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد اروپا و امریکا وارد رویارویی نظامی مستقیم با روسیه نخواهند شد.

عملیات جوخه چچن آغاز شد

گروهی از نیروهای ویژه ارتش روسیه تحت عنوان "جوخه چچن" برای بازداشت یا کشتن تعدادی از مقامات خاص اوکراینی در این کشور (اوکراین) فعالیت می‌کنند. به نوشته روزنامه دیلی میل، یک کانال تلگرامی در مسکو گزارش داد که به این سربازان، کارت‌هایی ویژه داده شده که عکس‌ها و توضیحاتی درخصوص مقامات اوکراینی روی آن‌ها نوشته شده است. براساس این گزارش، این اطلاعات شامل مقامات و افسران امنیتی است که توسط کمیته تحقیقات روسیه، مظنون به جنایت هستند.

اتحادیه اروپا وعده تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه داد

ک مقام اتحادیه اروپا امروز (جمعه) دقایقی پس از درخواست ولودیمیر زلنسکی برای اقدامات "سریع و قویتر" درخصوص مجازات روسیه گفت که اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی دور سوم تحریم‌ها علیه مسکو است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام اظهار کرد که سفیران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا حتی قبل از تصویب موج بعدی تحریم‌ها، روز جمعه توافق کردند که دارایی‌های اروپایی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور را مسدود کنند.

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت روسیه به رای گذاشته می‌شود

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل با محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین با شدیدترین لحن ممکن، از مسکو خواسته است که فورا، کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین خارج و این کشور را ترک کند.

پیش نویس قطعنامه که پیش از رای گیری توسط اعضای آن مورد مذاکره قرار می‌گیرد، خواستار توقف فوری استفاده روسیه از زور علیه اوکراین و پرهیز از هرگونه تهدید غیرقانونی یا استفاده از زور علیه هر کشور عضو سازمان ملل شده است.در پیش نویس این قطعنامه همچنین آمده است: فدراسیون روسیه باید فورا، کامل و بی قید و شرط تمامی نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین با مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی خارج کند.