موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) مستقر در لندن می گوید شمار تانک‌های روسیه به 2840 عراده می‌رسد ولی منابع روسی می گویند تعداد تانک های روسی 22 هزار عراده است، یعنی دو برابر تانک های ناتو.
 

پوتین دستور حمله به شرق اوکراین را صادر کرد و واکنش‌های جهانی نسبت به بحران این منطقه را برانگیخت.

 اینک چگونگی درگیری میان دو ارتش روسیه و اوکراین  توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است.

 

رویترز در گزارشی به بررسی توان نظامی اوکراین در مواجه با روسیه پرداخت.

 

ارتش اوکراین پس از الحاق بدون جنگ و خونریزی "کریمه" به روسیه در سال 2014 فرق کرده و انتظار می رود در درگیری پیش رو با همسایه شرقی‌اش متفاوت ظاهر شود.

اینک اوکراینی‌ها ارتشی آماده و مجهزتر از قبل دارند و انگیزه هایشان برای دفاع از قلب این کشور بیشتر است.

اعداد چه می‌گویند؟

 روسیه حدود 100 هزار نیروی نظامی خود را در مرزهای شرقی و خاک اوکراین مستقر کرده است. برخی از نیروهای روس برای انجام مانورهای نظامی به بلاروس منتقل شده اند.

براساس گزارش موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS)  مستقر در لندن ارتش روسیه حدود 280 هزار نیرو و پرسنل دارد که در کنار دیگر نیروهای مسلح این کشور تیمی 900 هزار نفری را تشکیل می‌دهند. شمار تانک‌های این کشور تقریبا 3 برابر ارتش اوکراین است و تعداد آنها به 2840 عراده می‌رسد. با این حال، منابع روسی می گویند تعداد تانک های روسی 22 هزار عراده است، یعنی دو برابر تانک های ناتو.

 نیروی نظامی اوکراین در طول یک مانور نظامی در منطقه شرقی "دونتسک"/ عکس: رویترز

نیروی نظامی اوکراین در دونتسک

به گفته نخست وزیر اوکراین، اقدامات جدید این کشور و دستورات جدید رئیس جمهور باعث شده تا تعداد نیروها و پرسنل مسلح اوکراین به 361 هزار نفر برسد.

دستورات جدید "ولودیمیر زلینسکی" رئیس جمهور اوکراین باعث تقویت قابلیت‌های دفاعی، افزایش جذابیت خدمت نظامی و انتقال تدریجی نیروهای حرفه ای به ارتش شده است.

اگرچه اوکراین در ده سال منتهی به سال 2020 بودجه دفاعی خود را سه برابر کرده  اما مجموعه هزینه‌های دفاعی این کشور در سال 2020 حدود 4.3 میلیارد دلار یا یک دهم روسیه بوده است.

تحلیلگران نظامی می‌گویند دفاع ضد هوایی اوکراین ضعیف است و این موضوع اوکراین را در برابر حملات احتمالی روسیه به زیرساخت‌های حیاتی آسیب پذیر می‌کند.

آنها می‌گویند روسیه با برتری‌های خود در جنگ الکترونیک به دنبال فلج کردن فرماندهی و قطع ارتباط مقامات اوکراینی با واحدهای میدانی است.

نیروهای اوکراین سال ها در منطقه شرقی دونباس در نبرد با جدایی طلبان تحت حمایت روسیه بوده‌اند. آنها تجربه بسیار به دست آورده و انگیزه بالا دارند.

ارتش اوکراین همچنین به سامانه کوتاه برد دفاع هوایی و تسلیحات ضد تانک جاولین آمریکایی مجهز است که به کاهش هرگونه پیشروی روسیه کمک می‌کند.

نیروی نظامی اوکراین در منطق شرقی "دونتسک"- 22 فوریه 2022- نیروهای اوکراین سال ها در منطقه شرقی دونباس در نبرد با جدایی طلبان تحت حمایت روسیه بوده‌اند. آنها تجربه بسیار به دست آورده و انگیزه بالا دارند/ عکس: رویترز

مقایسه توان نظامی اوکراین و روسیه/

اوکراین به جز ارتش، واحدهای داوطلب برای دفاع ناحیه‌ای و 900 هزار نیروی ذخیره نظامی دارد.

اکثر مردان بالغ اوکراین حداقل دوره های نظامی را دیده اند و ممکن است در برابر تهاجم روسیه سرسختانه مقاومت کنند.

چالش نظامی اوکراین برای روسیه بسیار سخت‌تر از جنگ‌های قبلی روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به شمار می‌آید. این درگیری با جنگ روسیه و چچن در دهه 1990 یا درگیری با گرجستان در سال 2008 غیرقابل مقایسه نیست.

غرب برای کمک به اوکراین چه می‌کند؟

کشورهای غربی تحویل تسلیحات به اوکراین را افزایش داده اند. اما "کیف" می‌گوید تسلیحات بیشتری نیاز دارد.

آمریکا اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین را نفی کرده است.

کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین در فرودگاه بین المللی "کیف" 11 فوریه 2022/ عکس: رویترز

مقایسه توان نظامی اوکراین و روسیه/

آمریکا از سال 2014 بیش از 2.5 میلیارد دلار کمک نظامی از جمله موشک‌های ضد تاک جاولین، قایق گشت ساحلی، اسلحه‌های تک تیرانداز، پهپادهای شناساگر، خودروهای نظامی هاموی، سیستم‌های راداری، سامانه های دید شب و تجهیزات رادیویی به اوکراین ارائه کرده است.تسلیحات بعدی می‌تواند شامل موشک‌های دفاع هوایی استینگر، سلاح های کوچک و قایق باشد.

ترکیه چندین دسته از هواپیماهای بدون سرنشین "Bayraktar TB2" را که علیه جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین مستقر کرده بود به کیف فروخته است.

 بریتانیا در ماه ژانویه، حدود  2000 موشک ضد تانک کوتاه برد را به اوکراین تحویل داد و متخصصان بریتانیایی را برای ارائه آموزش فرستاد. آنها همچنین خودروهای زرهی "ساکسون" را به اوکراینی ها داده اند.

 رئیس جمهور اوکراین در حال بررسی تسلیحات نظامی- 16 فوریه 2022 / عکس: رویترز

مقایسه توان نظامی اوکراین و روسیه/

استونی نیز تعدادی از موشک‌های ضد زرهی جاولین خود را به اوکراین ارسال کرد و لتونی و لیتوانی نیز در حال ارسال تسلیحات استینگر برای اوکراین هستند. جمهور چک نیز اعلام کرد که مهمات توپخانه ای 152 میلی‌متری را به اوکراین تحویل می‌دهد.

آلمان تحویل تسلیحات به اوکراین را نفی کرده کرده است اما در حال تامین مالی یک بیمارستان صحرایی 6 میلیون دلاری و ارائه خدمات آموزشی به ارتش اوکراین در این زمینه است.


ارتش اوکراین تا چه اندازه توان ایستادگی در برابر حمله روسیه را دارد؟ (+تصاویر)

نیروهای اوکراین چقدر با تجربه هستند؟

ارتش اوکراین پس از نزدیک به ۸ سال جنگ با جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق این کشور تجربه بالایی به دست آورده‌اند، همچنان که از انگیزه زیادی نیز برخوردارند. این نیروها به علاوه دارای پدافند هوایی کوتاه برد و تسلیحات ضد تانک، از جمله موشک‌های جاولین توسط ایالات متحده هستند که به کند کردن هرگونه پیشروی روسیه کمک می‌کند.


ارتش اوکراین تا چه اندازه توان ایستادگی در برابر حمله روسیه را دارد؟
بخشی از اعضای ارتش اوکراین را زنان تشکیل می دهند.


افزون بر ارتش عادی، اوکراین دارای یگان‌های رزمی داوطلب و حدود ۹۰۰ هزار نیروی ذخیره است. اکثر مردان بالای ۱۸ سال از آموزش نظامی اولیه برخوردارند، بنابراین اگر روسیه بخواهد قلمرو اوکراین را تصرف کند و نگه دارد، ممکن است با مقاومت سرسختانه و طولانی مواجه شود.

تحلیلگران نظامی برآورد می‌کنند که روسیه نسبت به جنگ‌های قبلی خود (از جمله در چچن در ۱۹۹۰ و در گرجستان در ۲۰۰۸) با چالش‌های نظامی بالاتری مواجه خواهد شد.

از دست غرب چه کاری برای کمک به اوکراین برمی‌آید؟

از زمان جدی شدن تهدیدها علیه اوکراین، کشورهای غربی تحویل تسلیحات به اوکراین را افزایش داده‌اند با این حال کی‌یف می‌گوید هنوز به تجهیزات نظامی بیشتری نیاز دارد.

ایالات متحده تصریح کرده که برنامه‌ای برای اعزام نیرو به اوکراین ندارد، با این حال این کشور از سال ۲۰۱۴ بیش از ۲.۵ میلیارد دلار کمک نظامی شامل موشک‌های ضد تانک جاولین، قایق‌های گشت ساحلی، نفربرهای زرهی هاموی، تفنگ‌های تک‌تیرانداز، پهپادهای شناسایی، سیستم‌های راداری، دوربین‌های دید در شب و تجهیزات رادیویی به ارتش اوکراین داده است.

ارتش اوکراین تا چه اندازه توان ایستادگی در برابر حمله روسیه را دارد؟

از سوی دیگر ترکیه چندین فروند پهپاد Bayraktar TB2 به اوکراین فروخته و بریتانیا نیز علاوه بر اهدای ۲ هزار موشک ضدتانک و خودروهای زرهی ساکسون، متخصصان نظامی خود را برای ارائه آموزش به کی‌یف فرستاده است. استونی از سوی دیگر قول ارسال شماری موشک‌های ضد زره جاولین را داده و لتونی و لیتوانی نیز گفته‌اند موشک‌های استینگر را به ارتش اوکراین خواهند داد. این در حالی که جمهوری چک نیز گفته است قصد دارد مهمات توپخانه ۱۵۲ میلی‌متری را به اوکراین اهدا کند.


ارتش اوکراین تا چه اندازه توان ایستادگی در برابر حمله روسیه را دارد؟بالا: پهپاد Bayraktar TB2 که ترکیه به اوکراین فروخته است
پایین:خودروی زرهی saxon که انگلیس به اوکراین اهدا کرده است
ارتش اوکراین تا چه اندازه توان ایستادگی در برابر حمله روسیه را دارد؟ (+تصاویر)

آلمان اما تحویل تسلیحات به اوکراین را رد کرده و تنها گفته است در حال تامین مالی یک بیمارستان صحرایی به ارزش ۶ میلیون دلار و ارائه کمک‌های آموزشی است.

آیا روسیه می‌تواند یک جنگ تمام‌عیار به راه بیاندازد؟

کارشناسان نظامی این امر را بعید می‌دانند و می‌گویند روسیه حملات هوایی و یا تصرف محدود اراضی اوکراین را به نبرد برای تصرف شهرهای بزرگ ترجیح می‌دهد.

ارتش اوکراین تا چه اندازه توان ایستادگی در برابر حمله روسیه را دارد؟

این در شرایطی است که پوتین احتمالاً از سوی افکار عمومی کشور خود در مورد جنگ با یک کشور اسلاو با مخالفت مواجه خواهد شد و احساسات ضدروسی در اوکراین نیز بالا خواهد گرفت. در سوی مقابل غرب همین‌طور به مسکو هشدار داده که در صورت حمله به اوکراین با تحریم‌های بی‌سابقه مواجه خواهد شد.