ATL3 با توانایی حمل 9 تن تسلیحات، اویونیک نوین، موتورهایی با تکنولوژی جدید و کابین مدرن بعنوان جایگزین هواپیماهای قدیمی ATL1 و ATL2 طراحی و ساخته شده است، ATL1 پیش تر بعنوان هواپیمای گشت دریایی دوربرد ناتو برگزیده و از سال 66 وارد خدمت شده بود و تاکنون نیز در آلمان، ایتالیا و پاکستان در خدمت باقی مانده است. ATL2 نیز از سال 89 در فرانسه وارد خدمت شده است.
ATL3 توسط کنسرسیومی موسوم به آتلانتیک متشکل از داسالت فرانسه، آلنیا ایتالیا، سابکا-سوناکا بلژیک و EADS (که خود متشکل از دایملر کرایزلر آلمان، ماترا فرانسه و کاسا اسپانیا می باشد) ساخته شده است. ماموریت اصلی این هواپیما بعنوان ضد زیر دریایی و ضد کشتی می باشد اما توانایی انجام ماموریت های ثانویه جستجو و نجات، مین ریزی و کشف مین های دریایی و گشت دوربرد هوایی را نیز دارد.

کاکپیت:
کاکپیت هواپیما دو نفره بوده و دارای شش نمایشگر LCD می باشد که علاوه بر اطلاعات پرواز، اطلاعات دریافتی از سنسورهای الکترو-اپتیک و رادار آب و هوایی را به نمایش می گذارند.

کابین عملیات:
هواپیما بطور عادی دارای هشت خدمه می باشد که علاوه بر خلبان و کمک خلبان شامل فرمانده، معاون فرمانده، دو افسر سنسورهای صوتی و دو افسر سنسورهای الکترونیک می باشد، اطلاعات تاکتیکی توسط دو نمایشگر رنگی در اختیار هر افسر قرار می گیرد، فرمانده عملیات نیز ضمن دریافت تمام اطلاعات کسب شده از سنسورها وظیفه ارزیابی شرایط و تصمیم گیری را بر عهده دارد،معاون فرمانده نیز وطیفه مدیریت سیستم های ارتباطی و سنسورهای الکترو-اپتیک و ناوبری را بر عهده دارد.

تسلیحات:
ATL3 دارای چهار جایگاه حمل سلاح در زیر بدنه تا حد اکثر وزن سه و نیم تن شامل موشک های هارپون، ماوریک، هارم، ماژیک، سایدوایندر و میکا می باشد و همچنین دارای محفظه های داخلی حمل سلاح به حد اکثر وزن پنج و نیم تن می باشد، که توانایی حمل بازه گسترده ای از تسلیحات شامل 8 اژدر، دو موشک اگزوست، چهار موشک هارپون، شش مین 250 یا 500 کیلوگرمی، 12 محموله جستجو و نجات، 200 بویه صوتی و... را به هواپیما می دهند.


سنسورها:
رادار چند حالته تالس ایگوآن توانایی کشف اهداف سطحی در اندازه بسیار کوچک را داشته و می تواند بطور همزمان در حالت جستجوی سطح و Weather Avoidance کار کند و دارای حالت جستجو حین ردگیری نیز می باشد، علاوه بر این رادار دارای یک سیستم شناسایی دوست و دشمن داخلی نیز می باشد.
یک سیستم مادون قرمز جلونگر نیز در قسمت کروی زیر دماغه هواپیما وجود دارد که توانایی جستجو، کشف و رهگیری اهداف تا برد 100 مایل را دارد، دو دوربین نیز امکان تصویربرداری عمودی و مایل را بوجود می آورند، علاوه بر این یک کشف کننده اختلالات مغناطیسی ساخت تالس برای کشف و مکانیابی زیردریایی ها نیز در دم طویل هواپیما قرار دارد. همچنین هواپیما دارای دو سنسور صوتی به منظور کشف، مکانیابی و ردگیری زیردریایی ها است که کار خود را به کمک سیستم پردازنده های داده های صوتی سادانگ ساخت تالس انجام می دهند، این سیستم توانایی پردازش 64 کانال بطور همزمان را داراست.


اقدامات الکترونیک:
ATL3 مجهز به سیستم کشف کننده رادار از نوع Arar 13A ساخت تالس می باشد که توانایی کشف، شناسایی، ردیابی و تجزیه و تحلیل سیگنال های راداری را دارا بوده و می تواند حتی در محیط هایی که بطور سنگین توسط اقدامات الکترونیک دشمن اشباع شده به فعالیت ادامه دهد.

ناوبری:
هواپیما مجهز به سیستم ناوبری ماهواره ای، مسافت یاب همه سویه رادیویی، ابزار مسافت یاب و خلبان خودکار که اجازه پرواز در ارتفاعات پایین تا 100 فوت را به هواپیما می دهد میباشد. مجموعه ارتباطی هواپیما نیز شامل رادیوهای V/UHF و ارتباطات ماهواره ای با دیتالینک های تاکتیکی 11، 14 و 16 ناتو است.

پیشران:
هواپیما مجهز به موتورهای رولزرویز آلیسون AE2100H با ملخ شش تیغه ای ساخت مسیر دوتی است که نسبت به نسل پیشین موتورهای ATL ده درصد نیروی بیشتری تولید کرده و تا پانزده درصد مصرف سوخت کمتری دارند.

مشخصات:
فاصله دو سر بال: 37/4 متر
طول با احتساب لوله سوخت: 31/7 متر
ارتفاع: 11/3 متر
مساحت بال: 120 متر مربع
وزن خالی: 25300 کیلوگرم
بیشینه وزن برخواست: 46200 کیلوگرم
بیشینه وزن سوخت: 18500 کیلوگرم
بیشینه مداومت پروازی: 18 ساعت
سرعت گشتی اقتصادی: 170 نات
بیشینه سرعت در سطح دریا: 350 نات
ارتفاع پرواز: 30000 فوت
بیشینه حمل نفرات: 25 نفر
بیشینه محموله داخلی: 5500 کیلوگرم
بیشینه محموله خارجی: 3500 کیلوگرم