بمب هدایت شوند الکترواپتیکی/فروسرخ اسپایس-۲۵۰ محصول شرکت اسرائیلی رافائل تا سال آینده وارد مرحله آمادگی عملیاتی اولیه می شود. این خبر توسط نیروی هوایی ارتش اسرائیل اعلام شده و پس از انجام سومین شلیک آزمایشی در اوایل سال جاری مورد تائید قرار گرفته است. در آزمایشهای انجام شده عملکرد بمب اسپایس-۲۵۰ در حمله به اهداف متحرک زمینی و دریایی تا برد ۱۰۰ کیلومتر مورد ارزیابی قرار گرفته است. پیش از آغاز برنامه تولید اولیه نرخ پائین این بمب چند آزمایش صحه گذاری دیگر انجام خواهد شد. در نمایشگاه بین المللی فارنبرو ۲۰۱۸ نمونه ای از این بمب در کنار جنگنده های یوروفایتر تایفون و ساب گریپن در معرض دید عموم قرار گرفته بود. اسپایس-۲۵۰ جدیدترین عضو از خانواده بمبهای هدایت شونده اسرائیلی است که از سامانه هدایت اینرسی، هدایت ماهواره ای و جستجوگر پیچیده تطبیق دهنده عوارض زمینی استفاده می کند و در برابر اخلال الکترونیکی دشمن مقاوم است. بمب اسپایس-۲۵۰ با خطای کمتر از ۳ متر به لینک داده دو طرفه مجهز است که بهره برداری از آن را برای خلبانان هواپیماهای حامل آسان می کند. امکان لغو ماموریت پس از شلیک این بمب در صورت روانه شدن آن به سوی هدف اشتباه یا خطا در هدف یابی وجود دارد. جنگنده اف-۱۶ می تواند ۱۶ قبضه از این بمب و هواپیمای اف-۱۵ قادر است ۲۸ قبضه اسپایس-۲۵۰ با خود حمل نماید.

اسرائیل با این موشک «قنطار» را زد:

مشخص شدن دقیق این موضوع که رژیم صهیونیستی از چه نوع موشکی برای هدف قراردادن محل سکونت شهید سمیر قنطار در سوریه استفاده کرد، دشوار است اما با توجه به سابقه استفاده از موشک‌های اسپایس، برخی کارشناسان معتقدند این‌بار هم صهیونیست‌ها از این سلاح استفاده کرده‌اند.

مشخص شدن دقیق این موضوع که رژیم صهیونیستی از چه نوع موشکی برای هدف قراردادن محل سکونت شهید سمیر قنطار در سوریه استفاده کرد، دشوار است اما با توجه به سابقه استفاده از موشک‌های اسپایس، برخی کارشناسان معتقدند این‌بار هم صهیونیست‌ها از این سلاح استفاده کرده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، «العالم» با این مقدمه آورده است: در حمله سحرگاه 29 آذرماه هواپیماهای رژیم صهیونیستی به منطقه‌ای مسکونی در منطقه جرامانا در اطراف دمشق، سمیر قنطار از فرماندهان مقاومت اسلامی به همراه تعدادی از شهروندان سوری و رزمندگان مقاومت به شهادت رسیدند.

 

جنگنده‌های ارتش اسرائیل ظاهراً از داخل مرزهای اشغالی به سمت ساختمان محل سکونت شهید قنطار شلیک کردند.

 

 

 

 

 

بر اساس این گزارش، برای اجرای این حمله از جنگنده‌های اف 15 استفاده شد و ساختمان محل استقرار سمیر قنطار با 4 تُن مواد منفجره به‌وسیله 4 موشک هوشمند رژیم صهیونیستی موسوم به «اسپایس» هدف قرار گرفت.

 

موشک‌های هوا به زمینِ SPICE (مخفف کلمات smart/precise impact/cost-effective) نوع پیشرفته بمب اسرائیلی Popeye ساخت کمپانی رافائل است که با نصب جی‌پی‌اس (مدل اسپایس 1000) از بمب‌های غیر هدایت شونده، به بمب‌های هدایت شونده تبدیل می‌شوند که برای اولین‌بار در سال 2003 روی اف 16 های اسرائیلی نصب و آزمایش شد.

 

روزنامه السفیر چاپ لبنان در این زمینه نوشت: این نوع موشک بر روی جنگنده‌های اف 15، اف 16، تورنادو و جنگنده گریدین ساخت سوئد نصب می‌شود.

 

رژیم صهیونیستی پیش از این هم برای حمله به اهدافی در سوریه از موشک اسپایس استفاده کرده است.

 

نوع پیشرفته موشک اسپایس با استفاده از تراشه کامپیوتری، مجهز به سیستم پیشرفته تصویربرداری دیجیتالی و از طریق جی‌پی‌اس کنترل و هدایت می‌شود. موشک اسپایس دو مدل دارد که مدل اسپایس 2000 پیشرفته‌تر بوده و بدون جی‌پی‌اس و بدون ردیابی و فرار از رادار، هدف را نابود می‌کند. موشک اسپایس از فاصله 60 کیلومتری به سوی هدف شلیک می‌شود.

 

اما دیده‌بان‌های سوری جنگده‌های رژیم صهیونیستی را رصد کرده‌اند که بدون عبور از خطوط جولان اقدام به شلیک 4 موشک پیشرفته اسپایس 2000 کردند که این موشک پس از طی مسیر 90 کیلومتری به هدف اصابت کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

مشتری خارجی:

در بحبوحه تنش‌ها میان پاکستان و هندوستان در خصوص موضوع «کشمیر»، رژیم صهیونیستی اولین بسته از نسخه سنگرشکن بمب‌های «اسپایس 2000» مجهز به کلاهک‌های «ام کی-84» را به نیروی هوایی هند در پایگاه هوایی «گوالیور» تحویل داد.

پایگاه هوایی گوالیور، محل قرارگیری ناوگان «میراژ-2000» نیروی هوایی هند است که در حمله هوایی فوریه 2019 به منطقه «بالاکوت» پاکستان مورد استفاده قرار گرفت.

منابع صنعتی، تحویل اولین بسته از بمب‌های اسپایس 2000 به نیروی هوایی هند را مورد تأیید قرار دادند و تأکید کردند که باقی این بمب‌های بتن شکن ظرف سه ماه آینده به هند تحویل داده می‌شد.

طبق این گزارش، نیروی هوایی هند در ماه ژوئن سال جاری میلادی، قراردادی به ارزش 45 میلیون دلار با رژیم صهیونیستی به امضا درآورد تا طبق یک قرارداد خرید فوری، بتواند بیش از یکصد بمب‌ اسپایس 2000 از اسرائیل تحویل بگیرد.

 نیروی هوایی هند با استفاده از 12 فروند جنگنده میراژ 2000 مجهز به بمب‌های هدایت شونده اسپایس 2000، به منطقه بالاکوت پاکستان حمله کرد.

این بمب‌های پیشرفته قابلیت تخریب کامل ساختمان‌ها و بتن‌ها را دارا است و این بمب‌های هدایت شونده که در حمله به بالاکوت مورد استفاده قرار گرفت، بدون آنکه آسیبی به ساختار ساختمان به وجود‌ آورد، شکاف عمیقی در سقف ساختمان‌ها به وجود می‌آورد و درون ساختمان منفجر و با استفاده از 70 تا 80 کیلوگرم مواد منفجره  به کشته شدن افراد منجر می‌شود.

طبق این گزارش، نیروی هوایی هند، در پی افزایش تنش‌ها با هند در خصوص منطقه کشمیر، بمب‌های اسپایس 2000 را سفارش داده است.

دولت هند ابتدای ماه گذشته میلادی با صدور دستوری وضعیت نیمه خودمختار«جامو و کشمیر» را لغو کرد. دهلی نو از آن زمان و با هدف ممانعت از اعتراضات مردمی، ده‌ها هزار نیروی نظامی را به منطقه مسلمان‌نشین کشمیر گسیل کرده و دسترسی به ارتباطات اینترنتی و تلفنی در این منطقه را نیز به شدت محدود کرده است.