شاید در ابتدا این سوال برای شما این سوال پیش بیاید که منظور از منطقه 51 دقیقا کجا می باشد؟! طبق گفته کارشناسان ، منطقه 51 به منطقه ای گفته می شود که موجودات فضایی در آنجا رفت و آمد می کنند و البته این موضوع در حد یک تئوری می باشد .

جت جنگنده اف 117

منطقه 51 در شهر "نوادا" (( جهت آشنایی با منطقه 51 کلیک کنید)) واقع در ایالات متحده است.اما روز گذشته ویدیویی از یکی از شهروندان نوادایی در صفحات مجازی منتشر شد که باعث شوکه شدن کاربران شد.

ماموریت مخفیانه جت جنگنده F-117

روز گذشته ویدیویی از ماموریت مخفیانه دو جت F-117 که مدت ها بود ایالات متحده از آن استفاده نمی کرد در صفحات مجازی منتشر شد. گویی آنها برای کسب اطلاعات از منطقه 51 در آنجا حاضر بودند .اما برخی از مسئولین این گونه گفتند که این دو جت فوق العاده سریع برای انجام عملیات سوختگیری با KC-135 در این منطقه حضور داشتند.

پرواز مشکوک جت های جنگنده F-117

همان گونه که گفته شد توسط یکی از اهالی اطراف نوادا ضبط شده است که در ویدیو جت "Night 17" و "Night 19" مشاهده می شود که جت اول به مدت کوتاهی پرواز می کند و جت دوم پس از پرواز به سمت فرودگاه باز می گردد.

همچنین گزارش شده است که این جت ها در سال 2017 برای استفاده مجوزهای لازم توسط نظامیان حمایت شدند و اما برخی با استفاده ازاین جت جنگنده مخالف هستند و با این وجود تعدادی از این جت ها در منطقه تونوپا واقع در نوادا نگهداری می شوند که روز گذشته دو مورد از آنها برای ماموریت مخفیانه ارتش آمریکا حاضر شدند.

جت جنگنده F-117 در آسمان نوادا

اما با این حال گفته می شود که این هواپیماها تنها برای عملیات سوخت گیری یک هواپیمای دیگر در این منطقه به پرواز در آمدند و اما برخی از منتقدان این پرواز را تنها یک عملیات جاسوسانه از منطقه 51 که احتمال می رود موجودات فضایی در آنجا رفت و آمد می کنند. 

اف117 شاهین شب(nighthawk) اولین هواپیمای رادارگریز دنیا بود که به شکل کامل عملیاتی شد و نقطه اوجی در صنعت هوانوردی و نظامی به حساب میاد.

اف 117 توسط لاکهید در سال 1981 تحت پروژه Have Blue تولید شد, این پرنده در پایگاه نظامی مرموز منطقه 51 (Area 51) پرواز های آزمایشی خود را انجام میداد و تا سال ها مردم و خبرنگاران از وجود این بمب افکن اطلاعی نداشتند. یکی از دلایل اینکه در آن زمان مردم گمان می کردند پایگاه منطقه 51 محل پرواز و نگهداری UFO می باشد مشاهده همین اف117 بود که به دلیل شکل عجیب آن مردم تصور میکردند UFO هست.

امریکا تا سال 1988 وجود اف-117 و انکار میکرد و تمام پرواز های این پرنده در زمان شب انجام میشد و بالاخره سال 1990 اف117 به شکل عمومی در حضور خبرنگاران معرفی شد.

ابعاد محرمانه بودن تولید هواگرد (f-117 nighthawk) بگونه ای بود که لاکهید جهت توسعه طرح f-117 بطور گسترده از قطعات هواگردهای مختلف بهره جست. این امر نه تنها باعث کاهش هزینه ها میشد ؛ بلکه هزینه های تحقیق ، توسعه و تولید نیز تحت عنوان «تأمین هزینه های قطعات یدکی » مطرح میشد.

درنتیجه، f-117 ازارابه فرود جلوی a-10 ؛ ارابه ها و سیستم های اصلی نشست و برخاست f-15 ؛ قطعات کاکپیت و نمایشگرهای f-18 ؛ و اویونیک f-16 بهره میبرد.

پنج پنجره کاملاً مسطح f-117 nighthawk که دورتا دور اونها توسط فریم هایی سنگین ومنحصربفرد،احاطه شده.

طراحی «دندانه-دندانه» یا اصطلاحاً «dogtooth pattern» دورتادور فریم های کاکپیت و دربها و پنل های بازشو رو فراگرفته. این امر باعث ازهم گسیختگی بازتابهای راداری توسط این عناصر میشه.

بعلاوه،طراحی الماسی شکل (diamond shape) و بالطبع برجسته شدن کاکپیت (جهت تأمین دیدِ سراسری برای خلبان) باعث پنهان ماندن پورت سوختگیری(که درست پشت کاکپیت قرار داره)از گزند امواج رادار میشود.

شیشه های مثلثی و فلت کابین باعث جلوگیری از بازتاب راداری تجهیزات داخل کابین هواپیما می شود برای مثال سطع مقطع راداری کلاه خلبان (هلمت) از کل سطح مقطع راداری اف117 بیشتر می باشد.

RSC یا همان سطح مقطع راداری اف117 حدود 0.003 می باشد یعنی کمتر از یک پرنده!

جلوی کاکپیت (f-117 nighthawk) ، پورت FLIR (مخفّف forward looking infrared sensor) یا سنسور حرارت یاب رو به جلو قرار دارد.

این هواگرد برای به حداقل رساندن امواج خروجی ومخفی ماندن در آسمان ، برخلاف سایر جنگنده و بمب افکن ها ، از داشتن رادارهای متعارف در دماغه خود محروم است.از اینرو سیستم های شناسایی این هواگرد از نوع پَسیو یا غیر فعال هستند (فقط گیرنده داره، فرستنده نداره).

این پورت توسط یک مِش یا توری فلزی پوشیده شده است (مثل ورودی های هوای موتور.خواص رادار گریزی).

این قبه یا گنبد گران ، جایگاه سنسورها و حسگرهای اینفرارد ، جهت شناسایی اهداف گوناگون در تاریکی شب و در رِنج و مسافت های طولانیست.

اف 117 به طور گسترده در جنگ خلیج فارس علیه عراق استفاده شد و پدافند ارتش عراق به شکل کامل توسط شاهین های شب نابود شد. به طور کلی در تمام عمر خدمتی خود فقط یکبار اف117 توسط رادار کشف شد که به دلیل مشکل فنی باز ماندن دریچه محفظه حمل تسلیحات بود.

هواپیمای F-117 در برهیه زمانی جنگ خلیج فارس(عملیات طوفان صحرا) مجهز به سیستم موقعیت یاب جهانی gps نبود و از سیستم موقعیت یاب اینرسیاییINS استفاده می کرد( سیستمی که در بمب افکنهای b-52 استفاده شد)این سیستم ۴۳ دقیقه قبل از عملیات باید توسط یگانهای تعمییر و نگهداری تنظیم و سیستم خنک کننده ی پنومایکش فعال شود

نکته ای که همین جا جلب توجه می کند این هست که اف117 یک بمب افکن می باشد ولی دارای پسوند F می باشد که برای جنگنده ها استفاده می شود اما علت آن چیست؟

سر تیم طراحان اف۱۱۷ جناب الن براون می گوید از اونجایی که این یک هواپیمای محرمانه بود و ما دنبال بهترین خلبانان جنگنده بودیم. ولی بهترین خلبانان جنگنده علاقه ای برای پرواز با هواگرد "بی" بمب افکن نداشتند و حتی پرواز با "ای" را هم قبول نمی کردند پس برای راضی کردن خلبانها ، اون را فایتر نامیدند تا خلبان ها را راضی کنیم!! به همین سادگی!!

در بین خلبان امریکایی ( ویا کشورهایی که هواگردهای مختلف دارند) همیشه به قول معروف کری خوانی بین خلبانها وجود دارد و خلبان جنگنده ، پرواز با بمب افکن را به نوعی افت می دانند چون این هواگرد هم بسیار محرمانه بود ، نیروی هوایی هم نمی توانست به خلبانها توضیح دهد که این یک بمب افکن هست ولی از جنگنده ها حال حاضر خیلی باحال تره!!؛ پس راه نامگذاری گمراهی را انتخاب کردند

اف 117 آخرین پرواز خودش و سال 2008 انجام داد و بازنشسته شد اما هنوز بصورت آماده به رزم نگهداری می شود و در سال چند مورد شاهد پرواز آنها هستیم.

مورد عجیب F-117 و حمله هوایی به سوریه:

 

در جریان بحث‌ها در مورد همین پرواز بود که یک نشریه هلندی فعال در بحث هوانوردی اعلام کرد که بر اساس اخبار قابل اطمینانی که دریافت کرده است در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴ فروند هواپیمای تهاجمی F-117 به منطقه خاورمیانه اعزام شده و حملاتی را نیز بر علیه کشور سوریه انجام دادند.

مجله هلندی Scramble ادعا کرده است که در این حملات این هواپیماها از بمب‌های هدایت ماهواره‌ای کم قطر موسوم به SDB بهره بردند و یکی از آنها نیز در جریان ماموریتی دچار حادثه شده و مجبور شده است در یکی از پایگاه‌های آمریکا در کشورهای همپیمان ، احتمالاً قطر یا امارات ، فرود بیاید. تا به این لحظه مقامات آمریکایی واکنشی به این خبر نشان نداده اند.