هواپیمای EC-130H موسوم به Compass Call (ندای قطب نما) نمونه ارتقا یافته بر اساس گونه C-130 Hercules و ساخت کمپانی Lockheed Martin میباشد که جهت اجرای ماموریت های C3CM توسعه یافته است. این اصطلاح بیانگر نقش تاکتیکی هواپیما در عملیات فرماندهی, کنترل و اقدامات متقابل و مخرب ارتباطی بر علیه مواضع دشمن میباشد. ایجاد اخلال در سیستم های فرماندهی و کنترل حریف در زمان جنگ میتواند مزیت های فراوانی را در اختیار فرماندهان نظامی ایالات متحده قرار دهد. Compass Call با ایجاد محیط بازدارنده غیر کشنده, عملا" اقدام به انتشار اختلالات شدید در سامانه های فرماندهی و کنترل دشمن مینماید و اینگونه میزان تلفات نیروهای خودی تا حد قابل توجهی کاهش میابد. در حال حاضر هواپیمای EC-130H Compass Call تنها بستر حملات گسترده منطقه ای ایالات متحده میباشد که در میادین نبرد با ایجاد اختلالات وسیع و متراکم بر روی شبکه های ارتباط رادیوی دشمن میتواند باعث پشتیبانی از اقدامات فرماندهی نیروهای مشترک (Joint Force Commander) گردد.

 
این هواپیما بطور اختصاصی دارای سامانه کاهش صداهای مزاحم (Noise) میباشد تا این مسئله باعث ایجاد اختلال در تبادل اطلاعات ضروری و انتقال آنها به واحدهای فرماندهی و سایر سیستم های کنترل تسلیحات و یگان های ارشد نظامی نگردد. این هواپیما در درجه نخست وظیفه پشتیبانی از عملیات تاکتیکی هوایی را بر عهده دارد اما بر اساس نیازهای مختلف, میتوان از آن در نقش اخلالگر سایر تجهیزات ارتباطی و دفاعی جهت پیشروی نیروی زمینی نیز استفاده نمود. از جمله ارتقاهای صورت گرفته بر روی هواپیما میتوان به افزودن قابلیت سوخت گیری هوایی در کنار نصب سامانه اقدامات متقابل الکترونیکی موسوم به Rivet Fire و سایر سیستم های مرتبط ناوبری و ارتباطی اشاره داشت. ارتقاء ناوگان فعلیEC-130H ها به Block 30 جهت افزایش اطمینان پذیری از سیستم های فعلی, هم اکنون در دست اجرا میباشد. هرچند کسری بودجه اختصاص یافته به این پروژه, باعث ایجاد یک وقفه 2 ساله در زمان تحویل اسکاداران نخست با آغاز بروز رسانی گروه دوم گردید. این کسری بودجه به همراه کاهش اعتبارات تخصیص یافته در سال 2004 میلادی باعث ایجاد تاخیر در تحویل نمونه های Block 30 و همچنین ایجاد برخی مشکلات فنی گردید. با توجه به قطع بودجه, پروژه های Block 30 نیز به مواردی همچون توسعه نرم افزار جدید جهت تجزیه و تحلیل دقیقتر در کنار ارتقا سامانه های اقدامات متقابل هوشمند محدود گردیدند.

 
با اینحال در پروژه Block 35 مواردی همچون بهره گیری از تکنولوژی های جدید در سامانه ضد اطلاعاتی Compass Call موسوم به OCI (مخفف Offensive Counter Information) جهت افزایش بیشتر اطمینان پذیری در تقابل با سامانه های مدرن C2 (عبارت اختصاری Command and Control به معنای "کنترل و فرماندهی") در دستور کار قرار گرفت. از جمله مزایای اساسی این رده میتوان به بروز رسانی زیرشاخه های اصلی گیرنده های هواپیما در جهت رفع مشکلات تعامل و توجیه همکاری با سایر سامانه های نظامی اشاره داشت. اختصاص بودجه های آتی احتمالا" باعث تبدیل و ارتقا 7 فروند هواپیمای Compass Call Block 30 به نمونه های Block 40 خواهد گردید. در جریان عملیات طوفان صحرا, هواپیماهایEC-130H با پرواز در مناطق خارج از حریم هوایی عراق و بدور از سامانه های دفاعی, توانستند اختلالات گسترده ای در شبکه پدافند هوایی این کشور ایجاد نمایند. سامانه اخلالگر Rivet Fire در جنگ های عراق, پاناما, کوزوو, هائیتی, صربستان و افغانستان نیز توانست کلیه قابلیت ها و تاثیرات مخرب خود را بر روی سیستم های کنترل و فرماندهی دشمن به اثبات عملی و کامل برساند.

 
Compass Call میتواند در کلیه سطوح با عملیات تاکتیکی و هوایی ادغام گردد. هرچند این هواپیما در درجه نخست وظیفه پشتیبانی از ایجاد اختلال در اقدامات هوایی دشمن را دارا میباشد, اما ماهیت بسیار انعطاف پذیر EC-130H این اجازه را به خدمه هواپیما میدهد تا در کلیه شرایط نظامی توانایی مقابله و عملیات را دارا باشند. هر هواپیمای EC-130H بطور معمول دارای 13 خدمه نظامی است. از این تعداد 4 نفر مسئولیت هدایت و ناوبری هواپیما را بر عهده دارند و 9 خدمه باقی مانده مسئول عملیات و تجهیزات Rivet Fire میباشند. خدمه عملیات و ماموریت عبارت هستند از: افسر جنگ الکترونیک به عنوان فرمانده ماموریت خدمه (MCC و یاMission Crew Commander), افسر مسلط به زبان های رمزی به عنوان رمزنگار, مسئول اجرای عملیات اکتسابی, مسئول سامانه اختلال بر روی فرکانس های باند قوی, چهار تحلیلگر عملیات و یک تکنیسین تعمیر و نگهداری هوابرد (AMT). با اینحال میتوان از افسران اختلال باند قوی و تحلیلگر عمیات به عنوان سرگروه عملیات نام برد. خدمه این هواپیما با استفاده از سامانه های خودکار میتوانند نسبت به سیگنال های موجود در محیط به یک تحلیل جامع دست یابند و پس از تعیین اهداف, از حصول عملکرد صحیح و موثر سامانه بر روی آنها اطمینان حاصل نمایند. اهداف کلی معمولا" پیش از آغاز عملیات تعیین میگردند, با اینحال افسران MCC و MCS میتوانند با استفاده از اطلاعات دریافتی از سوی منابع خارجی همچون هواپیماهای هشدار زود هنگام هوابرد (AWACS), RC-135 و سایر نمونه های فرماندهی و کنترل هوایی نیز اقدام به تعریف و تعیین اهداف جدید در طول پرواز بنمایند.

  
برای این منظور یک سیگنال رادیویی از ابتدای مسیر با EC-130H مخابره میگردد و خدمه با تجزیه و تحلیل آن میتوانند اقدام به انتخاب نقاط هدف در طول مسیر بنمایند. در زمان جنگ های حقیقی, کلیه سیگنال های دریافتی توسط متخصص رمز نگاری در جهت حصول اطمینان از عدم ارسال آنها از جانب مواضع دشمن مورد بررسی دقیق قرار میگیرند. چنانچه سیستم وجود تهدید در منطقه را تائید نماید, افسر عملیات تنها با فشردن یک دکمه قرمز اقدام به ایجاد اختلال شدید بر روی کلیه خطوط ارتباطی منطقه مینماید. در پشت این هواپیما تجهیزات فرستنده امواج بسیار قوی Microwave نصب گردیده است که با انتشار فرکانس های رادیویی شدید موجب اختلال در خطوط ارتباطی میگردند. آخرین تکنولوژی و بروزرسانی نمونه های Block 30 بر روی ناوگان EC-130H های اسکادران 41 جنگ الکترونیک و سیستم های موجود در آنها انجام گرفت. در این پروژه 25 کامپیوتر پرواز به همراه بخشی از تجهیزات جنگ الکترونیک و سامانه های تسلیحاتی EC-130H مورد بازبینی و ارتقا قرار گرفتند. همچنین نمونه های Block 30 به خطوط ارتباطی فیبر نوری مجهز گردیده اند که انتقال داده ها را با سرعت بسیار بالا انجام میدهند. میزان و مقدار استفاده از خطوط فیبر نوری در این هواپیما بیش از کلیه نمونه های نظامی و تجاری حال حاضر در دنیا میباشد. از جمله سایر بروزرسانی های انجام گرفته بر روی Block 30 میتوان به استفاده از کامپیوترهای سریعتر و قویتر اشاره داشت که در نبرد حقیقی با ایجاد محدودیت در خطوط ارتباطی فرماندهان دشمن, عملا" باعث ناکارآمدی دستورات آنها میگردند. نمونه های Block 30 بر خلاف Block 20 که از یک پردازنده مرکزی استفاده مینمودند, دارای چنیدن بخش مجزا و مستقل میباشند که وظیفه تحلیل و پردازش اطلاعات را بر عهده دارند.

 


 
تبدیل سیستم های پیشین به سطح مورد نیاز Block 30 توسط کمپانی Lockheed و تعداد دیگری از پیمانکاران مختلف طی یک پروژه زمانبر طراحی و اجرا گردید. هر هواپیما جهت طی پروسه ارتقا به حدود 16 ماه کار مداوم در تاسیسات Skunk Works کمپانی Lockheed Martin در شهر Palmdale نیاز داشت. بر خلاف سایر سیستم های تسلیحاتی که در ابتدا مورد آزمایش قرار میگیرند و سپس توسط دولت خریداری میشوند, تجهیزات Block 30 در ابتدا خریداری شدند و سپس مورد آزمایش قرار گرفتند! کلیه سخت افزار و نرم افزارهای جدید که شامل بیش از 1 میلیون خط کد نویسی کامپیوتری میگردیدند, در ابتدا شاهد نارسایی و بروز Bug های متعدد بودند. البته این موضوع در خصوص کلیه تکنولوژی های پیشرفته و کامپیتوری جدید به امری طبیعی مبدل گردیده است اما بازبینی و رفع آنها نیازمند ساعت ها کار مداوم بود. یکی دیگر از مشکلات کامپیوتری این پروژه, شکست های متوالی در فرآیند "خود آزمایی درونی" بود (Built-In SelfTest به عنوان یکی از مراحل توسعه مهندسی نرم افزار شناخته میگردد). همچنین موضوع تامین قطعات یدکی سخت افزارهای اصلی هواپیما به یکی دیگر از مشکلات پروژ مبدل گردید. این ایراد هنگامی خود را نشان میدهد که سازنده اصلی قطعات یدکی را به تعداد مورد نیاز تولید نکرده باشد. با اینحال و به رقم کلیه مشکلات موجود در راه ارتقا EC-130H نهایتا" سازندگان و طراحان موفق به ارتقا کامل کلیه ناوگان Compass Call ها گریدند. در حال حاضر Compass Call به عنوان یک یگان قدرتمند و یکپارچه جهت پشتیبانی از عملیات تاکتیکی هوابرد و زمینی در سراسر دنیا شناخته میشود. هم اکنون کلیه 14 هواپیماهای EC-130H در 2 اسکادران جنگ الکترونیک 41 و 43 واقع در پایگاه هوایی Davis Monthan در شهر Tucson ایالت آریزونا مستقر میباشند.

 
  =======================
[COLOR=#0070C0]مشخصات عمومی
:  

نقش اصلی: جنگ الکترونیک, سرکوب پدافند هوایی و اختلال در شبکه های ارتباطی
خدمه: 13 نفر
طول: 29.3 متر
دهانه بال: 39.7 متر
ارتفاع: 11.4 متر
وزن: 45.813 کیلوگرم
برد: 3.694 کیلومتر
سقف پرواز: 7.6 کیلومتر
ظرفیت حمل سوخت: 28.182 کیلوگرم
حداکثر وزن در هنگام برخواست: 69.750 کیلوگرم
سرعت: حدود 483 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع 20.000 پا
پیشرانه: 4 موتور توربوپراپ T56-A-15 ساخت Allison هریک به قدرت 4591 اسب بخار
پیمانکاران جانبی: BAE Systems (تجهیزات ماموریت) و L3 Communications (یکپارچه سازی و تعمیرات)
قیمت: 65 میلیون دلار