MOAB سلاحی است که باید آن را به‌طور متوالی در فضای هوایی به سوی هدف رها کرد و در حدود شش فوت بالاتر از سطح زمین منفجر می‌شود. این موضوع بدان‌خاطر است که به دلیل انرژی بسیار بالای رها‌شده ناشی از انفجار این تسلیحات را نمی‌توان به طور مستقیم در مسیر برخورد با سطح زمین مورد استفاده قرار داد.
شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی درباره استفاده از بزرگترین بمب غیرهسته ای جهان توسط امریکا در تاریخ ۱۳ آوریل، در قالب پرسش و پاسخ به مسائل مهم مرتبط با این موضوع اشاره کرده است. 
این شکبه خبری با اشاره به این‌که در اصطلاح مرسوم از این بمب‌ها به عنوان مادر بمب‌ها یاد می‌شود، افزوده است که امریکا از این نوع از بمب‌ها برای مبارزه عیله داعش در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان استفاده کرده است. 
 
بلومبرگ در قالب پرسش‌هایی به مهم‌ترین مسائل در اینب راه پاسخ داده است: 
 
۱-درباره این بمب‌ها می‌دانیم؟ 
 
بمب هدایت‌شونده واحد GBU-43/B MOAB  سلاحی ۲۱.۶۰۰ پوندی است. این بمب‌ها با هواپیمای MC-130 حمل شده بودند و با استفاده از چتر نجات براساس بیانیه نیروی هوایی امریکا بر روی اهداف در افغانستان فرود آمده‌اند. این بمب به سیستم موقعیت‌یابی مجهز بوده است.
 
۲-این بمب چگونه کار می‌کند؟ 
 
MOAB سلاحی است که باید آن را به‌طور متوالی در فضای هوایی به سوی هدف رها کرد و در حدود شش فوت بالاتر از سطح زمین منفجر می‌شود. این موضوع بدان‌خاطر است که به دلیل انرژی بسیار بالای رها‌شده ناشی از انفجار این تسلیحات را نمی‌توان به طور مستقیم در مسیر برخورد با سطح زمین مورد استفاده قرار داد. این سلاح ترموباریک است و با گرما و فشار وارده کار می‌کند و برای انفجار تمام اکسیژن فضای اطراف را می‌مکد و فضا سپس در این خلاء ایجاد شده انفجار روی می‌دهد. شدت انفجار به قدری است که می‌تواند باعث پاره‌شدن ریه‌ها و شش‌ها شود. 
 
۳-چرا این نوع بمب‌ها ساخته شده بودند؟ 
 
ایالات متحده مدت زمانی طولانی درصدد استفاده از تسلیحاتی بوده است که منطقه وسیعی را در یک لحظه مورد هدف قرار دهند. MOAB جانشینی برای تسلیحات دوره جنگ ویتنام به خصوص بمب ۱۵ هزار پوندی Daisy-Cutter است که برای پاکسازی درختان از محدوده ۵۰۰ فوت از سطح زمین مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین از این سلاح برای پاکسازی مین در افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی استفاده شد. پس از آن امریکا تسلیحات سنگرشکن BLI-118/B را در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی ساخت تا به اهداف زیرزمینی و اعماق بیش از شش فوتی زمین نفوذ کنند. بمب‌های سنگرشکن در جریان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی مورد استفاده قرار گرفتند. در طراحی «مادر تمام بمب‌ها» نیز از مدل طراحی آن تسلیحات استفاده شد. 
 
۴-چرا در افغانستان مورد استفاده قرار گرفت؟ 
 
«شان اسپایسر» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت است که MOAB برای رسیدن به یک سیستم تونلی و غار مورداستفاده توسط تروریست‌های داعش و با هدف انهدام آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. ستاد مرکزی نیروهای امریکایی در افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که نیروهای هوایی امریکایی تلاش کردند تا تلفات علیه نیروهای زمینی افغان و امریکایی که مشغول عمیلیات پاکسازی بودند را به حداقل ممکن کاهش دهند. در این بیانیه اشاره شده که حمله امریکا با هدف منهدم ساختن غارهای وابسته به داعش و برای تاثیرگذاری روانی بر آن گروه انجام شده است. 
 
۵- چه تاثیر روانی‌ای از انفجار این بمب برجای گذاشته می‌شود؟ 
 
مقام‌های نظامی می‌گویند که انفجار یک بمب MOAB، احساسی مانند یک انفجار هسته‌ای را منتقل می‌کند و آزمایش یکی از این بمب‌ها در سال ۲۰۰۳ میلادی باعث ایجاد ابرهای قارچ‌مانند قابل مشاهده‌ای از ۲۰ مایل دورتر از آن شد. 
 
۶-تاثیر و معنای این انفجار برای سایر بازیگران به غیر از داعش چه خواهد بود؟ 
 
دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا خواسته با انفجار این بمب پیامی آشکار را به کره شمالی انتقال دهد کشوری که برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش را متوقف نکرده است. از سوی دیگر افغانستان در نزدیکی مرز ایران قرار دارد. 
 
۷-آیا GBU-43 می‌تواند علیه تاسیسات هسته‌ای نیز مورد استفاده قرار گیرد؟ 
 
به طور موثر تاسیسات هسته‌ای کره شمالی در زیرزمین ساخته شده‌اند و آمریکا برای انهدام احتمالی آن‌ها مجبور به استفاده از بمب‌های بزرگ است تا دامنه تخریب عظیم باشد.
 
 
 
MOAB bomb.jpg
اولین سازنده ایالات متحده
تاریخچۀ خدمت‌رسانی
در خدمت از ۲۰۰۳
مورد استفاده نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا
جنگ‌ها جنگ در افغانستان
تاریخچۀ محصول
طراح آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی (ایالات متحده آمریکا)
طراحی‌شده ۲۰۰۲
تولیدکننده McAlester Army Ammunition Plant
قیمت واحد $۱۷۰٬۰۰۰
دوره تولید ۲۰۰۳
تعداد تولید ۱۵
مشخصات
جرم ۹٬۸۰۰ کیلوگرم (۲۱٬۶۰۰ پوند)
طول ۹٫۱۸۸۵ متر (۳۰ فوت ۱٫۷۵ اینچ)
ضخامت ۱۰۳ سانتیمتر (۴۰٫۵ اینچ)

Filling H-6
Filling weight ۸٬۵۰۰ کیلوگرم (۱۸٬۷۰۰ پوند)
Blast yield معادل ۱۱ تن تی ان تی (۴۶ گیگا ژول)