سردار خلبان شمس‌الدین فرزادی‌پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه با اشاره به شرایط منطقه و ناامنی‌هایی که گروه‌های تروریستی و داعش ایجاد کرده بودند، گفت: حضور داعش در عراق و سرعتی که آنها در تصرف شهرهای عراق داشتند، سبب شد دولت عراق از ایران برای مقابله با این تروریست‌ها درخواست کمک کند.

وی افزود: در این خلال هم این نیاز در سپاه احساس شد که برای مهار تروریست‌ها از امکانات هوایی استفاده شود، محاصره بغداد و رسیدن تروریست‌ها به اماکن مذهبی شیعه که خط قرمز جمهوری اسلامی ایران بود، سبب شد ایران هواپیماهای سوخوی 25 خود را به عراق واگذار کند. این در حالی بود که آمریکایی‌ها از دادن جنگنده‌های خریداری شده از سوی عراق سر باز می‌زدند، لذا به سرعت هزینه‌ها از طرف عراق پرداخت شد و تیر ماه 93 این اتفاق افتاد. بخشی مربوط به خود عراقی‌ها بود که سال 1991 میلادی عراقی‌ها به دلیل آسیب ندیدن در جنگ آمریکا به ایران واگذار کرده بودند و بخشی هم بعداً از روسیه خریداری شده بود. 

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه با اشاره به نحوه تشکیل این سازمان اظهار داشت: مجموعه سازمان رزم نیروی هوایی سپاه سال 68 با هواپیماهای تکانو شکل گرفت و سال 81 سوخوی 25 وارد سازمان رزم شد. هواپیماهای عراقی بازآماد شد و تعدادی هم از روسیه خریداری شد. تقریباً مدت 13 سال از این هواپیماها در بخش‌های مختلف، در رزمایش‌ها و آموزش‌ها و شکل‌دهی ساختار رزمی‌مان استفاده کردیم تا اینکه سال 93 این هواپیماها به کشور عراق واگذار شد.

وی تاکید کرد: عراق آن زمان خلبان آماده نداشت و خلبان‌های ارتش عراق هم بیش از بیست سال بود که اصلاً پرواز نداشتند. لذا در یک دوره آموزشی ۱۰ روزه آنها را آماده پرواز کردیم و به سرعت خود این خلبان‌ها با سوخوی 25 پرواز کردند. بنای ما این نبود که خلبانان خودمان در عراق عملیات کنند.

فرزادی‌پور ادامه داد: دو روز پس از انتقال به عراق خلبان‌های عراقی کار عملیات هوایی را عراقی در حومه بغداد شروع کردند و عملیات رزمی به پشتوانه نیروهای زمینی و حشدالشعبی صورت گرفت.

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه تا امروز بحث مستشاری ما برای نیروی هوایی عراق در این حوزه ادامه دارد، گفت: بعد از این واگذاری ما به دنبال گزینه‌های جایگزین سوخوی 25 رفتیم. سوخوی 25 هواپیمای پشتیبانی نزدیک است، لذا روی سوخوی 22 که در کشور موجود بود، متمرکز شدیم. ما طی دو مرحله این پرنده‌ها را تحویل گرفتیم.

وی تصریح کرد: اینها برای اینکه عملیاتی بشوند به اورهال نیاز داشتند. شاید آن روزی که شروع کردیم خیلی مطمئن نبودیم با این سرعت و توانمندی اورهال پرنده‌ها انجام شود، اما دیدید که اوایل مرداد ماه 10 فروند در پایگاه شیراز آماده بهره‌برداری شد. 

فرزادی‌پور با بیان اینکه در اورهال این ۱۰ فروند از توانایی‌های کشور تولیدکننده استفاده نکردیم، گفت: با توجه به سابقه‌ای که خود ما در بازآماد یا اورهال هواپیماهای ترابری و شرقی داشتیم با احساس نیاز به هواپیمای رزمی سریع به این موضوع وارد شدیم و همه راه‌های دستیابی سریع به این منظور را پیگیری کردیم. اورهال اولین فروند از این هواپیماها را از دوستان نیروی هوایی سوریه کمک گرفتیم، اما از دومین فروند همه کارها را خودمان انجام دادیم و این توانایی بومی شد.

وی درخصوص انتخاب سوخو۲۲ اظهار داشت: برای ما روش‌های مقابله با توجه به توان نامتقارن متفاوت از آن چیزی است که در جهان مرسوم است. ما از هرچه در اختیار داریم، باید بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم، لذا استفاده از موجودی خودمان خیلی ممکن‌تر از این بود که به سراغ خرید خارجی یا حتی تولید داخلی که چندین سال طول می‌کشد، برویم.

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: هواپیمای سوخوی 22 برای ما در مأموریت‌ها به لحاظ ویژگی‌های سرعت و ارتفاع، قابلیت‌های خوبی داشت. هواپیما موجود بود، نیازمندی‌های ما را تأمین می‌کرد و به صورت بومی بازآماد و اورهال می‌شد. چون تجربه اورهال سوخوی 25 را هم داشتیم. البته راهی هم جز این برای تأمین هواپیما نداشتیم.

فرزادی‌پور تصریح کرد: اما مهم‌تر اینکه چیزی که توان یک هواپیما را تأمین می‌کند، تسلیحات و ابزاری است که روی این هواپیما سوار می‌شود، وگرنه خود هواپیماها تنها از نظر راحتی خلبان و برخی ویژگی‌ها تفاوت دارند. این هواپیما در حوزه عملیاتی و توانمندی با بازآماد و به‌روز رسانی سامانه‌ها به راحتی منظورهای عملیاتی ما را تأمین می‌کرد.

وی تاکید کرد: برخی سامانه‌ها روی هواپیما تغییرات خاصی پیدا کرده، مثلاً سامانه ناوبری و تسلیحاتی که روی آن بسته خواهد شد که کارآیی هواپیما را خیلی بیشتر کرده است و بر اساس نیازمندی عملیاتی ما هم است. این ۱۰ فروند در مرحله اول بود، در مراحل بعدی مابقی آماده و وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

فرزادی پور با بیان اینکه نوع کلاسیک سوخو۲۲ در نسل سوم تعریف می‌شود، گفت: اما با تغییراتی که ما در آن داده‌ایم، تقریباً در نسل چهارم جای می‌گیرد که پرنده‌های این نسل قدرت مانور بهتری دارند. تسلیحاتی که ما روی سوخو22 نصب کردیم، نقطه‌زن و بادقت بالا هستند. ما در این تعریف نسل پنجم را پرنده‌های پنهان کار می‌دانیم؛ مانند اف 35 و اف 22 که در این زمینه در کشور گام‌هایی برداشته شده، اما با رونمایی از دستاوردهای جدید خود می‌توانیم تعاریف جدیدی را در این راستا جدای از نسل‌بندی‌ها ارائه دهیم.

وی در گفت‌وگو با صبح صادق اظهار داشت: ما در ابتدای تشکیل نیروی هوایی، یک یگان هوایی کوچک بودیم، اما امروز به حول قوه الهی از صفر تا صد تربیت متخصصان فنی و کادر پروازی و خلبانان را در داخل سپاه انجام می‌دهیم. مراکز آموزش فرماندهی عملیات هوایی هم در حوزه رزمی و هم در حوزه ترابری فعالیت دارند و امروز خلبانان جبهه مقاومت را هم آموزش می‌دهیم.

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه درخصوص حضور در جبهه مقاومت تاکید کرد: به صورت نیروی رزمی خیر، اما در حوزه پشتیبانی مانند امدادرسانی و بارریزی برای مناطق محاصره شده فعالیت‌های خوبی در جبهه مقاومت داشتیم، به ویژه برای مردم فوعه و کفریا که خود یک بحث مفصل دارد. 

فرزادی‌پور با اشاره به نقش هواپیماهای ایلوشین در ماموریت‌های ترابری سنگین سپاه اظهار داشت: هواپیمای ایلوشین 76 یکی از موفق‌ترین‌ها در بخش تاکتیکی است، یعنی این هواپیما با توانی که دارد هم برای حمل بار مناسب است و هم برای بارگیری با قابلیت تیک‌آف در باندهای کوتاه. ما حتی خارج از این تعاریفی که برای آن شده، در موارد دیگر هم از آن استفاده کردیم و موفق بودیم. یکی همان بارریزی برای مناطق محاصره شده فوعه و کفریا از ارتفاع خیلی بالا بود که اصلاً نه تجربه آن را داشتیم و نه کسی به ما فرمول محاسباتی آن را می‌داد، خودمان صاحب سبک شدیم.

وی ادامه داد: در اطفاء حریق هم از این هواپیما استفاده می‌کنیم. برای نمونه در هورالعظیم ما فعال هستیم یا در آتش‌سوزی‌های دیگر در کشور که در این حوزه هم از بالگرد استفاده می‌کنیم و هم از ایلوشین‌ها. 

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه در پایان با اشاره به تشکیل هوانیروز سپاه و انتقال بالگردها به نیروی زمینی گفت: با تدبیر فرماندهان حوزه بالگرد عمدتاً با توجه به استفاده مستقیم نیروی زمینی در هوانیروز متمرکز شد. البته ما تعدادی بالگرد برای پشتیبانی از مأموریت‌های خود داریم. امروز توان اورهال تمام این بالگردها که شرقی یا تولید داخل هستند، در سپاه وجود دارد. حتی در ورزش‌های هوایی هم در خدمت مردم هستیم و فقط با دریافت هزینه تمام شده این سرویس را به هم‌میهنان می‌دهیم. این دوره‌ها چندین مرحله برگزار شده و ما در هر مرحله از 500 تا 700 سورتی پرواز داریم.