آخرین اخبار و مقالات کتب و مستندات نظامی ایران و جهان WWW.SKYHUNTER.IR

قاتل شنوک های ایرانی !!!

 

درگیری هوایی کمونیستهای شوروی و ایران

در 21 ژوئن 1978 چهار فروند شینوک یعنی بویینگ های CH-47 ایرانی بصورت صد در صد اشتباهی وارد حریم هوایی شوروی شدند ….در ساعت 6.21 صبح رادار های شوروی در منطقه روستای باگیر در ترکمنستان کنونی وجود پرنده های ایرانی را اعلام کردند … این چهار فروند هلیکوپتر در حدود 20 کیلومتر وارد حریم هوایی شوروی شده بودند ….

این بالگردهای ایرانی توسط رادارهای پایگاه هوایی اک تپه کشف شدند …میلوسلاف فرمانده هنگ هوایی پایگاه وظیفه حمله و جلوگیری از نفوذ بیشتر این بالگردها را به خلبان دمیانوف سپرد …

او با اینکه محل یکی از بالگردها را یافته بود ولی قادر به دیدن و شلیک به طرف هدف نبود با این اوصاف خلبان دمیانوف که یک فروند میگ 23M را هدایت میکرد دستور گرفت تا به پایگاه بازگردد …


در ساعت 6.52 فرمانده پایگاه میلوسلاف دومین جنگنده را به محل اعزام کرد …در دوران جنگ سرد شوروی ها و سیستم پدافند هوایی این کشور در مقابل پرنده های ورودی از ایران ترکیه یا سایر کشورهای غیر هم بلوک همسایه بسیار بیرحم عمل میکردند …

 

والری شکیندر خلبان میگ 23 دوم به سمت اهداف پرواز کرد …سپس گزارش او توسط افسر رادار دریافت شد …او کانفرم کرد که هلیکوپتر ها را دیده است …صدای خشک شخص میلوسلاف در سر خلبان پیچید …


"shot down the Chinooks" البته به روسی ..!!!!!!!!!

با توجه به حضور میگ 23 هلیکوپتر ها به طرف دره قره قروم رفتند و زمانی که از حضور میگ اگاه شدند سعی کردند به داخل کوهستان فرار کنند هرچند هنوز در داخل قلمروی شوروی بودند ولی کوهستان به نوعی سپر محافظتی شینوکها محسوب میشد …

بعد از دریافت دستور نابودی شینوکهای ایرانی ..خلبان شوروی بلافاصله دو موشک R-60 به طرف شینوکها فایر کرد . صدای شکیندر در اطاق کنترل پیچید …اولین هلیکوپتر ایرانیها نابود شد …

هشت ثانیه بعد او گزارش کرد که هلیکوپتر ایرانی غرق در اتش به زمین برخورد کرد ..هلیکوپتر های ایرانی سریع به طرف مرز ایران فرار کردند …ثانیه های مرگبار برای خلبانان ایرانی …

میگ 23 دست از تعقیب برنداشت …. در 5 کیلومتری مرز ایران با اتش کانن دومین هلیکوپتر ایرانی غرق در اتش به طرف زمین رفت …کل ماموریت از زمان تیک اف هواپیما تا نابودی دو شینوک ایرانی فقط 5 دقیقه 26 ثانیه طول کشید … هلیکوپتر اول در حومه روستای گی اورا سقوط کرد و هشت سرنشین هلیکوپتر اول که با موشک مورد هدف قرار گرفت در دم کشته شدند ….

هلیکوپتر دوم بدلیل اسیب دیدگی شدید موتور مجبور به فرود امرجنسی در منطقه مرزی گیاروسکی شد … چهار سرنشین توسط گارد مرزی دستگیر شدند … انها یک هفته در عشق اباد بازداشت بودند ..دولت شوروی این حادثه را سهوی اعلام کرد… انها در اطلاعیه خود اعلام کردند که شینوکهای ایرانی سهوا به حریم هوایی شوروی تجاوز کردند …سپس اجساد خدمه و چهار نفر خدمه زنده مانده به تهران بازگردانده شد …

شکیندر اولین خلبان تاریخ شوروی نام گرفت که با هواپیمای جت هلیکوپتر دشمن را شکار کرد …اسم او در تاریخ ثبت شد چرا که این اولین شکار تاریخ هواپیماهای بال غیر ثابت در دنیا به شمار میرفت … هنوز این سئوال باقی است چرا با توجه به زمانی در حدود 50 دقیقه از پرواز نخستین میگ 23 چرا خاک شوروی را ترک نکردند ؟

 

اصلا این هلیکوپتر ها در خاک شوروی چکار میکردند …یک هلیکوپتر ممکن است به صورت اشتباهی از مرز رد شود … ولی چهار هلیکوپتر ؟؟؟؟؟؟


 

البته این همه داستان نبود

1- در بهار سال 1342 یک هواپیمای کوچک AeroCommander در حال انتقال یکی از سرهنگان نیروهای مخصوص آمریکا به همراه تعدادی از پرسنل خوب نیروی هوایی در خاک ایران بود که یک MiG-17 نیروی هوایی شوروی با نفوذ در خاک ایران آن را ساقط میکند و کلیهء سرنشینانش کشته میشوند.

 

2 -در پاییز سال 1342 یک هواپیمای کوچک و متعلق به یک شرکت هواپیمایی ایرانی از نوع L-26B در حالی که در ایران پرواز میکرد توسط نیروی هوایی شوروی و خلبانی به نام Pavlovskii ساقط شد.

3-در تابستان سال 1343 یک هواپیمای AeroCommander 560 سازمان نقشه برداری در حال نقشه برداری از مناطق روستایی غرب ایران بود که ناگهان بر فراز خاک ایران مورد هجوم یک MiG-17F شوروی قرار گرفته و به جز خلبان آن خدمه کشته میشوند و خلبان با بدترین وضعیت هواپیمای پر از جسد را به زمین مینشاند.

البته نمونه های فاش نشدهء دیگری هم وجود دارد که ما از آن بی خبریم.


اما داستان تاران

28 نوامبر 1973
در این روز دو هواپیمای نظامی با گردش بر فراز دماغه ای مرتفع به عمق خاک اتحاد شوروی سابق وارد شدند.چند دقیقه بعد یکی از آنها ناپدید شد اما دیگری با پرواز در امتداد مرز حریم هوایی شوروی را نقض میکرد.

بر فراز سمت دیگر این دماغه بلند که 100 کیلومتر پهنا و 100 کیلومتر نیز طول داشت دو جنگنده روسی نیز در حال پرواز بودند اما هم فاصله آنان از این موجود مزاحم دور بود و هم بخاطر اینکه مشغول انجام یک پرواز آزمایشی بودند هیچ سلاحی با خود حمل نمیکردند.در این موقع دفاع هوایی به یک جفت میگ-21 دستور داد که یکی آماده پرواز شود و دیگری نیز بحالت آماده باش درجه یک قرار گیرد.(در این حالت خلبان با نشستن در کاکپیت منتظر دریافت فرمان میشود).

کاپیتان گنادی الیسف هواپیمایش را برای رهگیری و شناسایی هواپیمای متجاوز بسمت مرز هدایت کرد.کاپیتان هواپیمای مزاحم را یک فروند فتو فانتوم شناسایی ایرانی تشخیص داد.خلبان این "اف-4" ایرانی بود و افسر رادار یک آمریکایی بنام "جان ساندرز" و ایندو در هر حال انجام یک پرواز جاسوسی تحت پروژه "ژن سیاه" بودند.خلبان روسی خود را به بال فانتوم رساند و با بالا و پایین دادن بالهای میگ و همچنین با استفاده از رادیو از خلبانان خواست که وی را دنبال کرده ودر خاک شوروی فرود بیایند.

خلبانان هواپیمای جاسوس علامات را دریافت کردند اما بجای نشستن در خاک شوروی با حداکثر سرعت بسمت مرز تغییر مسیر دادند.خلبان شوروی فرمان شلیک موشک و به زیر کشیدن متجاوز را دریافت کرد.الیسف رادار را روشن کرد و با قفل کردن آن روی هواپیمای دشمن تلاش کرد که موشکهایش را بر علیه آن بکار گیرد.خلبان فانتوم نیز توسط حسگرهای هواپیمایش تهدید موشک را شناسایی نمود وشروع به تغییر جهت حرکت و ارتفاع هواپیما با سرعت و شدت هر چه تمامتر کرد.این عمل به این خاطر بود که موشک میگ در برابر اهدافی که بشدت مانور میکردند غیر قابل استفاده میشد.

مرز بسرعت نزدیک میشد و افسر کنترل زمینی از ترس اینکه عملیات شکست بخورد به خلبان دستور تکان دهنده ای داد.دستور شماره 240 یا "تاران".

اما "تاران" چه بود؟
واژه "تاران" درجنگ دوم جهانی وارد هوانوردی شد.خلبانان روسی از این روش برای انهدام بمب افکنهای دشمن استفاده میکردند.از آنجاییکه کالیبر مهمات هواپیماهای روسی پایین بود در بیشتر مواقع فقط قادر به وارد آوردن خسارت به بمب افکن بودند و توان انهدام کامل آنرا نداشتند.

در این حالت اگر قبلا موفق به از کار انداختن تسلیحات دفاعی بمب افکن شده بودند با نزدیک شدن هر چه بیشتر به بمب افکن و با سرعتی نزدیک به سرعت آن تلاش میکردند که سیستم کنترلش را با پروانه های هواپیمای خود از کار بیندازند.این روش بیش از 500 مرتبه توسط خلبانان روسی در جنگ بکار گرفته شد .البته این روش یک روش انتحاری نظیر روش ژاپنیها نبود و حدود نیمی از خلبانانی که "تاران" میکردند با چتر خود را نجات میدادند و خلبانی بود که چهار مرتبه این کار را انجام داد و موفق شد که با چترنجات خود را نجات دهد.

 

الیسف با دریافت فرمان کنترل هواپیما را روی حالت ماکزیمم پس سوز قرار داد و به دنبال فانتوم در حال فرار پرواز کرد.هیچگونه اطلاعاتی در مورد جزییات این تعقیب وجود ندارد.

متصدیان کنترل هوایی در رادار دو نقطه را دیدند که بیکدیگر نزدیک و نزدیکتر میشدند تا اینکه تبدیل بیک نقطه شدند و سپس به آرامی ناپدید گردیدند.آنها الیسف را از طریق رادیو صدا کردند اما جوابی نیامد.در واقع میگ به انتهای فانتوم برخورد کرده بود.خلبانان اف-4 ایجکت کردند و توسط نیروهای اتحاد شوروی به اسارت در آمدند اما الیسف کشته شد.


گنادی الیسف که این دستور را انجام داده بود پس از مرگ مفتخر به دریافت مدال قهرمان اتحاد شوروی گردید ونامش در بین اسکادران وی بعنوان یک عضو زنده پذیرفته شد و غالبا در بین نامهای سایر اعضا در قید حیات اسکادران شنیده میشد.مدرسه ای نیز به نام وی در آمد و دانش آموزان این مدرسه در روز 28 نوامبر یاد و خاطره قهرمانی وی را جشن میگیرند.خیابانی نیز در شهر وی به نامش نامگذاری گردیده است و یک اطاق کامل در "موزه هوایی " که پر از یادگارهای قهرمانی و وسایل شخصی اش میباشد بوی اختصاص یافته است.مجسمه وی نیز در خیابان قهرمانان قرار گرفته است

مکالمات قاتل شنوک های ایرانی با افسر کنترل عملیات

در تاریخ ۲۱ یول ۱۹۷۸ چهار فروند هلیکوپتر شینوک ایرانی در اطراف روستای باگیر در نزدکی عشق اباد در حالی که ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر به خاک شوروی نفوظ کرده بودند ، شناسایی شدند.
در ساعت ۶.۲۶ اهداف توسط رادارهای پایگاه هوایی آک تپه شناسایی شدند.
معاونت شیفت سرهنگ دوم میلوسلاوسکی سریعا یک میگ-۲۳ به خلبانی کاپیتان دمیانووا را برای شناسایی گسیل داشت ، اما خلبان فقط یکی از انها رو پیدا کرد و قادر به شناسایی ان نبود و ان را خودی پنداشت...!!!



میگ-۲۳ ام ال آ مجهز به چهار موشک گرمایاب افید و ۲ موشک نیمه فعال راداری آپکس



همچنین از زمین فرمان : سلاح ها خاموش ، نزدیک نشو ، گرفت.
در مبادلات رادیویی دمیانووا ، یک حالت غیر عادی و عدم اعتماد به نفس داشت برای همین به پایگاه بازگردانده شد.
سرهنگ دوم میلوسلاوسکی سریعا دومین میگ-۲۳ به خلبانی کاپیتان خلبان شکیندر را به معرکه فرستاد.









میگ-۲۳ ام ال آ - شماره ۵۸ : کاپیتان خلبان شکیندر (اولین شکارچی هلیکوپتر با جنگنده در تاریخ و اولین خلبان شکارچی هواپیمای بال متغیر جهان )
برج : سرهنگ دوم میلوسلاوسکی -ناوبر ارشد


تاریخ ۲۱ یول ۱۹۷۸
ساعت ۵۲-۰۶
برج : کورس ۹۰ ممیز ۴۰ هدف شناسایی شده اماده درگیری
۵۸: دریافت شد ،ارتفاع هدف ؟
برج : باید ۱۰۰۰ متر باشه ، درطرف ما ارتفاع شما ۱۵۰۰ متر
۵۸: متوجه شدم ۱.۵ در ۱.۵

ساعت ۶ و ۵۵ دقیقه و ۲۷ثانیه - ۵۸ در کورس ۹۰ ممیز ۴۰

۵۸ : هلیکوپتر میبینم
برج : ان کجاست ؟
۵۸ : روی ممیز ۴۴ کیلومتر دقیقا سمت راستمه ، دارم دور میزنم
برج : با چه کورسی حرکت میکنه؟
۵۸ : داره دور میزنه به سمت مرز
برج : تکرار کن
۵۸ : داره میره به سمت مرز
برج : متوجه شدم ، داره میره به سمت مرز

ساعت ۶ و ۵۶ دقیقه و ۲۶ثانیه

برج : شماره ۵۸ شناسایی کن
۵۸ : دریافت شد ، دارم میرم
برج : برو مدل و ارتفاع رو بگو
۵۸ : ارتفاعش ۱۵۰۰ متر
برج : شکیندر ، علایم شناسایی داره ؟؟؟
۵۸: دارم میرم هنوز نرسیدم

ساعت ۶ و ۵۷ دقیقه و ۰۲ ثانیه

برج : اماده عملیات ، تمامی تسلیحات اماده
۵۸ : دریافت شد
برج : ۵۸ میبینیش ؟
۵۸ : میبینم ، میبینم ، دارم میرم نزدیکتر
برج : رفتی نزدیکتر هلیکوپتر نظامی بود بزن !!!
۵۸ : دریافت شد ، مال ما نیست ، واستا !!!
برج : بزنش ، نابودش کن !!!
برج : ۵۸ ؟ ۵۸؟ ۵۸ ؟؟

ساعت ۶ و ۵۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه

برج : ۵۸ ؟ اقدام ؟
۵۸ : اینجا هلیکوپتر دوم داره میاد ، دومی بالاتره ، بقل هم هستن
برج : بزنشون ، اونها رو کورس ۱۸۰ هستن؟؟؟
۵۸ : بله !!!
برج : اول اولی رو بزن بعد دومی رو ...!

ساعت ۶ و ۵۹ دقیقه و ۰۷ ثانیه

۵۸ : اولی اتیش گرفت
برج : متوجه شدم ، اولی اتیش گرفت ، برو سراغ دومی
۵۸ : دومی رو نمیرسم ، اگه برسم دور بزنم.....
برج : از دیدت دور نشه ، سرعت کمتر از ۵۰۰ نباشه ، نابودش کن !!!


ساعت ۶ و ۵۹ دقیقه و ۱۲ ثانیه

۵۸: اولی داره میفته ....اها....!!!
برج : دریافت شد ، برو سراغ دومی...!!!
۵۸: آخ ...... اگر برسم......من باید بزنمش !!!
برج : چی شد ، رسید به مرز ؟؟؟
۵۸ : اره ، داره میرسه ، الان دقیقا روی کوه اوله ، ولی باید برسم !
برج : اگه روی مرز خودمون بهش نرسیدی بزار بره......
۵۸ : دریافت شد
برج : تا مرز ۵ کیلومتر
۵۸ : دریافت شد ، احتمالا نمیرسم ولی امتحان میکنم ب..ا...مش (بی ادب)
برج : دریافت شد، خودت از مرز رد نشی..!! ....انور مرز دو تا نقطه داریم ، تاپ کاورن احتمالا.....رد نشی.....(احتمالا دو فروند فانتوم ایرانی)
۵۸ : دریافت شد

ساعت ۷ و ۰۲ دقیقه

برج : شماره ۵۸ ؟؟
۵۸ : الان توپ روشن شد ، دارم دور میزنم ....میبینمش...
برج : از حمله سمت شمال خارج شو ، از مرز رد نشی ...!!!.......انور مرز دو تا نقطه داریم.....!!!
۵۸: رد نشدم ، همه چی نرماله..
برج : رو دومی کار کردی ...؟
۵۸: اره کار کردم ، فکر کنم اتیش گرفت ، واستا الان نگاه میکنم.
برج : مواظب باش نزدیک مرز نشی....بپا ....دریافت شد...؟
۵۸ : از مرز خارج شد
برج : دریافت شد ، از مرز خارج شد !
۵۸ : ازش جرقه میامد ، اما ، اتیش نگرفته...!!!
برج : نفهمیدم..؟؟!!!
۵۸ : داره ارتفاع کم میکنه ، دود نمیبینم..!!
برج : اولی ؟
۵۸ : اولی منفجر شد ، الان دارم از روش رد میشم
برج : اون افتاد؟
۵۸ : افتاد ، اتیش گرفته
برج : دریافت شد، کورس ۲۹۰ بگیر ، از مرز رد نشو ، انجا باید ۲ تا دیگه باشن
۵۸ : فکر کنم دومی افتاد ، نمیبینمش ، نه ایناهاش پشت کوه قایم شده
برج : دریافت شد ، دومی پشت کوه قایم شده ، با چی کار کردی ؟
۵۸ : توپ
برج : دریافت شد ، با توپ زدیش ، کورس ۲۷۰ ، مواظب باش از مرز رد نشی ، انجا دو تا دیگه هستن....دارن میرن زیر سایه نقطه ها.
۵۸ : ایناهاش ،.....اون روشنه ، کنار جاده اتیش گرفته ، یه ماشین داره میره سمتش
برج : دریافت شد ، ماشین های ما میرن طرفش


ساعت ۷ و ۲۵ دقیقه

برج : کورس ۳۰۰ ، اماده فرود باش
۵۸: دریافت شد ، سلاح ها خاموش شه ؟؟؟
برج : سلاح ها خاموش شه


اولین شنوک با اتش ۲ موشک افید منهدم و اطراف روستای گیا-اوره سقوط کرد، و کلا همراه ۸ خدمه اش منهدم شد. دومین شنوک از ناحیه موتور هدف ۷۲ گلوله توپ میگ-۲۳ قرار گرفت و در ناحیه اطراف روستای گیا-اوره فرود امرجنسی کرده و همه ۴ نفر خدمه اش توسط مرز بانان شوروی دستگیر شدند.


دو شنوک دیگر موفق به فرار شدند، ۴ خدمه ذکر شده مدت یک هفته در عشق اباد بازداشت بودند و بعدا به مسکو انتقال پیدا کردند. مسکو سریعا اعلام کرد ؛ شنوک های ایرانی منهدم شده ناخواسته و سهوا وارد خاک شوروی شده ؛ و هر ۴ خدمه و باقی مانده هر ۸ خدمه به تهران فرستاده شدند.
شنوک اسیب دیده سریعا توسط تکنسین های شوروی اماده پرواز گردید و به ایران بازگشت.
تکنسین هایی که از دو شنوک دیدن کردند وجود سیستم های شناسایی - جاسوسی هوشمند فوق پیشرفته را در شنوک منهدم شده و سیتمهای جاسوسی در شنوک اسیب دیده را گزارش داده و حتی نوارهای (کاست ها ) شناسایی- جاسوسی ضبت شده ، را در ان یافتند.
از ۸ جسد یافت شده ، ۶ نفر انها لباس نیروهای ویژه به تن داشتند.

انهدام شینوک های ایرانی توسط شوروی

سرنگونی شینوک های ایران

شینوک هوانیروز

میگ-۲۳ به خلبانی کاپیتان دمیانووا

۰۰/۰۱/۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
مصطفی نداف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی