تاریخچه اسلحه کمری استچکین

تکمیل و توسعه طرحهای انتخاب نوع شلیک ، اسلحه های کمری نظامی بزرگ برای کارکنان نظامی بعنوان یک جنگ افزار دفاعی در شوروی در اواخر دهه 1920 میلادی آغاز شد و در نهایت ، بدون دستیابی به هیچگونه موفقیتی پایان یافت . اماپس از پایان جنگ جهانی دوم ، این ایده دوباره احیاء شد . در این زمان ، نیروی زمینی شوروی با معرفی گلوله جدید 9 میلیمتری خواستار یک اسلحه کمری بزرگ و نیمه خودکار با امکان شلیک کاملا خودکار و کنترل شده و قنداق جداشونده شد.

چنین جنگ افزاری در سال 1951 توسط ( ایگور استچکین )طراحی شد و بهمراه اسلحه ماکاروف PM که از همان کالیبر برخوردار بود ، توانست از نیروی زمینی ایالات متحده مجوز دریافت کند . این اسلحه جدید که  APS نام دارد ، برای خدمه واحدهای توپخانه ، زرهی و تانکها و همچنین کاربران RPG 7 و افسران خط مقدم ارائه شد . اما بزودی مشخص شد که حمل    APS با قاب و قنداق سنگینش بسیار مشکل میباشد ، اما فاقد توان لازم مورد نیاز برای یک جنگ افزار نظامی بود و بنابراین از خدمت کنار گذاشته شد و در انبار قرار گرفت . اما در دهه 1970 میلادی ، با نصب یک لوله گسترده تر شده و قطعات جدید در دهانه اسلحه ، نمونه APSB ارائه شد .این نمونه دارای صدا خفه کن و قنداق جداشونده بود .

در دهه پر کشمکش 1990 ، APS بار دیگر در دستان مأموران اعمال قانون روسیه جان دوباره ای گرفت . APSدر مقایسه با نمونه اصلی ماکاروف PM دقت و توان بالاتری داشت . APSهمچنین از دقت شلیک دوباره بسیار خوبی در حالت نیمه خودکار و کاملا خودکار برخوردار بود . در حال حاضر ، با وجود پیدایش اسلحه های مدرن تر و توانمند تر مثل : یاروگین PYA یا GSH-18 هنوز APS توسط نیروهای اعمال قانون روسیه مورد استفاده قرار میگیرد. و این امر تا حدودی بدلیل قابلیت آماده شدن سریع مهمات 18 × 9 میلیمتری نسبتا کم قیمت ، دقت خوب و لگد پائین این اسلحه میباشد .امروزه این اسلحه در قالبهای رزمی بالا باز قرار داده میشود و نه در قالب سنگین ناکارآمد قبلی .

مشخصات اسلحه کمری استچکین

APS یک اسلحه کمری سبک با سازه کامل فلزی ، چخماق خارجی و ماشه دو حالته میباشد .برگه ناظم آتش سه حالته که بر روی گلنگدن قرار گرفته است ، امکان انتخاب شلیک تک تیر یا رگبار را فراهم  می آورد .برای پائین آوردن نواخت تیر تا حد قابل کنترل 600 گلوله در دقیقه ، APS دارای یک کاهش دهنده نواخت تیر پیستون شکل میباشد که بر روی قبضه نصب شده است . فنر ارتجاع اسلحه در اطراف لوله واقع شده است . سایت جلویی بر روی گلنگدن ثابت شده است و سایت عقبی را میتوان بسته به برد شلیک ، در وضعیت 25 ، 50 ، 100 و 200 متر قرار دارد . برای بهبود دقت در حالت دور برد و کاملا خودکار ، میتوان یک قنداق ، قاب را به قبضه متصل کرد . قنداق ، قابهای قبلی از جنس چوب بودند اما در نمونه های جدیدتر از مواد پلاستیکی استفاده شده است .

مختصات فنی اسلحه کمری استچکین

کشور سازنده : شوروی سابق

کالیبر : 18 × 9 میلیمتر pm

طول کلی : 225 میلیمتر

وزن با خشاب خالی : 1020 گرم

وزن با خشاب 20 فشنگی : 1220 گرم

طول لوله : 140 میلیمتر

ظرفیت خشاب : 20 گلوله

نرخ آتش : 600 گلوله در دقیقه