مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) به تازگی روی سیاره سرخ فرود آمده و حالا تصویر جدیدی از این فرود توسط «مدارگرد شناسایی مریخ» (Mars Reconnaissance Orbiter) منتشر شده که این کاوشگر را به همراه چتر نجات به تصویر می‌کشد.

ناسا به تازگی در توییتی، تصویری از مرحله فرود این مریخ‌نورد با چتر نجات منتشر کرده:

«هر تصویر یک داستانی دارد. این تصویر از من در وسط هوا و شناور در مریخ گرفته شده که از چتر نجات در آخرین لحظات فرود روی مریخ آویزان شده‌ام.»

در تصویر منتشر شده از سوی ناسا، یک مربع را مشاهده می‌کنید که ناحیه مربوط به چتر نجات و مرحله فرود مریخ‌نورد استقامت را نشان می‌دهد. این کاوشگر ناسا در نهایت در «دهانه جیزرو» فرود آمد و سطح سیاره سرخ را لمس کرد.

مدارگرد شناسایی مریخ در هنگام ثبت این تصویر، در فاصله ۷۰۰ کیلومتر سطح این سیاره سرخ قرار داشته است.

 

مریخ‌نورد استقامت
 

 

در فرایند فرود استقامت، باز شدن چتر نجات از اهمیت بالایی برخوردار بود و بخشی بزرگی از فرود ترسناک ۷ دقیقه‌ای این مریخ‌نورد بود. برای اینکه فرود استقامت موفقیت آمیز باشد، صدها فرایند باید شامل عملکرد جرثقیل هوایی باید بدون مشکل انجام می‌شدند. این جرثقیل هوایی به آرامی ارتفاع استقامت را کاهش داد تا بتواند سطح مریخ را بدون مشکل لمس کند.

در صورتی که چتر نجات در زمان نامناسبی باز می‌شد و استقامت با سرعت مناسبی به زمین نزدیک نمی‌شد، ماموریت ناسا شکست می‌خورد. «سواتی موهان»، مدیر ارشد ماموریت مریخ ۲۰۲۰ ناسا اهمیت چتر نجات را بسیار بالا می‌داند:

«این چتر نجات یکی از مهم‌ترین بخش‌های ماموریت بود که می‌توانست باعث مشکل در ورود، کاهش ارتفاع و فرود شود چرا که تنها یک چتر نجات وجود داشت.»

حالا استقامت با موفقیت روی مریخ فرود آمده و باید به دنبال داده‌هایی درباره حیات باستانی در این سیاره سرخ باشد. شاید این مریخ‌نورد بتواند به یکی از مهم‌ترین سوالات بشر جواب دهد.