در واقع از زمان پایان جنگ تحمیلی تا کنون نیروی هوایی ارتش دستاورد‌های بسیاری از نهضت قطعه سازی، طراحی و ساخت هواپیما‌های مختلف، موشک‌ها و بمب‌های بومی قدرتمند، ساخت پهپادهای گوناگون، ساخت قطعات گلوگاهی داشته است که تلاش داریم تا بخشی از این تلاش‌ها را به مناسبت ۱۹ بهمن روز نیروی هوایی ارتش در گفت‌وگو با امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش به شما هموطنان عزیز نشان دهیم.
متن حاصل از گفت‌وگوی ما با امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش در ادامه به شما مخاطبان گرامی تقدیم می‌شود:
فکر نمی‌کردم روزی جانشین نیروی هوایی ارتش شوم / سرلشکر موسوی همواره در سخت ترین شرایط برخورد پدرانه و آرام دارد
 امیر واحدی روزی که وارد نیروی هوایی ارتش شدید فکر می‌کردید که یک روز تا جانشینی این نیرو ارتقا پیداکنید؟ چطور شد که امیر نصیرزاده شما را برای جانشینی خود انتخاب کردند؟
امیر سرتیپ واحدی: اگر اجازه بدهید در ابتدا قدری درباره خودم توضیح بدهم. من در دوران مدرسه جزو شاگردانی بودم که امید داشتم در رشته‌های خوب دانشگاهی پذیرفته شوم. من در سال ۶۰ رشته معماری دانشگاه یزد هم پذیرفته شدم، اما بسیار به خلبانی علاقه داشتم که این علاقه را در برگه مربوط به شغل دلخواه خود در درس حرفه و فن نیز بیان کرده بودم. در این برگه در جایگاه‌های سه شغل دلخواه نوشته بودم خلبانی. به من گفته بودند که اگر نشد چه؟ گفته بودم که اگر نشد بیکار می‌شوم.
دوران مدرسه گذشت و توانستم دیپلم بگیرم. در کنار تحصیل والیبال هم بازی می‌کردم و در تیم والیبال شهر خود یعنی رفسنجان نیز حضور داشتم. هنگامی که برای حضور در مسابقات قهرمانی والیبال استان کرمان به محل مسابقات رفته بودم، یکی از بستگان خود که هنوز دیپلم نگرفته بود را ملاقات کردم و او به من گفت که نیروی هوایی ارتش برای جذب خلبان آگهی داده است. به خاطر دارم که در آن موقع برای ثبت نام در این فراخوان یک فیش به مبلغ ۵۰ تومان، دو قطعه عکس و یک برگ کپی شناسنامه را به همراه یک فرم تکمیل و به آدرس گفته شده ارسال کردم. پس از این بود که برای معاینات خلبانی اعزام شدم و این موضوع هم در کنار قبول شدن در آزمون‌های مخصوص به خلبانی استرس‌هایی نیز برای ما داشت. من زمانی وارد نیروی هوایی شدم که در سال‌های حمله رژیم بعثی به کشورمان قرار داشتیم.  
پدرم هیچ گاه به من انتخاب شغل را تحمیل نکرد و به من می‌گفت می‌توانی هر شغلی که دوست داری انتخاب کنی. اما به من گفت که این شغل خطرناک است و من هم به او گفتم که عاشق این شغل هستم او هم به من اجازه داد تا خلبان شوم. پس از این بود که من وارد دانشکده خلبانی شدم و توانستم با موفقیت دانشگاه را به پایان برسانم. پس از فارغ التحصیلی با هواپیماهای مختلفی همچون   PC-7، F5 A -B پرواز کردم و سپس به پایگاه دوم شکاری تبریز منتقل شدم تا دوره های هواپیمای F5 E - F را طی کنم. من تا سال ۷۲ خلبانی این جنگنده‌ها را برعهده داشتم تا اینکه در همین سال برای خلبانی هواپیمای بمب افکن سنگین سوخو ۲۴ به تهران منتقل شدم.
پس از این بود که همه تجهیزات و زیرساخت‌های هواپیمای سوخو ۲۴ به شیراز منتقل شد و من نیز به همراه این هواپیما به شیراز رفتم. سپس مسئولیت‌های مختلفی همچون بازرسی نیروی هوایی ارتش، فرماندهی پایگاه دوم شکاری تبریز از سال‌های ۹۲ تا ۹۶، معاونت بازرسی ستاد مشترک ارتش را بر عهده گرفتم  و تا کنون هم در سمت مسئولیت جانشین فرماندهی نیروی هوایی ارتش مشغول به خدمت هستم. البته هر فردی که وارد رشته‌ای می‌شود دوست دارد تا در آن رشته سرآمد و پیشرو باشد. اما فکر نمی‌کردم روزی به جانشینی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برسم.
هنگامی که در مسئولیت بازرسی ارتش حضور داشتم، سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش لطف کرد و به من مسئولیت جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش را پیشنهاد داد. امیر موسوی ویژگی‌های شخصیتی بسیاری دارد که یکی از آن‌ها برخورد پدرانه و آرام در سخت‌ترین موقعیت هاست.
ماجرای انتخاب من به عنوان جانشینی هم جالب است، شهریورماه ۹۷ بود که از امیر سیاری رئیس ستاد ارتش اجازه خواستم تا ۱۰ روز به مرخصی بروم و وی هم لطف کرد با این درخواست موافقت نمود. هنگامی که در مرخصی بودم جانشین من در بازرسی ارتش با من تماس گرفت و گفت که با شما کار داریم و باید به تهران بازگردید. در آن زمان امیر نصیرزاده حدود دو ماه بود که به فرماندهی نیروی هوایی ارتش منصوب شده بود؛ با تماس گرفت و به من گفت که حمید کجایی؟ من گفتم که ۱۰ دقیقه دیگر تهران هستم، او از من پرسید که مگر قرار نبود به مشهد بروید؟ گفتم نه. امیر نصیرزاده گفت که فردا به ستاد نیروی هوایی ارتش بیا تا در مراسم تودیع و معارفه خودت شرکت کنی. حتی او را با اسم کوچک صدا کردم و به او گفتم که با من شوخی نکن. او گفت نه. البته فکرش را نمی‌کردم، چون باید جایگاه شغلی ما به تصویب فرمانده کل قوا برسد. من فکر نمی‌کردم که روزی به جانشینی نیروی هوایی ارتش برسم.
پایگاه دوم شکاری تبریز ماموریت‌های مهمی برای حراست از آذربایجان به عنوان سر ایران دارد
شما در سخنان خود بیان گفتید که در مقطعی فرماندهی پایگاه دوم شکاری تبریز را برعهده داشتید، این پایگاه چقدر در تامین امنیت منطقه شمال غرب اهمیت دارد؟
امیر سرتیپ واحدی:همانطور که مستحضر هستید ماموریت حراست از سر ایران برعهده پایگاه شکاری تبریز است که با توجه به جو سیاسی آذربایجان نقش مهمی در آن منطقه ایفا می‌کند. مردم شهر تبریز مردم بسیار خوبی هستند و به جرات می‌توانم بگویم که اکنون که با شما صحبت می‌کنم بهترین دوستان من تبریزی هستند. پدر خانم من فرهنگی بازنشسته است و چند سال قبل به فرزندانم توصیه کرده بود که زبان ترکی یاد بگیرند، من به او گفتم که این چه توصیه‌ای است؟ او به من گفت که موفق‌ترین افراد کشور آذری‌ها هستند. من دیدم که حرف او صحت دارد و در همه حوزه‌ها اعم از تجارت، پزشکی، علما و همه زمینه‌ها این حرف صدق می‌کند.  
به جرات می‌توانم بگویم که دوران ۴ ساله فرماندهی من در پایگاه تبریز یک دوران رویایی است. البته در این ۴ سال هر موفقیتی که به دست آمد به کمک همه افراد و نفرات حاضر در پایگاه بود. یکی از نقاط مهم درباره پایگاه شکاری تبریز محدوده پروازی این پایگاه است. چون کشور‌های شمالی ایران و کشور‌های عراق و ترکیه در محدوده پروازی این پایگاه هستند.
رزمایش نیروی هوایی ارتش در سال ۹۹ موفق‌ترین رزمایش از ابتدای انقلاب تا کنون بود
امیر لطفا درباره رزمایش اخیر نیروی هوایی ارتش در اصفهان و تاثیر آن در افزایش قدرت بازدارندگی این نیرو توضیح دهید.
امیر سرتیپ واحدی: رزمایش‌ها یکی از کارهایی است که نیروهای مسلح همواره برای حفظ و ارتقای آمادگی خود انجام می‌دهند و یکی از عوامل موثر در برگزاری رزمایش‌ها زمان برگزاری آن هاست. همان طور که می‌دانید ما در هنگام برگزاری رزمایش اخیر نیروی هوایی ارتش زیر تهدید بسیار سنگینی بودیم. به همین دلیل هم تدبیر شد تا رزمایشی با فرماندهی امیر نصیرزاده فرمانده نهاجا و طبق دستورات امیر موسوی فرمانده کل ارتش در منطقه اصفهان برگزار شود.
یکی از دستور‌های ما در این رزمایش استفاده از نیرو‌های جوان طبق گام دوم انقلاب بود و تدبیر شد تا در همه حوزه‌ها همچون خلبان‌ها و کارکنان فنی از جوانان استفاده حداکثری داشته باشیم. دومین دستوری که به ما ابلاغ شد، این بود که تجهیزات و مهمات بومی که به طور کامل توسط صنعتگران و متخصصان ایرانی ساخته شده را در این رزمایش استفاده کنیم. این رزمایش در جهان هم بازخورد خوبی داشت. یکی از بازتاب‌های خوب این رزمایش در جهان این بود که ما  از تجهیزات به روز و بومی خود مانند بمب‌های دورایستا استفاده کردیم که اهداف را در فاصله‌های دور هدف قرار دادند. البته استفاده از بمب ها، راکت ها، موشک‌های هوا به زمین و  موشک‌های هوا به هوای ارتقا یافته بومی از دیگر ماموریت‌ها و اهدافی بود که در این رزمایش به خوبی اجرا شد.  
همه رزمایش‌های نیروی هوایی ارتش موفقیت آمیز بودند، اما به جرات می‌توانم بگویم که این رزمایش یکی از موفق‌ترین رزمایش‌هایی است که ما در طول سال‌های اخیر داشتیم.  
دیگر تاکتیک نیروی هوایی ارتش در این رزمایش استفاده از پهپاد‌ها (پرنده‌های هدایت پذیر از دور) بود که در کنار هواپیما‌های سنگین اجرایی شد. برخی از پهپاد‌های ما به تجهیزات خوب و دقیق مجهز شده اند. در این رزمایش پهپاد‌ها تمام تصاویر بمباران اهداف متعدد را به صورت زنده برای فرماندهی رزمایش در اصفهان و ستاد نیروی هوایی ارتش در تهران ارسال کردند و می‌توانستیم این تصاویر را به صورت زنده مشاهده کنیم. در واقع ترکیب هواپیمای با سرنشین و بدون سرنشین در این رزمایش باعث شد تا ما یک رزمایش روز دنیا را طراحی و اجرا کنیم.
تاکتیک مهم بعدی که در این رزمایش تمرین شد، استفاده از سیستم جنگ‌های الکترونیک و هواپیما‌های مجهز به پاد‌های مختلف بود. این کار نیز بسیار خوب  انجام شد و به قول ما کرمانی‌ها وقتی یک کاری به نحو خوبی انجام می‌شود می‌گوییم که قدمون بلند شد، در مجموع این رزمایش به نحو بسیار خوبی اجرا شد.
هماهنگی بی‌نظیر نیروهای هوایی و زمینی ارتش در تخلیه چتربازها  در رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا
اخیرا یگان ترابری نیروی هوایی ارتش در رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا در جاسک هم حضور فعالی داشت و با هواپیما‌های سی ۱۳۰ از یگان‌های نیروی زمینی ارتش با انتقال چترباز‌ها و بار ریزی پشتیبانی کرد، امیر درباره نقش و اهمیت پشتیبانی هوایی از یگان‌های زمینی در عرصه نبرد توضیح بفرمائید.
امیر سرتیپ واحدی: نیروی هوایی ارتش در همه زمان‌ها پشتیبانی کننده دیگر نیرو‌های سطحی همچون نیرو‌های زمینی و دریایی است. ارتباط ما با پدافند نیز به صورت تنگاتنگ و شانه به شانه است. در رزمایش اخیر نزاجا امیر نصیرزاده به من دستور داد تا به شیراز رفته و بر روی کار نیروی هوایی ارتش در این رزمایش نظارت کنم. رزمایش نیروی زمینی ارتش و تخلیه چترباز‌ها طی آن در سال‌های اخیر بی سابقه بود. برای اجرای موفق پشتیبانی هوایی یک هماهنگی انجام شده بود و قرار بود  تخلیه چترباز‌ها و بار ریزی به علت سرعت و جریان باد در منطقه در یک ساعت خاص انجام شود.  
امیر نعمتی جانشین نیروی زمینی ارتش که از نیرو‌های ویژه ارتش است از من خواست که یا نیرو‌ها به صورت انفرادی تخلیه شوند و یا اینکه به صورت همزمان در یک بازه زمانی مشخص تخلیه شوند. ما باید برای اجرای صحیح این کار فاصله بین شیراز تا جاسک و فرمیشن را به صورت دقیق طراحی و برنامه ریزی می‌کردیم. طبق برنامه ریزی‌ها طلوع آفتاب شیراز ۶:۵۵ دقیقه بود و بچه‌های ما باید ۶:۳۵ پرواز می‌کردند.
با هماهنگی از طریق هواپیمایی کشور و برج مراقبت شیراز ۵ فروند هواپیمای سی ۱۳۰ از فروگاه شیراز پرواز کردند. من هم در کاروان بودم و یک بازه زمانی مشخص تعیین کردیم که چطور باید چترباز‌ها تخلیه شوند. به لطف خدا پرواز‌ها به سلامتی انجام و با یکدیگر هماهنگ شدند. معاون عملیات نیروی زمینی ارتش و جانشین نیروی زمینی ارتش از این کار رضایت کامل داشتند و بسیار خوشحال بودند. کیفیت این بار ریزی و تخلیه چترباز‌ها به قدری بالا بود که امیر موسوی فرمانده کل ارتش از امیر نصیرزاده تشکر کرد. مهم‌ترین مولفه این کار رسیدن چترباز‌ها به صورت همزمان و فرود آن‌ها در روی سطح بود که بسیار عالی انجام شد.  
حضور و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش در رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا نشان داد که این نیرو همیشه زنده است و آماده پشتیبانی از سایر نیروهاست. البته این رزمایش پیام مهمی را برای کشور‌های همسایه داشت که دکترین ایران دکترین دفاعی بوده و برای دفاع از خودمان است.  
امروز در نیروی هوایی ارتش هواپیمای زمین گیر نداریم / ساخت هواپیماهای جنگنده و آموزشی برای نیروی هوایی ارتش
 امیر لطفا درباره آخرین دستاوردهای حوزه ساخت انواع هواپیماها در نیروی هوایی ارتش توضیح بفرمائید.
امیر سرتیپ واحدی: اولین جهاد خودکفایی به دستور رهبر انقلاب هنگامی که درمقام ریاست جمهوری بودند در نیروی هوایی ارتش تشکیل شد و حضرت آقا فرمودند که جهاد خودکفایی ابتکار نیروی هوایی ارتش بود. در طول سال‌های جنگ، نهضت قطعه سازی که در جهاد خودکفایی شکل گرفت موجب شد تا با طراحی و ساخت قطعات گلوگاهی در دفاع مقدس به خودکفایی برسیم. چند روزی از آغاز جنگ تحمیلی نگذشته بود که فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش نزد امام خمینی رفت و گفت که نیروی هوایی ارتش بیشتر از ۲۰ روز دیگر توان جنگیدن ندارد. امام در پاسخ به او گفتند که بروید و کارتان را انجام دهید. این سخن امام خمینی همچون بمب انرژی در بدنه نهاجا منفجر و باعث شد تا همه کارکنان نیروی هوایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس با سرفرازی در نوک پیکان حملات حاضر و یا پشتیبانی کننده بسیاری از حملات باشند.
نیروی هوایی ارتش امروز یک نیروی سرپاست و علی رغم اینکه برخی ادعا می‌کنند هواپیما‌های ما فرسوده است اینگونه نیست و هر فردی که می‌خواهد می‌تواند از این هواپیما‌ها بازدید کند. به جرات می‌توانم بگویم که ما امروز هواپیمای زمین گیر نداریم. این هم حاصل زحمات تمام صنعتگران و دانشگاه‌های کشورمان است که در کنار نیرو‌های فنی نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع فعالیت‌های بسیار مهمی انجام دادند. در حوزه ساخت هواپیمای جنگنده نیز وارد شدیم و یکی از این هواپیما‌ها جنگنده صاعقه بود که من در مدت فرماندهی پایگاه دوم شکاری تبریز پرواز روزانه این جنگنده‌های بومی را مشاهده می‌کردم. به جرات می‌توانم بگویم این هواپیما یک شاهکار در حوزه ساخت هواپیمای جنگنده بود.
هواپیمای کوثر هواپیمای دیگری است که طراحی و ساخته شد و اکنون هم در مسیر تولید انبوه قرار دارد. اگر بخواهیم به ویژگی‌های این هواپیما اشاره کنیم باید بگوییم که همه تجهیزات این هواپیما از جمله اویونیک، رادار، جهت یابی و سایر بخش‌ها به صورت بومی و مطابق با فناوری‌های روز دنیا طراحی و ساخته شده است. موتور ملی اوج هم دیگر بخش بومی این جنگنده است که می‌تواند با تراست و قدرت بالا انرژی لازم برای پرواز این جنگنده را فراهم کند.
حوزه آموزش خلبانان و هواپیمای آموزشی دیگر نیاز مهم نیروی هوایی ارتش بود که در این حوزه نیز هواپیمای یاسین طراحی و ساخته و رونمایی شد. باید توجه کنیم که فرآیند ساختن هواپیما یک فرآیند کوتاه و زود بازده نیست و یک فرآیند زمان بر محسوب می‌شود. خوشبختانه نیروی هوایی ارتش در این زمینه به خوبی عمل کرده و در این رابطه هم صنعتگران ما پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته اند.
ورود نیروی هوایی ارتش به ساخت پهپاد از دهه ۸۰ 
 آیا نیروی هوایی ارتش در حوزه طراحی و ساخت پهپادها نیز وارد شده است؟
امیر سرتیپ واحدی: امروز به این رسیده ایم که استفاده از پهپاد‌ها نیاز واقعی نیروی هوایی ارتش است و با رصد این که دنیا هم به این سمت رفته ما هم به این موضوع وارد شدیم. البته ما از دهه ۸۰ نیاز به استفاده از پهپاد‌ها را بیشتر احساس کردیم و وارد حوزه پهپادی شده بودیم. سفارش‌ها و درخواست‌های طراحی و ساخت پهپاد‌ها را به وزارت دفاع ارائه کردیم که پهپاد‌های خوبی برای ما ساخت. نیروی هوایی ارتش نیز به ساخت پهپاد وارد شده و پهپاد کمان ۱۲ را هم تولید و رونمایی کرده است.  
پهپاد برد بلند کمان ۱۹ نیز یکی از پهپاد‌های نیروی هوایی ارتش است که در آینده نزدیک طراحی کرده و می‌سازیم. پهپاد‌ها را با نصب تجهیزات خاص بر روی آن‌ها عملیاتی کردیم و به عنوان پرنده‌های شکاری نقطه زن استفاده می‌کنیم.  البته گردان های پهپادی نیز در یگان های نهاجا ایجاد شده است
یکی دیگر از نوآوری‌های نیروی هوایی ارتش این است که ما بر روی پهپاد‌های خود سیستم‌های شناسایی را نصب کرده ایم که می‌توانیم از آن طریق با روش‌های اپتیکی و سیگنالی شناسایی مناطق عملیاتی را انجام دهیم. از طرفی می‌توانیم ارسال تصاویر از شناسایی‌ها را توسط پهپاد‌ها نیز انجام دهیم. لینک‌های پهپادی ما هم مخصوص به خودمان و بسیار به روز است که دشمنان به علت امنیت بالای این لینک‌ها قادر به ورود به آن‌ها نیستند.  
حوزه بعدی، بومی سازی تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده در حوزه پهپادی است که به صورت کاملا داخلی انجام شده و ما از آن‌ها در مواقع لزوم بهره می‌بریم
نیروی هوایی به قطب پهپاد ارتش تبدیل شده است
امیر واحدی آموزش‌های خلبانی پهپاد در داخل نیروی هوایی ارتش انجام می‌شود؟  
امیر سرتیپ واحدی: آموزش‌های خلبانی پهپاد در داخل نیروی هوایی ارتش انجام می‌شود و امروز نیروی هوایی ارتش به قطب پهپاد ارتش جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. ما در دانشگاه هوایی شهید ستاری آموزش‌های مخصوص به خلبانی پهپاد را در دانشکده پهپاد این دانشگاه ارائه می‌کنیم. باید به این نکته هم اشاره کنم که تمام افرادی که در ارتش در حوزه پهپاد فعالیت می‌کنند در نیروی هوایی ارتش آموزش دیده‌اند چراکه ما در این حوزه صاحب سبک هستیم.
شبیه سازهای پرواز هواپیماهای مختلف را در داخل بومی سازی کرده‌ایم
امسال شاهد رونمایی از شبیه ساز پرواز هواپیمای ایلیوشین در نیروی هوایی ارتش بودیم، وضعیت نیروی هوایی ارتش در حوزه طراحی و ساخت شبیه ساز‌ها چگونه است؟
امیر سرتیپ واحدی: شبیه ساز‌های پرواز یکی از اساسی‌ترین ابزار‌های ارتقای توان عملیاتی، آماده نگه داشتن هواپیما‌ها و به روز بودن خلبانان نیروی هوایی ارتش است. علت گرایش به سوی شبیه ساز‌های پرواز در تمام دنیا بالابودن هزینه آموزش با هواپیما‌های اصلی و کاهش عمر مفید پرواز با هواپیماهاست. ما در این زمینه به شبیه ساز‌های پرواز نیاز داشتیم و من به عنوان خلبان هواپیمای سوخو ۲۴ برای آموزش و استفاده از شبیه ساز پرواز این هواپیما به کشور‌های دیگری اعزام شدم.
یکی از شبیه ساز‌های پرواز که در نیروی هوایی ارتش ساخته شد شبیه ساز پرواز هواپیمای سوخو ۲۴ بود که نسبت به انواع مشابه خود در خارج از کشور بسیار پیشرفته‌تر بود. من پس از پرواز با این شبیه ساز مشاهده کردم که این شبیه ساز با ویژن، تاکتیک و دقیقا مطابق با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده است. جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش در حوزه ساخت شبیه ساز‌های پرواز پیشرفت‌های بسیاری خوبی داشته و باید گفت کاری کرده کارستان.
‌می‌توانم به جرات بگویم که در حوزه طراحی و ساخت شبیه ساز‌های پرواز به حدی از خودکفایی رسیده ایم که می‌توانیم برای هر کشوری که نیاز به آن دارد این وسیله را طراحی کرده و بسازیم. در حوزه بروز رسانی شبیه ساز‌های پرواز نیز کار‌های خوبی انجام شده که از میان آن‌ها می‌توان به بروز رسانی شبیه ساز‌های جنگنده‌های اف ۵ و  اف ۴ اشاره کرد. ما برای شبیه ساز‌های پرواز خود تاکتیک‌های مختلف نیز تعریف کرده ایم که خلبان وقتی وارد آن می‌شود می‌تواند به جای ۱۰ بار پرواز با هواپیمای واقعی، ۹ بار با شبیه ساز پرواز کند و تنها یک بار با هواپیمای اصلی پرواز خود را انجام دهد. اهمیت این کار در کاهش استهلاک جنگنده‌ها و هواپیماهاست.
اهمیت شبیه ساز‌های پرواز در حوزه غیر نظامی بسیار بالاست به نحوی که سازمان هواپیمایی کشور مقرر کرده است که اگر خلبانی هر ۶ ماه یکبار با شبیه ساز پرواز نکند، اجازه پرواز نخواهد داشت. شبیه ساز‌های پرواز هواپیما‌های میگ ۲۹، C - ۱۳۰، ایلیوشین، کابین عقب اف ۱۴، اف ۷ و  PC ۷ از جمله شبیه ساز‌هایی است که نیروی هوایی ارتش به طور بومی آن‌ها را ساخته است.
همکاری تنگاتنگ نیروی هوایی ارتش با وزارت دفاع در حوزه فنی و مهندسی
همکاری و تعامل نیروی هوایی ارتش با وزارت دفاع در حوزه طراحی و تامین قطعات مورد نیاز و یا محصولاتی مانند هواپیما‌های آموزشی و تسلیحات چگونه است؟
امیر سرتیپ واحدی: این دو سازمان لازم و ملزوم یکدیگر هستند. خدا را شاکرم که ارتباط بسیار خوبی میان وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش وجود دارد، اگر وزارت دفاع نباشد نمی‌توانیم برخی از کار‌ها را انجام دهیم. امیر نصیرزاده هم با تدبیر خود مسیری برای همکاری‌های مشترک ترسیم کرده تا مجموعه فنی ما در نیروی هوایی ارتش با مجموعه فنی وزارت دفاع همکاری کامل داشته باشد. ما در هر حوزه‌ای که نیاز خود را به وزارت دفاع اعلام کرده ایم آن‌ها هم با مشاوره با صنعتگران خود در صدد رفع نیاز‌های نیروی هوایی ارتش برآمده اند که در همین راستا بسیاری از نیاز‌های ما تامین شده است.  
در حوزه طراحی‌های مشترک چگونه همکاری می‌کنید؟
امیر سرتیپ واحدی: همکاری نیروی هوایی ارتش با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به صورت تنگاتنگ با یکدیگر ادامه دارد و ما در همه زمینه ها همکاری می‌کنیم.
جدیدترین دستاورد‌های نیروی هوایی ارتش در حوزه آموزش خلبانان این نیرو کدام هواپیما‌ها هستند؟
امیر سرتیپ واحدی: تمام مراحل آموزش خلبانان ما در داخل کشور توسط اساتید ایرانی انجام می‌شود و خود من از خلبانانی هستم که تمام مراحل آموزش خود را در داخل نیروی هوایی ارتش گذراندم. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دانشجویان خلبانی برای طی دوره‌های آموزشی به کشور‌های پاکستان و آمریکا اعزام می‌شدند، اما اکنون تمام مراحل آموزش خلبانان ایرانی در داخل کشورمان انجام می‌شود. دانشجویان خلبانی در ابتدا دوره پرواز با هواپیمای بونانزا و سپس PC 7   را می‌گذرانند. پس از فارغ التحصیلی بر روی هواپیمای آموزشی اف ۵ و اف ۷ تقسیم شده، دانشجویان اف ۵ به هواپیمای اف ۵ و اف ۴ تزریق می‌شوند و دانشجویان هواپیمای اف ۷  برای پرواز با هواپیما‌های گوناگون تقسیم می‌شوند.
هواپیماهای کوثر و یاسین در خط تولید هستند
آیا نیروی هوایی ارتش برای ساخت هواپیما‌های جدید برنامه‌ای دارد؟
امیر سرتیپ واحدی: ما نیاز خود به هواپیماهای مورد نیازمان را به صنایع مرتبط اعلام می کنیم و این اعلام نیاز پس از تایید به سوی طراحی و تولید پیش می رود. اکنون هواپیماهای کوثر، یاسین و هواپیمای T نود در دست تولید هستند
کشور‌های بیگانه و فرامنطقه‌ای بار‌ها تهدیداتی را مطرح کرده اند، پاسخ نیروی هوایی ارتش به این تهدیدات چگونه است؟
امیر سرتیپ واحدی: دکترین ما یک دکترین دفاعی است و از همین جا اعلام می‌کنم که ما به هیچ کشوری حمله نمی‌کنیم، اما هر گونه تجاوز علیه کشورمان را با قاطعیت پاسخ می‌دهیم. این تفکر نه تنها در نیروی هوایی بلکه در دستورات و تفکرات سایر نیرو‌های مسلح کشورمان نیز متجلی است. ما یک فرمانده داریم و آن هم رهبر انقلاب هستند و دستوراتی که صادر می‌کنند دفاعی است و ما به هیچ جا چشم‌داشت نداریم.
در واقع هر رزمایشی که انجام می شود و تجهیزات و آمادگی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران برای حفظ کیان ایران اسلامی است.
با نیروی هوافضای سپاه تعامل خوبی داریم / همکاری نهاجا و هوافضای سپاه در رزمایش‌های مختلف
 تعامل نیروی هوایی ارتش با نیروی هوایی سپاه (هوا فضا) چگونه است؟ آیا ماموریت‌ها و عملیات‌های مشترکی با یکدیگر طراحی و اجرا کرده اید یا در آینده خواهید داشت؟
امیر سرتیپ واحدی: امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش بین ارتش و سپاه یک تعامل خوبی را ایجاد کرده است. ما چندین رزمایش و رژه مشترک همچون رژه بندرعباس با حضور هواپیما‌های ارتش و سپاه انجام داده ایم. همکاری نیروی هوایی ارتش با نیروی هوافضای سپاه پاسداران یک همکاری تنگاتنگ است و در سه رزمایشی که انجام دادیم سپاه با اشتراک گذاشتن هواپیما‌های جنگ و جت‌های ملخ دار خود ما همکاری و هماهنگی کرد.  
نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته است که همه این پیشرفت‌ها موجب افتخار و سربلندی ماست.
شما گفتید که اصالت کرمانی دارید، آیا خاطره‌ای از شهید حاج قاسم سلیمانی دارید؟ نیروی هوایی ارتش در جنگ با داعش هم عملیات‌های پشتیبانی انجام داده است؟ در این مورد توضیح دهید.
امیر سرتیپ واحدی: شهید بزرگوار ما شهید سلیمانی یکدانه بود و انشاالله بتوانیم شهید سلیمانی‌های دیگری هم تربیت کنیم. افتخار می‌کنم این شهید بزرگوار متعلق به کرمان است و به قول معروف پرچم کرمان بالاست. ما پشتیبانی‌های خوبی از جبهه مقاومت انجام دادیم و درخواست‌هایی بود که با هماهنگی‌های کشور‌های جبهه مقاومت اجرایی شد. در واقع آنچه به عنوان حماسه خلبان‌ها در آسمان رخ داد با حماسه مجاهدان در زمین برابری می‌کرد و بر زمین می‌نشست.  
هنگامی که شهید سلیمانی در مراسم یادبود یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش در تهران حضور پیداکرد گفت که من چندین بار با این شهید پرواز کرده بودم و این شهید بزرگوار در یک پرواز در تاریکی مطلق هواپیما را به سلامت فرود آورد. ما مردان بزرگی همچون شهید سلیمانی در کشورمان داریم و انشاالله وارد صحنه شوند تا بتوانیم جوانان کشورمان را همچون شهید سلیمانی تربیت کنند. روش زندگی شهید سلیمانی یک مکتب است و امیدوارم که بتوانیم این مکتب را برای جوانان کشورمان معرفی کنیم. اگر جوانان ما وارد این مکتب شوند بدانید که هیچ کسی نمی‌تواند به جمهوری اسلامی ایران تعرض کند.
ما به شهید سلیمانی افتخار می‌کنیم و یادشان را گرامی می‌داریم و از همینجا اعلام می‌کنیم که انشاالله تمام سربازان نیروی هوایی ارتش بتوانند رهروی راه این شهید بزرگوار باشند.
آیا نیروی هوایی ارتش برنامه‌ای برای ساخت هواپیمای رادارگریز دارد؟
امیر سرتیپ واحدی: اگر نیاز داشته باشیم حتما به سوی ساخت هواپیما‌های رادارگریز هم حرکت خواهیم کرد و محققان ما هم در حال فعالیت در این زمینه هستند. ما در هر حوزه‌ای که دنیا در آن فعالیت می‌کند فعال هستیم زیرا نباید از دنیا عقب بمانیم