معرفی مختصر جنگنده ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن Saab 37 Viggen   جنگنده و تهاجمی تک سرنشینه، تک موتوره و برد کوتاه تا متوسط سوئدی بازنشسته است که بین سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ تولید شد. چند مدل از آن برای انجام مأموریتهای جنگنده-رهگیر، تهاجم زمینی، شناسایی-عکسبرداری در تمام شرایط آب و هوایی و همچنین مدل دو سرنشینه برای مقاصد آموزشی ساخته شد. ویگن یک جنگنده چند منظوره است که هنوز هم در حال ارتقا هست و با توجه به ویژگی های منحصر به فردش ضمن خدمت در نیروی هوایی سوئد در چندین نمونه تولید شده است. ساب ویگن از سال ۱۹۷۱ تا سال ۲۰۰۶ در سوئد در حال خدمت بوده است. ویگن به معنای Thunderbolt. و همچنین مخصوصا آنها این اسم را از خداوند اسکاندیناوی Thor’s warhammer Mjِlner گرفته شد.

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

سرا اغاز  جنگنده ساب ۳۷ ویگن

مطالعات در سال ۱۹۵۲ آغاز شد تا جایگزینی برای جنگنده ساب دراگن طراحی شود. پروژه  دراکن در سال ۱۹۵۴ اولین طرحی بود بالهای گسترده بر روی بدنه هواپیما داشت. البته بعد از آن طرح های بسیار دیگری هم مطالعه شدند.
در ۱۹۶۱ پرات اند ویتنی موتور JT8D-22 را برای این جنگنده انتخاب کرد. موتوری که پس سوز داشت. طرح اولیه این هواپیما در ۸ فوریه ۱۹۶۷ پرواز کرد. در طی دهه ۱۹۶۰ پیش بینی میشد که نیروی هوایی سوئد بتواند که بیش از ۸۰۰ فروند جنگنده ساب ویگن خریداری کند اما در نهایت ارتش سوئد توانست که در نهایت ۳۲۹ فروند تهیه کند.
تصمیم گرفته شد که بال و بدنه هواپیما کوچکتر نسبت به جنگنده های پیشین ساخته شود( جمع و جور تر) و همچنین قرار شد که سیستم ناوبری جنگنده با یک کامپیوتر مجهز با جهت یابی خوب ساخته شود.
ساب ویگن طوری طراحی شد که بتواند فشار G 12 را تحمل کند اما بعد از ساخت تنها توانایی مقاومت ۷ G را داشت.( که باز هم نسبت خوبی هست) همچنین صندلی هواپیما قابلیت برگشت تا ۱۹ درجه را به عقب داشت.
باله های هواپیما در طی پرواز عادی آن چنان در برابر نیرو های برا مقاومت نمیکنند آنها بیشتر به عنوان مولد هواهای زیاد برای بال های بزرگ عمل میکنند. این باعث میشود که در طی پرواز با سرعت های پایین تلپ تلاپ ها در اثر نیرو های برا( اینرسی بالا برنده) در قسمت عقب کمتر شود و این عامل باعث میشود اجازه داده شود که زاویه نوک هواپیما بالا برود.
با توجه به ساختار جنگنده ساب ویگن SF-37 نیاز میشد که طول باند این هواپیما به ۵۰۰ متر برسد. این تیک اف کوتاه لازمه اش داشتن یک موتور نیرومند است. و این چنین هم بود که نیرومند ترین موتور یک جنگنده بر روی این هواپیما نصب شد.

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

ارتقای ساب ویگن

ساب ویگن  از زمان تولد خود تا ورود به عرصه خدمت به طور متعدد سیستم هایشان ارتقا داده شده است. به عنوان مثال رادار این جنگنده اکنون توانایی دارد که چندین هدف را دنبال کند.
در آخرین ارتقای جنگنده های ساب ویگن بنام Edit 34 به نمونه های ساب ویگن AJ این امکان فراهم میشود تا موشک های (قدرتمند امریکایی )آمرام را حمل کنند.
این نمونه های ورژن D نام گرفتند.گرچه هنوز هم احتیاج هست که نسخه هایی بروز شونده برای این هواپیما اجرا شود.سری جدیدی از هواپیماها در تابستان ۱۹۹۸ معرفی شدند که با آمرام ها هم می توانستند سازگار نباشند. جنگنده ایی که دارای کابین جدید ,سیستم اخلاگر الکترونیک ECM کامپیوتر های جدید و یک سیستم رادیویی نوین TARAS داشت و شبیه ساز ها را نیز شامل میشد. این جنگنده چیزی نبود جز ساب گریپن
Edit 32 بیشتر بر روی سیستم کنترل پرواز و رادار معرفی شد. بسیاری از سخت افزارهای پیشرفته برای edit 32 نیاز داشتند. مثل(Modification package C) در همان زمان edit 30 در سال ۱۹۹۰ معرفی شده بود اما به طورکامل مورد استفاده قرار نگرفته بود. یک مثال این است که رادار تک پردازنده ارتقا داه شده است که حالا خیلی بهتر از eccm یا خیلی چیز های دیگر است.

Mod D ها توانایی حمل غلاف های اقدام متقابل U95 ساخت آویونیک اریکسون ساب را دارند. با داشتن ادیت ۳۲ این امکان فراهم میشود که یک عمل راداری دیگر اضافه شود و آن این است که هدف های مجازی ایجاد کند. این سیستم برای هزینه های کمتر و در زمان صلح در زمان آموزش استفاده میشود.
بهبود کنترل پرواز خیلی بهتر از خفه کردن موتور در زمان پرواز است

این جنگنده توانایی حمل موشک های ضد کشتی RBS 15F همچنین Mjِlner bomblet dispenser در این جنگنده سفارش داده شد و استفاده از آن در گریپن تصمیم گرفته شد.اصلاح هایی که تا طی ۲ مرحله قرار شده که انجام شود به این ترتیب خواهد بود که توانایی حمل موشک های سایدویندر L را تا سال ۱۹۹۶ میسر نخواهد ساخت

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

تاریخچه ساب ۳۷ ویگن

ویگن در ابتدا به عنوان جایگزین برای ساب ۳۲ لنسن در نقش ضربتی و سپس جایگزین ساب ۳۵ دراگن در نقش جنگنده توسعه داده شد. مطالعات برای اواین بار بین سال‌های ۱۹۵۲ و ۱۹۵۷ توسط یک شرکت طراحی هواپیما بنام فنلاندی آرن لاکوما انجام شد. مفاهیم مختلف مورد مطاله قرار گرفتند شامل دو موتور مجزا یا موتور دوقلو، دو بال دلتا و ساده، همچنین دارا بودن بالچه کانارد، حتی طرح عمود پرواز، با موتورهای بالابر جداگانه در نظر گرفته شد.
ساب ۳۷ ویگن نمایش داده شده در موزه نیروی هوائی سوئد در لینشوپینگ

هدف تولید یک هواپیمای قوی با عملکرد بسیار خوب در باند کوتاه که بتواند از بسیاری از جاده‌های مخصوص تقویت شده یا بزرگراهها به منظور کاهش آسیب پذیری در شرایط جنگ، استفاده کند. توانایی مافوق صوت در ارتفاع پائین، سرعت ۲ ماخ در ارتفاع بالا و همچنین توانایی ایجاد فرود کوتاه در زاویه پایین حمله از جمله نیازهای مورد انتظار از این پرنده بود. (برای اجتناب از خسارت در باند فرودگاه آسیب دیده). این هواپیما از ابتدا بگونه‌ای طراحی شد که تعمیر و سرویس دهی به آن به وسیلهٔ پرسنل با مهارت معمولی ممکن باشد. برای پاسخ به اهداف این طرح ساب یک پیکربندی ریشه‌ای انتخاب کرد: یک بال دلتا معمولی با یک مجموعه کانارد کوچک بالاتر از سطح بال.

یکی از نیازهای رادیکال هواپیمای پیشنهادی توانایی آن است که از باند کوتاه کوتاه تنها ۵۰۰ متر طول داشته باشد. این بخشی از سیستم پایه هوایی Bas 60 بود که توسط نیروی هوایی سوئد در اواخر دهه ۱۹۵۰ معرفی شد. بس ۶۰ در اطراف نیروی پراکندگی هواپیما در بسیاری از پایگاه های هوایی هوایی، از جمله باند های جاده ای که به عنوان باند های پشتیبان عمل می کنند، چرخید.  استفاده از باند های تخریب شده بلافاصله یکی دیگر از عواملی بود که باعث توانایی STOL شد. باس ۶۰ به سال ۹۰ در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ توسعه یافت و باند کوتاه تنها ۸۰۰ متر طول داشت.  فعال سازی چنین عملیاتی، چندین نیاز بحرانی را در طراحی، از جمله سرعت فرود کم، بدون افت زاویه، مهار پس از فرود قدرتمند، فرمان دقیق حتی در صخره ای در سطوح یخ زده و سرعت شتاب در زدن، تحمیل کرد.

در سال ۱۹۶۰، شورای امنیت ملی ایالات متحده تحت رهبری آیزنهاور رئیس جمهور، تضمین امنیتی برای سوئد را تدوین کرد و امیدوار بود کمک نظامی ایالات متحده در صورت حمله شوروی به سوئد باشد. هر دو کشور موافقت نامه نظامی-فن آوری را امضا کردند. در سوسیالیستی که به عنوان “۳۷ ضمیمه” شناخته می شد، همه چیز بود

بر اساس مدارک ارائه شده در تحقیق نیلز بروزلیوس (Nils Bruzelius) در کالج دفاع ملی سوئد، دلیل این حمایت رسمی و توضیح داده نشده ی ایالات متحده، نیاز به حفاظت زیردریاییهای پولاریس (Polaris) ایالات متحده بود که درست در بیرون ساحل غربی سوئد بر علیه تحرکات هواپیماهای ضد زیردریایی شوروی مستقر شده بودند. به هر حال نظریه بروزلیوس کاملاً از سوی سایمون مورس (Simon Moores) و جرکر وایدن (Jerker Widén) رد شده است.

با انجام نخستین پرواز هواپیمای ساب- ۳۷ ویگن در فوریه ۱۹۶۷، سوئد عملا موفق به تولید یک جنگنده چند منظوره با موتور توربوفن مجهز به پس‌سوز و دارای هندسه مبتنی بر کانارد برای تقویت قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوتاه شد. این جنگنده با استفاده از مفهوم سامانه سلاحِ یکپارچه طراحی شد و موتور سوئدی آن تحت لیسانس پرات ‏اند ویتنی تولید گردید. این موتور بر اساس موتور جی جی تی-۸دی توسعه یافت اما سوئدی‌ها تغییراتی در آن ایجاد کردند تا با نیازمندی پس‌سوز و معکوس‌کردن زاویه رانش سازگار شود. سامانه‌های الکترونیکی پیشرفته این هواپیما شامل رادار پالس داپلر، نمایشگر بالای کابین خلبان و بخش‌های مختلف سامانه دیجیتالی کنترل آتش برای افزودن توانمندی‌های آفندی هواپیما بودند. در مجموع ۳۲۹ فروند از این هواپیما تولید شد.

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

توسعه ساب ۳۷ ویگن

مطالعات در سال ۱۹۵۲ آغاز شد تا جایگزینی برای جنگنده ساب دراگن ( که اولین جنگنده مافوق صوت ساخت اروپا بود) طراحی شود. پروژه ۱۳۵۷ در سال ۱۹۵۴ اولین طرحی بود بالهای گسترده بر روی بدنه هواپیما داشت. البته بعد از آن طرح های بسیار دیگری هم مطالعه شدند.
در ۱۹۶۱ پرات اند ویتنی موتور JT8D-22 را برای این جنگنده انتخاب کرد. موتوری که پس سوز داشت. طرح اولیه این هواپیما در ۸ فوریه ۱۹۶۷ پرواز کرد. در طی دهه ۱۹۶۰ پیش بینی میشد که نیروی هوایی سوئد بتواند که بیش از ۸۰۰ فروند جنگنده ساب ویگن خریداری کند اما در نهایت ارتش سوئد توانست که در نهایت ۳۲۹ فروند تهیه کند.
تصمیم گرفته شد که بال و بدنه هواپیما کوچکتر نسبت به جنگنده های پیشین ساخته شود( جمع و جور تر) و همچنین قرار شد که سیستم ناوبری جنگنده با یک کامپیوتر مجهز با جهت یابی خوب ساخته شود.
ساب ویگن طوری طراحی شد که بتواند فشار G 12 را تحمل کند اما بعد از ساخت تنها توانایی مقاومت ۷ G را داشت.( که باز هم نسبت خوبی هست) همچنین صندلی هواپیما قابلیت برگشت تا ۱۹ درجه را به عقب داشت.
باله های هواپیما در طی پرواز عادی آن چنان در برابر نیرو های برا مقاومت نمیکنند آنها بیشتر به عنوان مولد هواهای زیاد برای بال های بزرگ عمل میکنند. این باعث میشود که در طی پرواز با سرعت های پایین تلپ تلاپ ها در اثر نیرو های برا( اینرسی بالا برنده) در قسمت عقب کمتر شود و این عامل باعث میشود اجازه داده شود که زاویه نوک هواپیما بالا برود.
با توجه به ساختار جنگنده ساب ویگن SF-37 نیاز میشد که طول باند این هواپیما به ۵۰۰ متر برسد. این تیک اف کوتاه لازمه اش داشتن یک موتور نیرومند است. و این چنین هم بود که نیرومند ترین موتور یک جنگنده بر روی این هواپیما نصب شد.مسافت فرود توسط چندین وسیله کاهش داده شد.داشتن HUD یا نمایشگر سر بالا برای کمک به فرود دقیق. ارابه های فرود که نرخ فرود آنها ۵ متر در ثانیه بود و همچنین میشد که در باند فرود بدون نور هم نشست.
سرعت خدمت به هواپیما (کار های همافران) باید سریع انجام شود. سوخت گیری و بارگذاری مهمات توسط ۷ نفر انجام میشود باید کمتر از ۱۰ دقیقه جنگنده JA-37 ویگن را اماده کنند. حد زمان برای اینکه هواپیما به عنوان شناسایی با جنگنده مشخص شود بین ۱۵ یا ۲۰ دقیقه هست اسکادران های جنگنده پیش بینی می کنند هر هواپیما ۱۱ ماموریت و ۲۴ ساعت پرواز همیشه داشته باشد.

۱۰۸ فروندی در اوایل سال ۱۹۷۱ تحویل داده شدند کم و بیش در شکل و شمایل اولیه تا سال ۱۹۹۸ باقی ماندند. اما ساب ۳۷ AJS به یک استاندارد دیگر تا چند سال بعد تبدیل شد. آخرین پرواز عملیاتی انها در مارس ۲۰۰۰ بود.
این نمونه از ساب ویگن نمونه ضربتی از جنگنده است. زمانی که این مدل طراحی شد سلاح های آن قدیمی بودند و بنابراین توپ داخلی برای این جنگنده طراحی نشد. بمب هایی که موجود بودند بمب های مشهوری نبودند بنابراین تنها سلاحی که میشد برای مراحل اولیه طراحی حساب کرد تسلیحات موشک ها بود.
به هر حال  الگوی اولیه از طراحی یک هواپیما نبود که داشت پیشرفت میکرد( نمونه های بعدی هم ساخته شدند).در طی پیشرفت ها درک شد که داشتن سیستم کامپیوتری HUD/Weapons Aiming خواهد توانست که بمباران دقیق تری هواپیما داشته باشد.
تسلیحات اصلی برای نمونه ضد کشتی که یک نقش بسیار مهم(از نمونه های جنگنده بود)داشتن راکت های قدرتمند ضد کشتی ساب ۳۰۴ بود. برای حملات ضربتی زمینی راکت های ۱۳۵ میلیمتری M70 که هریک وزنی معادل ۲۱ کیلوگرمGP داشتند که هر کدام دارای سر جنگی انفجاری به وزن ۳٫۷ کیلوگرم بودند. ویا ۲۰ کیلوگرمی AP با کلاهک ترکشی /انفجاری به وزن ۵ کیلو گرم.
در هر ۶ غلاف با کنترل مشترک موشک های دود کم سوخت مایع ساب ۳۰۵ وجود داشتند. همچنین بمب های ۱۲۰ کیلوگرمی به اضافه توپ های غلاف دار وجود داشتند که بسته به اینه که چه موقع کاربرد دشته باشند استفاده میشدند.
همچنین موشک ساب ۳۰۵/ Rb 05 امروزه یک موشک همه فن حریف و قدرمتندی است به طوری که این موشک تا حدی موثر است که علیه هواپیما ها و هلیکوپتر ها زیاد به کار برده شده است.
این موشک یک نمونه تلویزیونی بود که چون ارزان تر بود در عوض موشک های ماوریک خریداری شد. این نمونه بنام Rb 05B بود. این نمونه از جنگنده ساب ویگن در وحله دوم با حمل موشک های سایدویندر و توپ ۳۰ میلیمتری در نقش یک جنگنده حاضر میشد. این نمونه جایگزین لانسس ۳۲ آ شد.

۱۷ فروند در سال ۱۹۷۳ تحویل داده شد که هنوز تعداد زیادی از انها در ضمن خدمت هستند وهمچنین تعدادی از انها به استاندارد SK 37E که مجهز به سیستم ECM هستند در خدمت باقی خواهند ماند.
در این نونه از جنگنده ساب ویگن کابین دوم برای خلبان ساخته شد و در واقع این نمونه دو سرنشینه هست. در این نمونه سوخت و آویونیک برداشته شد اما در عوض رادار به این جنگنده اضافه شد.به همین دلیل عملا این نمونه درای برد کوتاه تری نسبت خانواده خودش هست. باله ها در این نمونه بلند تر هستن و همچنین در کابین عقب دو پریسکوپ وجود دارد تا دید جلو را بدهند.
در ابتدا ساخت نمونه آموزشی در جنگنده ویگن طراحی نشد به طوری که تصور شده بود که خلبانها باید به اندازه کافی با نمونه آموزشی جنگنده ساب دراگن پرواز کنند.

لانسنز های ۳۲ J در نقش ECM جایگزین شدند. ۱۰ فروند ساب ویگن ۲ سرنشینه برای نقش۳۷E SK تعیین شدند. تحویل آنها به سال ۱۹۹۸ افتاد. جدا از نقش ECM از این نمونه برای آموزشی هم استفاده شد. در این نمونه باله ها بر مبنای اف-۴ فانتوم طراحی شدند. پیشتر قرار شد که از طرح بال اف-۱۵ استفاده شود که منحل شد.

۲۷ فروند از این مدل در مابیتن سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰ تحویل داده شدند. این ورژن تا حوالی سال ۱۹۹۸ در ضمن خدمت با همین استاندارد باقی ماندند اما چند سال دیگر به استاندارد AJSH تبدیل شدند. این مدل در پایان سال ۲۰۰۳ بازنشسته خواهند شد
گرچه در طی جریان این طرح ( که خیلی سریع هم اتفاق افتاد) تصور میشد که هر دو مدل(تلفیق شده) دارای بال و بدنه یکسان و دوربین های شناسایی همانند هستند. اما در واقع در این مدل ثابت شد که دارای فضای بیشتری است و بنابراین تعداد نگارش این نمونه به طور جدی توسعه داده شدند.
برد رادار این نمونه از برد رادار AJ 37 بهتر بود . میتوانست که ضبط کند.
سیستمی بنام SKa 24D-600 که دارای دید رو به جلوی و فکوس زیادی بود بر روی سمت راست بدنه هواپیما نصب شده بود ت اآنچه را که توسط رادار دیده میشد ثبت کند و علاوه بر آن از دیگر وضیت های عکسبرداری کند.
در طی یک دوره بر روی باله ها دو دوربین Recon/Optical CA-200 1676 mm همچنین مخازن سوخت داخلی در خط وسط هواپیما را از نو ساختند. این جنگنده جایگزین S 32C Lansen شد.

این نمونه در مابین سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰ تحویل داده شند در این مدل تغییراتی داده شد و به AJSF تبدیل شدند. این نمونه در سال ۲۰۰۶ بازنشسته خواهند شد زمانی که جنگنده ساب گریپن که مجهز به غلاف های شناسایی اپتیکی هست وارد شود.
تمام این نمونه ها دارای دوربین در روی دماغه بودند. اما فاقد رادار بودند.
این نمونه دارای ۳ دوربین بودSKa 24C-120 که برای حالت صورت سطح به سطح و یک SK a 24-57 برایتصویر سازی زاویه گسترده و ۲ SKa 31-600 for برای عکسبرداری از ارتفاع بالا یا استند آف (عکاسی بسته) استفاده میکرد.
برای این نمونه یک جوستجو گرد خطی مادون قرمز بنام VKA 702 ساخته شد. برای عکاسی در شب در سمت چپ بدنه هواپیما دوربین نصب شد. دوربین ها یSKa 34-75 به تعداد ۳ عدد به فیلم مادون قرمز حساس مجهز بودند. این دوربین در دماغه هواپیما نصب شد. این نمونه جایگزینجنگنده ساب دراگن ۳۵ E شد.

۱۴۹ فروند در مابین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ تحویل داده شدند.  این نمونه در سال ۲۰۰۴ بازنشسته خواهند شد. به محض اینکه این نمونه در طرح نهایی داشت به اتمام می رسید روشن شد که به طور قطع سلاح های مفید و کاربردی حمل می کند. این نمونه نیرومند ترین توپ ۳۰ میلیمتری بنام توپ اورلیکن KCA با ۱۵۰ فشنگ را حمل میکرد.
از ویژگی های منحصر به فرد این نمونه داشتن رادار (دو منظوره) که دارای حالت هدفگیری توپ به خلبان اتوماتیک که با ۳۲ ادیت معرفی شد. زمانی که خلبان موقعیت های هدف را برسی میکند (تحلیل میکند) خلبان اتوماتیک زاویه ها و انحراف ها را به عهده میگرد. و بانکی از اطلاعات حاضر شده را اکنون بر روی HUD برای خلبان می دهد تا خلبان ادامه بدهد.
حتی اگر خلبان ادامه ندهد کانالهای زاویه وانحراف به اندازه کافی توانایی برای هدفگیری دقیق توپ را دارند. با کاستن این کار ها از خلبانبه او این اجازه داده میشود که با تمرکز و آگاهی بیشتر وضعیت تاکتیکی خود را متمرکز کند.
این نمونه از جنگنده ساب ویگن دارای سیستم جهت یابی اینرسیایی هست که به جای سیستم جهت یابی داپلری نمونه های قبل از خود هست. همچنین این نمونه از ساب ویگن ۱۳ سانتیمتر بلندتر از نمونه های دیگر از خانواده خود است چون از موتور RM8B که دارای دود کمتر و بهتر و مناسب تر از R8MA که بر روی نمونه های دیگر ویگن هاست. این نمونه از موتور که بر روی این ورژن نصب شده است ۸ سانتی متر از موتور R8MA بلند تر است.بنابراین علت افزایش طول جنگنده بلند تر شدن طول موتور آن است.
فن های ۳ طبقه,کمپرسورهای LP 3 طبقه وکمپرسورهای HP هفت طبقه مشابه با فن های ۲ طبقه,ال پی ۴ طبقه و اچ پی ۷ طبقه در نمونه R8MA است. بلندی باله ها یکی است بر خلاف SK 37 که کمی باله هایش بلند تر هستند.مخازن خارجی به اندازه نگارش های دیگر است. اما با این وجود مقداری تفاوت در مخازن سوخت این نمونه با نومنه های دیگر وجود دارد. علی رغم داشتن باله های تقویت شده وزن موتور ۱۰۰ کیلوگرم افزایش یافته و همچنین به علت حمل توپ سنگین داخلی در حالت وزن خالی این نمونه ۴۰۰ کیلوگرم از نومنه های پیشین خود سنگین تر است.این نمونه جایگزین جنگنده ساب دراگن J-35 که بسیار کاملتر شده بود.

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

مشخصات جنگنده ساب ویگن
کشور سازنده: سوئد
جنگنده های مشابه: کفیر / میراژ ۳ و میراژ ۵
خدمه: ۱ نفر
نقش:چند منظوره / جنگنده
طول باند تیک آف: برای هر ۵ نمونه ۴۰۰ متر
طول باند فرود: برای هر ۵ نمونه ۴۵۰ متر
سرعت فرود: برای هر ۵ نونه ۲۲۰ کیلومتر
طول: نمونه هایSK/AJ/SH برابر ۱۶٫۳۰ متر برای نمونه SF 16.50 متر و نمونه AJ 16.43 متر
طول باله : برای هر ۵ نمونه ۱۰٫۶ متر
ارتفاع:۵٫۹۰ متر
قدرت موتور: برای ۴ نمونه AJ/ SH / SF/SK 6690KP ولی برای نمونه JA 7417 KP در حالت عادی و برای حالت پس سوز برای نونه های اول ۱۱۷۹۰ kp و نمونه JA 13125 kp
برد: ۲۰۰۰ کیلومتر
وزن خالی: به جز نمونه SK که مشخص نیست بقیه ۹٫۵ تن وزن دارند که نمونه های AJ / SH 3600 کیوگرم و نمونه SF 2500 کیوگرم و نمونه JA 1700 کیوگرم مهمات میتوانند حمل کنند.
ماگزیمم وزن تیک اف: به ترتیب ۱۸ تن /۱۷ تن و برای نونه JA 18600 است. ولی نمونه SK مشخص نیست.
حداکثر سرعت:(نمونه اس کا مشخص نیست)
در ارتفاع پست به ترتیب: ۱٫۱ ماخ /۱٫۱ ماخ / و نمونه JA 1.2 ماخ
در ارتفاع بالا به ترتیب: بیش از ۲ ماخ/ بیش از ۲ ماخ / بیش از ۲ ماخ
سقف پروازی: (نمونه SK مشخص نیست) همگی برابر با ۱۸۰۰۰ متر.

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

هدف از ساخت ساب ۳۷ ویگن

هدف از ساخت این هواپیما تولید هواپیمایی با عملکرد خوب در برد کوتاه بود که بتواند از جاده ها و بزرگراههایی که مخصوصاً برای این کار ساخته شده اند، به پرواز در آید تا آسیب پذیری در زمان وقوع جنگ را کاهش دهد. دیگر نیازمندیها شامل توانایی پرواز فراصوت در ارتفاع پایین، کارکرد با دو برابر سرعت صوت (ماخ ۲) در ارتفاع زیاد و توانایی فرودهای کوتاه در زوایای پایین حمله بودند (برای جلوگیری از خراب شدن سطح جاده ها). این هواپیما نیز برای تعمیر و نگهداری آسان و نیاز به پرسنلی بدون آموزش بالا طراحی شد.برای دستیابی به این اهداف، ساب یک چیدمان نسبتاً تازه را انتخاب کرد بال دلتا شکل متداول با بالهای کانارد کوچک و نصب شده در بالا. کاناردها یا بالچه های کوچک نصب شده در قسمت جلوی هواپیما مشابه اسپویلر یا بادگیر در خودروهای مسابقه ای هستند که هواپیما را به سمت زمین می فشارد و اصطکاک را افزایش می دهد و در واقع به عنوان یک سیستم کاهش سرعت اضافی عمل می کند

داشتن HUD یا نمایشگر سر بالا برای کمک به فرود دقیق. ارابه های فرود که نرخ فرود آنها ۵ متر در ثانیه بود و همچنین میشد که در باند فرود بدون نور هم نشست.

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

مدل ها طراحی شده از جنگنده ساب ویگن
A  مدل ضربتی از جنگنده
SK/skol : مدل آموزشی از جنگنده
SF/spaning foto مدل عکسبرداری کننده شناسایی
SHمدل شناسایی اکتشافی و مراقب دریایی
J مدل جنگنده

مدلهای مختلف ویگن شامل ای جی-۳۷ در نقش تهاجمی، مدل اس اف-۳۷ به عنوان هواپیمای شناسایی زمینی با تغییر هندسه بخش دماغه برای نصب ۷ دوربین و یک حسگر مادون قرمز مدل اس اچ-۳۷ برای تجسس دریایی با رادارهای جستجوگر و نمونه دو سرنشین‌دار اس‏ کی-۳۷ برای آموزش هستند. توسعه مدل پایه ویگن ام کی-۲ منجر به تولید نمونه رهگیر جی ای-۳۷ مجهز به موتور توربوفن آر ام-۸بی شد. در این نمونه بخش‌هایی از بدنه ارتقا یافته و بخشی از قسمت زیر بدنه برای نصب توپ ۳۰ میلی‌متری اورلیکون بوهرل و یک مجموعه الکترونیکی شامل رادار پیشرفته اختصاص یافت.در نهایت ۵۷ فروند از انواع ای جی، اس اچ و اس اف در فاصله زمانی بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ به مدل جدید ای جی اس تبدیل شدند که از رایانه‌ها و سامانه‌های اویونیکی پیشرفته‌تر و تجهیزات تجسسی جدید بهره می‌گیرد و امکان استفاده از این هواپیما را برای ماموریت‌های دفاع هوایی، تهاجمی و شناسایی فراهم می‌آورد.

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن

همه آنچه باید در مورد جنگنده سوئدی ساب ۳۷ ویگن بدانید

ساب ۳۷ ویگن

ساب ۳۷ ویگن