در دسامبر 2012 نیروی دریایی امریکا با ناو هواپیمابر افسانه ای خود یعنی (USS Enterprise (CVN 65 خدا حافظی کرد. این ناو در مراسمی رسمی غیر فعال اعلام شد و به بندرگاه هانینگتون رفت تا در انجا مراحل غیر فعال سازی خود را سپری و سپس جهت اسقاط به  Puget Sound یدک شود.  البته نیروی دریایی امریکا اعلام داشته که اجازه فراموشی نام Enterprise  را نخواهد داد و یکی از ناوهای کلاس جدید Ford را به نام Enterprise  نامگذاری خواهد نمود.نیروی دریایی امریکا همچنین اعلام داشت که سوخت گیری پیچیده ناو (Theodore Roosevelt (CVN 71در مراحل میانی خود قرار دارد و این ناو تا ماه اگوست به ناوگان دریایی باز خواهد گشت و ناو (Abraham Lincoln (CVN 72 نیز از مارچ سوخت گیری خود را آغاز نموده است.  اما مهمترین اتفاق امسال برای نیروی دریایی امریکا  معرفی جدیدترین ناو هواپیمابر آنها یعنی(Gerald R. Ford (CVN 78 خواهد بود که مراسم به آب اندازی آن در نهم نوامبر سال 2013 برگزار خواهد شد.  این کشتی سرآغاز کلاس جدیدی از ناوهای هواپیمابر امریکایی خواهد بود که تا 94 سال آینده در خدمت باقی خواهند ماند. به جز بدنه کشتی ، هر چیز دیگری در این ناو هواپیمابر باز طراحی گردیده تا بتواند کلاس Ford را قویتر و بهتر از کلاس Nimitz نماید.  این کلاس جدید از ناوهای هواپیمابر که بر پایه کارایی و عملکرد Nimitz ساخته شده ، 25 درصد توان رزمی بیشتر از کلاس Nimitz داشته و عمر خدمتی آن نیز با در نظر گرفتن تمام تجهیزات درونی و بیرونی ناو و نیز به خدمت گرفتن هواپیماهای بی سرنشین افزایش یافته است . همچنین بکارگیری سلاحهای لیزری نیز برای آن پیش بینی شده است. هزینه نگهداری آن برای 50 سال خدمت نیز حدود 4 میلیارد دلار براورد گردیده است.  در نگاه اول چیزی که جلب توجه خواهد کرد این است که جزیره ناو کوچکتر شده و نسبت به ناو Nimitz از عقب کشتی دورتر شده و همچنین رادار چرخشی آن در بالای جزیره نیز حذف گردیده است، در واقع CVN 78  اولین ناو هواپیما بری خواهد بود که در ان از رادار دوباند آرایه فازی مشابه AEGIS استفاده میشود .  کوچکتر شدن و همچنین دورتر شدن جزیره ناو از عقب کشتی اجازه میدهد تا فضای بیشتری در عرشه ناو در اختیار هواپیماها و آسانسور تجهیزات قرار گیرد و نیز سکوی سوخت گیری جدیدی بر روی این ناو تعبیه شده که موجب می شود تا هواپیماها سریعتر سوختگیری و برای ماموریت بعد اماده شوند.که نتیجه این تغییرات افزایش 25 درصدی توان سورتی پروازها نسبت به کلاس Nimitz است.  همچنین در این ناو تحولی انقلابی در زمینی لانچینگ هواپیماها با استفاده سیستم لانچینگ الکترومغناطیسی صورت پذیرفته است.همچنین سیستم ترمز نیز نسبت به گذشته که با سیم انجام میگرفت متحول شده و پیشرفت زیادی داشته است.  اینها تنها موارد کوچکی بود که باعث می شود تا ناو CVN 78 را جهشی برای ناوگان دریایی امریکا به حساب بیاوریم. انتظار می رود که این ناو از سال 2016 ماموریت خود را آغاز نماید و همزمان با اغاز ماموریت این ناو مراحل شروع ساخت ناو  (F. Kennedy (CVN 79 نیز شروع خواهد شد.