سیستم هوانوردی و قوانین آموزش هوایی غیر نظامی دنیا زیر پوشش دو سازمان است و هر کشوری با توجه به مسایل هوانوردی از قوانین یکی از این دو سازمان در سیستم خدمات پروازی و آموزشی خود پیروی می کند.ایکایو ICAO و کمیته فدرال هوانوردی FAA این دو سازمان هستند.اکثر کشورهای دنیا زیر پوشش ایکایو هستند و از قواتین این سازمان پیروی می کنند.کشور ما وکشور فیلیپین هم تحت پوشش قوانین ایکایو می باشد. کسی که قصد دارد خلبان شود در درجه اول باید عاشق پرواز و آسمان باشد تا تمامی مشکلات در برابر هدف وی آسان شود. دوره خلبانی هواپیماهای فوق سبک (ULL) بعضیها دوست دارند که بعنوان یک خلبان شخصی و تفریحی شروع به یادگیری پرواز کنند که برای آنها ما دوره ULL را پیشنهاد میکنیم.دوره ای در حدود ۶۰ ساعت کلاس زمینی که شامل آیرودینامیک واصول پرواز،هواشناسی،موتور،بدنه و… می باشد و حدودا دارای ۴۵ تا۵۰ ساعت پرواز با یک هواپیمای کوچک دو نفره می باشد.این گواهینامه در اروپا و امریکا رواج دارد و در ایران حدود هفت سال است که امکان دسترسی به این نوع گواهینامه وجود دارد. گواهینامه بازرگانی (PPL/CPL/IR)  ابتدا برای آنکه در شرکتها و خطوط هوایی مشغول کار شوید باید گواهینامه های آن را اخذ کنید که شامل: گواهینامه خلبانی هواپیمای شخصی PPL گواهینامه خلبانی هواپیمای بازرگانی CPL گواهینامه پرواز با آلات دقیق یا دستگاه IR شخص پس از ثبت نام در باشگاه های هوانوردی و یا مدارس خلبانی به معاینات چک آپ پزشکی توسط پزشک متخصص هوایی و دریافت صلاحیت پزشکی جهت پرواز زیر نظر پزشک مربوطه و مورد تاَیید سازمان هواپیمایی کشوری معرفی می گردد. دوره خلبانی شخصی(PPL) در ایران و کشور فیلیپین شامل ۳۹۰ ساعت کلاس زمینی و حدود ۴۰ ساعت پرواز می باشد.دانشجو علاوه بر گذراندن دوره کلاس های زمینی شروع به پرواز نیز می کند. پس از قبولی در آزمونی حساس و کسب گواهینامه PPL دانشجو یک ماه فرصت دارد تا با همان ساعت پروازهایی که در دفترچه مخصوص به خود دانشجو(Log-Book) ثبت شده او را جهت صلاحیت پزشکی به سازمان مربوطه معرفی و از دریافت و تاَیید صلاحیت پزشکی،او را به کلاس های زمینی CPL معرفی میکنند. این دوره دارای ۳۳۰ ساعت کلاس های زمینی و ۱۱۰ ساعت پرواز هست که بیشتر به اموزش ناوبرى و پرواز میپردازد که دانشجو در این دوره به فرودگاههاى زیادى پرواز خواهد کرد و پس از قبولی و دریافت گواهینامه وی وارد مرحله سوم می شود که همان آموزش پرواز به وسیله آلات دقیق IR میباشد و پس از قبولی در آزمون مرحله سوم او دیگر یک خلبان می شود و میتواند در شرکتهاى هوا پیمائى مشغول کار شود.