ایران‌ایر خلبان فداکار را خانه‌نشین کردخلبان بوئینگ 727 ایران‌ایر که سال گذشته این هواپیما را بدون چرخ با موفقیت به زمین نشاند، از خانه‌نشینی خود توسط شرکت ایران‌ایر به دلیل سخنرانی در اجلاس ژنو و انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داد.به گزارش فارس، هوشنگ شهبازی خلبان بوئینگ 727 ایران‌ایر که سال گذشته بدون چرخ جلو در مهرآباد به زمین نشست، در آستانه سالگرد این فرود موفقیت‌آمیز طی نشست خبری، با انتقاد از عملکرد ناجوانمردانه استکبار جهانی در تحریم صنعت حمل و نقل هوایی ایران، اظهار داشت: دارو، غذا و جان انسان معاف از تحریم است؛ آمریکا به بهانه مشکلات سیاسی، حمل و نقل هوایی ایران را تحریم کرد د‌ر حالی که در پرواز بوئینگ 727 ایران‌ایر که سال گذشته بدون چرخ جلو با موفقیت فرود آمد، 50 نفر تبعه روس وجود داشتند که این امر نشان می‌دهد حمل و نقل هوایی یک کشور تنها مختص مردم همان کشور نیست.وی ادامه داد: در همان پرواز 80 درصد مسافران، دانشمندان هسته‌ای روسیه بودند که قرار بود به نیروگاه بوشهر اعزام شوند و اگر حادثه‌ای در این پرواز رخ می‌داد عواقب ناخوشایندی داشت.شهبازی اضافه کرد: اینجانب در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، تحریم حمل و نقل هوایی ایران را ناجوانمردانه خواندم.این خلبان پرواز اظهار داشت: برای اولین بار در نوزدهمین اجلاس حقوق بشر ژنو که تا آن زمان هیچ خلبانی شرکت نکرده بود، به عنوان خلبان ایران‌ایر شرکت کردم و در واقع هما اولین ایرلاین بود که خلبانش در این اجلاس حضور یافت و پرچم ایران‌ایر در آن بالا رفت در حالی که بعد‌ها به همین دلیل مورد بی‌مهری‌های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی قرار گرفتم.وی افزود: اینجانب در پیامی به اوباما، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کردم که آمریکا چگونه امنیت جهانی و صلح پایدار را خواستار است اما به جان انسان‌ها بها نمی‌دهد؛ آنها چگونه نگران گسترش بیماری ایدز و پاره شدن لایه اوزون هستند، اما جان انسان‌ها برای آنها بی‌ارزش است.این خلبان اظهار داشت: پس از اعلام پیغام اینجانب به اوباما در انتقاد به تحریم حمل ونقل هوایی ایران، دیوید کوهن در وزارت خزانه‌داری امریکا به صحبت‌های یک خلبان واکنش نشان داد و این امر نشان از کم‌ آوردن استکبار از تحریم های ایران دارد.وی ضمن اشاره به تلاش مدیران شرکت‌های هواپیمایی ایران برای مبارزه با تحریم‌ها، تصریح کرد: قوانین ایکائو، سافا و یاتا، تضمین‌کننده امنیت و ایمنی حمل و نقل هوایی است که در اتحادیه اروپا، امریکا و کانادا مصوب شده است و طبق این قوانین همه کشورها باید ایمنی پروازها را کنترل کنند اما خود به آنها عمل نمی‌کنند و حمل و نقل هوایی ایران را تحریم می‌کنند.این خلبان افزود: در سال 1995 که صنعت حمل و نقل هوایی ایران تحت تحریم شدیدتر استکبار جهانی قرار گرفت، کلینتون، حفظ منافع سیاست خارجه امریکا را دلیل تحریم حمل و نقل هوایی ایران عنوان کرد و در واقع جان انسان‌ها را بازیچه مسائل سیاسی خود قرار داد.شهبازی با انتقاد از بی‌‌مهری‌های ایران‌ایر در مورد تلاش‌‌های این خلبان، افزود: پس از این اجلاس، ایران‌ایر به من اعلام کرد که حق پرواز ندارم چون با لباس این شرکت در اجلاس حقوق بشر حضور یافته بودم.این خلبان تصریح کرد: اینجانب به آنها اعلام کردم که  با اجازه وزیر راه و شهرسازی به این اجلاس رفته‌ام اما مسئول عملیات پرواز ایران‌ایر به من گفت: «حال که با اجازه وزیر رفتی ما هم تو را اخراج می‌کنیم تا ببینیم آیا وزیر می‌تواند تو را به سر کار برگرداند؟».شهبازی اظهار داشت: این در حالی است که سفر اینجانب به نوزدهمین اجلاس ژنو با اطلاع و هماهنگی وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و نهادهای امنیتی بود.این خلبان افزود: پس از این اجلاس بود که به من اجازه پرواز ندادند و سه ماه است که خانه‌نشین شده‌ام.شهبازی افزود: آنها دلیل اخراج مرا علاوه بر مورد مذکور فعالیت‌های اجتماعی عنوان کردند در حالی که اینجانب با استکبار جهانی در تحریم حمل و نقل هوایی ایران مبارزه می‌کنم.وی با بیان اینکه دوسوم عمر کاری یک خلبان، اغلب صرف آموزش می‌شود، اظهار داشت: یک‌سوم پایانی دوره کاری خلبان، فصل بهره‌وری آن است؛ در ایران یک خلبان 65 سال فعالیت می‌کند و اینجانب 9 سال دیگر برای فعالیت وقت دارم اما هما به این مسئله بی‌توجه است.این خلبان با بیان اینکه از این پس خلبان ایران‌ایر نخواهم بود، اظهار داشت: تمام اهداف ما خدمت به مردم و رفع تحریم‌ها است.وی با اشاره به اینکه حمل و نقل هوایی یکی از ایمن‌ترین انواع حمل و نقل‌ها است، اظهار داشت: در سال گذشته هیچ سانحه هوایی نداشتیم، در حالی که در همین سال 90 تعداد 21 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی کشته شدند که بهتر است با توسعه حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ریلی و حمل و نقل هوایی بار جابه‌جایی مسافران را به دوش بکشند.این خلبان از تأسیس انجمن دفاع از حقوق هوانوردی ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اساسنامه این انجمن در حال تصویب است و هدف آن دفاع از حقوق هوانوردی ایران و محکوم کردن تحریم‌های صنعت است.خلبان هوشنگ شهبازی: حتی نگفتند دستت درد نکندکاپیتان هوشنگ شهبازی که سال پیش هواپیمای بویینگ ۷۲۷ را در راه بازگشت از مسکو به مقصد تهران، بدون باز شدن چرخ جلو و بدون حادثه بر زمین نشاند می‌گوید که بیش از سه ماه است که بدون دریافت هیچ‌گونه حقوق بازنشستگی خانه‌نشین شده‌ است.خبرگزاری میراث فرهنگی در گزارشی که روز دوشنبه ۲۴ مهرماه منتشر شد، به نقل از آقای شهبازی نوشته است: «بارها مرا تهدید به اخراج کردند که در نهایت با حکم بازنشستگی، زودتراز موعد بازنشسته شدم اما هرگز حاضر نیستم به ایران ایر بازگردم چرا که هرگز از من حمایت نکردند.»هوشنگ شهبازی به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است: «مسئولان امر با این بهانه که من پرواز و هواپیماهای ایران را غیر ایمن جلوه دادم مرا از پرواز کنار گذاشته و خانه نشین کردند.»وی گفته است: «آقای قاسمی معاونت عملیات به من گفت که اگر از فعالیت‌هایم دست بردارم می‌توانم به پست خود بازگردم، اما این شرط را نپذیرفتم چون اشتباهی مرتکب نشده و در همه شرایط و همه کنفرانس‌ها از وطنم حمایت کردم.»هوشنگ شهبازی درباره واکنش مدیرعامل شرکت هوایی ایران ایر نسبت به بازنشستگی پیش از موعد او گفت: «به من گفتند تعهد بدهید که فعالیت اجتماعی نخواهید داشت و با شرط و شروط‌ها به کار برگردید من هم نپذیرفتم.»این خلبان همچنین با راه انداختن کمپینی علیه تحریم‌های صنعت هوایی غیرنظامی ایران تاکنون ۱۲۵هزار امضا جمع کرده و خواهان لغو تحریم‌های آمریکا شده است.خلبان شهبازی در وبسایت خود نوشته است: «چه بسیار هواپیماهای مسافربری که در اثر فرسودگی و کـمبود قطـعات ضـروری در پـهـنه آسمان‌ها دچار نقص فنی شدند. و چه بسیار انسان‌های بیگناه و به دور از سیاست که جان باختند، و چه بسیارخانواده‌ها‌یی که ناخواسته قربانی این بازی سیاست جهانی شوم شدند.»پیشتر هم روزنامه اعتماد در صفحه یک خود عکس و گفت‌و‌گویی از کاپیتان هوشنگ شهبازی را منتشر کرده و از قول این خلبان که یک هواپیمای مسافربری را از خطر حتمی نجات داد نوشته است که «حتی نگفتند دستت درد نکند.»هواپیمای پرواز ۷۴۲ مسکو- تهران با ۹۷ نفر سرنشین قرار بود ساعت ۱۵: ۲۰ روز ۲۶ مهر ۱۳۹۰ در فرودگاه امام تهران فرود بیاید، اما پس از باز نشدن چرخ جلوی این هواپیما، خلبان هوشنگ شهبازی هواپیمای بویینگ چهل ساله هواپیمایی ایران ایر را در حالی که «احتمال یک حادثه وحشتناک» می‌رفت، با مهارت در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشاند.روزنامه اعتماد از هوشنگ شهبازی به عنوان «خلبان قهرمان» نام برده و نوشته بود که صدا و سیمای جمهوری اسلامی که «خبر ۳ قلو زاییدن یک گوسفند در روستاهای دورافتاده کشور را به عنوان خبری ویژه بار‌ها در بخش‌های خبری پخش می‌کند، هنوز به این گزارش به طور درست نپرداخته است.»اعتماد بی‌توجهی به اقدام خلبان شهبازی در جلوگیری از بروز یک سانحه هوایی دیگر را «فرصت‌سوزی در شرایط تحریم صنعت هوایی کشور» توصیف کرده و از قول این خلبان نوشته است که تنها «مسافران فوق‌العاده از من تشکر کردند» و «در اینترنت هم پیام‌های زیادی داشتم که واقعا دلگرمم کرد»، اما درباره مقام‌های دولتی «توقع داشتم لااقل اگر از من که جزء کوچکی از یک سازمان و نظام آموزشی هستم تقدیری نشد، لااقل از سایر اجزای این سازمان بزرگ تشکری می‌شد.»هوشنگ شهباری به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است: «دوسوم عمر کاری یک خلبان، اغلب صرف آموزش می‌شود و یک‌ سوم پایانی دوره کاری خلبان، فصل بهره‌وری آن است. در ایران یک خلبان ۶۵ سال فعالیت می‌کند و اینجانب ۹ سال دیگر برای فعالیت وقت دارم اما ایران ایربه این مسئله بی‌توجه است.»