همادهه 60 میلادیتا پیش از سال 1966 شرکت ایران ایر برای پروازهای داخلی و خارجی خود صرفا از پرنده های پیستونی نظیر انواع dc ها و یا ویکرزها.. استفاده می کرد این در حالی بود که در کشورهای نسبتا پیشرفته جهان از 10 سال قبل تر جت ها وارد خدمت شده بودند مسئولین وقت ایران ایر هم بسیار علاقه مند به وارد شدن به این عرصه بودند با اینکه وضعیت اقتصادی ان روزگار ایران چندان مساعد خرید جت و وارد کردن تجهیزات و تکنولوزیکی ان را به ایران نداشت مسئولین با برنامه ریزی صحیح و اخذ مقادیری وام به صورت ازمایشی افدام به اجاره یک فروند جت 727 کردند بازتاب و استقبال از این هواپیما به حدی زیاد بود که دولت بلافاصله دستور تخصیص بودجه برای توسعه و گسترش هواپیمایی ملی را صادر کرد و بدین ترتیب سیر صعودی ورود هواپیماهای جدید به ایران اغاز شد1966 ورود N68650 EP-IRA EP-IRB 1967 ورود EP-IRC 1968 ورود EP-IRD 1969 ورود EP-IRL دهه 70 میلادی دهه 70 میلادی مصادف با افزایش چند برابری قیمت نفت در بازارهای جهانی و رشد فزاینده قدرت اقتصادی ایران بود از سوی دیگر بلند پروازیها و طرح ریزی ایران پیشرفته از سوی مسئولین و همچنین طبلیغات جهانی و سیل حجوم توریستها به ایران به همراه روابط بی نظیر با ایالات متحده منجر به شکل گیری طلایی ترین سالهای هما شد که اثرات ان دوران تا کنون هم پا بر جا بوده است.1970 ورود EP-IRM1971 ورود EP-IRF EP-IRG EP-IRH 1972 ورود1973 ورود EP-IRN EP-IRI 1974 ورود EP-IRP EP-IRR EP-IRS EP-MRP ET-ACD N652PA N659PA1975 ورود EP-IRT EP-IRU EP-IRJ EP-IRK N794EP 1976 ورودEP-IAA EP-IAB EP-IAG EP-PLN PH-MAS PH-MAX 1977 ورود EP-AGA EP-IAH EP-IAC N451PA 1978 ورود F-GBNJ F-GBNI 1979 ورود EP-IAD EP-IAM دهه 80 میلادیدهه 80 میلادی مصادف با انقلاب و وقوع جنگ تحمیلی در ایران شد در دهه 80 اقتصاد ایران همچنان تحت تاثیر دهه قبلی بود اما به علت کم شدن میزان صادرات نفت و اولویت مخارج دفاعی و تسلیحاتی ایران ایر بودجه ای برای خرید و سفارشات تازه دریافت نکرد شرکتهای امریکایی در این دهه هواپیماهای فروخته شده به ایران را تحویل ندادند اما شرکت ایرباس به این تعهدات وفادار ماند و پرنده هایی را که قبل از انقلاب قرارداد انها بسته شده بود را به ایران تحویل داد به علت وقوع جنگ و نا امن بودن خلیج فارس بیشتر کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور به جای مسیر دریایی از راه اسمان منتقل می شد بنا بر این هرچند پروازهای مسافری ایران ایر به نصف کاهش پیدا کرد اما پروازهای باری و ترابری ایران ایر ده ها برابر افزایش یافت و هما برای رفع این مشکلات از نیروی هوایی ارتش کمک گرفت و تعدادی 747 و 707 را به اجاره گرفت همچنین از شرکت لوکس ایر هم موفق به اجاره چند 747 شد ....1980 EP-IBR EP-IBS EP-ICA EP-ICB EP-ICC1981 1982 EP-IBT EP-IBU EP-IBV 1983 EP-IBZ EP-NHK EP-NHD EP-NHR 1984 EP-NHA EP-NHJ EP-NHT EP-NHS EP-NHN 1985 EP-NHW1986 LX-KCV LX-LCV 1987 LX-MCV 1988 1989 دهه 90 میلادیدهه 90 با اتمام جنگ و روبرویی با ویرانیهای بجا مانده از ان و همچنین کاهش زیاد قیمت نفت افزایش روز بروز نرخ تورم همراه بود دولت بناچار بودجه اندک خود را هزینه سازندگی و بازسازی کشور می کرد و هزینه چندانی برای صنعت هوانوردی کشور نشد طبق برنامه های بلند مدت اولیه هما تمامی پرنده های هما در این دهه می بایست جایگزین می شدند .همچنین در اغاز دهه 90 سیل گریز پرنده های عراقی به ایران این نوید را به مسئولین داد که نیازی به خرید پرنده های جدید نیست اما باز هم تعداد کمی هواپیمای مدرن فوکر100 و ایرباس 300 نو خریداری شد.1990 EP-IDC EP-IDA EP-IDB 1991 EP-IGA EP-IGD EP-IDD EP-IDF EP-IDG 1992 1993 1994 EP-IBA EP-IBB1995 1996 1997 1998 1999 اغاز دهه اول هزاره سومبا اغاز سال 2000 چرخ اقتصادی کشور سرعت بیشتری گرفت قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش زیادی یافت و توجه بیشتری به صنعت هوانوردی ایران شد اما با وجود افزایش بودجه ایران ایر در این دهه به علت شدت یافتن تحریمهای جهانی و اشفتگی و بحران مدیریتی این شرکت دیگر رنگ هواپیمای نو را به خود ندید در ازای ان تعداد زیادی هواپیمای مستعمل و از کار افتاده از کشورهای مختلف خریداری شد از طرف دیگر کلیه پرنده های نسل اول هما میبایست در این دهه بازنشسته می شدند که عدم تحقق این امر نشان از بروز بحران در هما را میدهد.2000 EP-IBL2001 EP-IBM EP-IBP EP-IBN EP-IBO EP-IBQ EP-IBX 2002 2003 TS-INA2004 EP-CFE EP-CFD EP-CFH EP-IBK 2005 EP-ASM EP-CFI EP-CFJ EP-CFK EP-IBC EP-IBD EP-AGB2006 EP-IAI EP-CFL EP-MDA EP-MDB2007 J2-LBB EP-CFO EP-CFM EP-CFP EP-CFN EP-CFQ EP-IBJ 2008 EP-ICD EP-CFR EP-ICE EP-ICF 2009 S5-ACY EP-IEE EP-IEF EP-IED EP-IEA EP-IEB EP-IEG